Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › sökes Slalomsegel 5.0-5.5
-
sökes Slalomsegel 5.0-5.5
Publicerad av godde på 20 januari, 2007 vid 17:05Om ni har ett segel tillsalu oavsett märke ring gärna Peter 0708-212109
Kristianstad Tackjester svarade 17 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
surfan;361099 wrote:Hej ja har förmodligen ett rs6 7.2 till salu i mars om du vill!!
fast det är ju knappast mellan 5.0 – 5.5?
-
Godde: Jag har ett i princip obrukat gammalt Gaastra Slalom Pro 5.7 från 1994, kan kanske va något? Mast 478cm Bom ca 180cm. 7 lattor 6cambers (ser exakt likadant ut som mitt 6.5 som du tog en “prov-sväng” med i höstas när du testade min RRD lite lätt…). Seglet tål bra med vind, det är en anledning till att det är så lite brukat, man håller ju 6.5 av samma sort “hur länge som helst nästan”
-
Du köpte väl North i höstats? Även om detta inte är mellan 5.0 – 5.5 så är ju 5.8 väldigt nära – faster säljer sitt North till ett bra pris, hör med honom:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=10999 -
bara för att haka på trenden med för stora segel så har jag ett stealth 6,0a -04 som också tål vind som ett 5,0:) för 3000 med mast
-
Ursäkta min näsvisa fråga, vart ska du segla med en 5.0-5.5?
-
getwet: Det blåser mer i Skåne än här i Sthlmstrakten. Man har kanske 5-10 dagar/år med 5.5 eller mindre (om man skall köra “slalom” iaf)
-
getwet;361131 wrote:Ursäkta min näsvisa fråga, vart ska du segla med en 5.0-5.5?
Verkar vara poppis nu efter den senaste tiden, blåser 25m/sek här just nu t.ex…
-
@kinetic 361134 wrote:
getwet: Det blåser mer i Skåne än här i Sthlmstrakten. Man har kanske 5-10 dagar/år med 5.5 eller mindre (om man skall köra “slalom” iaf)
Men…..5.0-5.5 är 18-20ms+ i slalom sammanhang. Om det blåser så mycket nere hos er så flyttar jag redan imorgon…….
-
getwet: Ja det kan nog stämma att vinden borde ligga kring de styrkorna för att kunna “maxa” ett 5.5 typ. Jag var själv nere i skåne i höstas i 2v o på dessa 2v fick jag 2 dagar då 6.5 iaf var på tok för stort, så en gissning är att det var iaf 15m/s om inte mer…Sen att vinden kom&gick lite är ju naturligt,ibland var det väl runt 12m/s för att sedan öka upp till helt okörbart för min del iaf…Personligen är jag inget vidare på att segla mindre än 6.5 pga ovana, det är en jäkla skillnad på att köra 5.7 tex i samma vind som 6.5, tycker att det större seglet “stabiliserar” brädan bättre, med ett mindre segel blir det mer “rodeo” känns det som. Men en 5-10 dagar/år med bra 5.5 – 5.0 drag har du allt som oftast i södra delen av landet, fast det gäller ju att kunna segla oxå, för det är inte alltid vinden behagar att blåsa på helger eller när man är ledig. Och eftersom jag är fd skåning men numera “08” så vet jag vad jag talar om:-)
-
Eftersom att jag hårdbantar och troligtvis kommer att väga 55 kilo till våren så är ett segel i denna kaliber vad jag behöver.
-
Grabbar låt han vara ifred!!! Han frågade om någon ville sälja ett segel!!
Måste man ifrågasätta hans behov och vikt m.mTobhed: tack för din omtanke.
-
@surfan 361167 wrote:
55? varför då runt 90 e lagom för speed eller är du en Jockey?
Man kanske bryr sig om sin hälsa och inte bara om att vara snabbast på vattnet. För den delen, rätt många vindsurfare skulle nog kunna bli snabbare genom att gå ner i vikt.
-
Jag är bara lite nyfiken eftersom jag själv seglat 2 ggr med 5.8 i Sverige under de senaste två åren, och dessutom letat vind……
Kanske någon har hittat ett riktigt blåshål längs med svenska kusten och då är man ju förstås nyfiken….
Logga in för att svara.