Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Sökes: Trimtips

Taggad: 

• Sökes: Trimtips

Publicerad av swe176 på 13 april, 2007 vid 10:59

Hej

Jag har nya prylar som jag har börjat trimma in.
    I onsdags upplevde jag ett intressant problem: jag klev av brädan bakom aktern.
    På något sätt har jag trimmat till det så att jag står lite för långt bak.
    Förra våren upptäckte jag att om jag vred bakfoten bakåt tog jag lite mer höjd, så jag satte stropparna längst bak.
    Jag har nästan aldrig något tryck på framfoten, ens på kryssen.

Det verkar som jag har trimmat något så på ett felaktigt sätt att det blir så här. Det verkar dessutom ha blivit värre i år.

Är det någon som har en ide om vad det kan vara?

/Jan-Erik

Jag får lägga till lite data på hur jag hade det riggat (ungefär):
    Mastfoten: 1/3 från framkanten, Så jag tror inte att den sitter för långt bak.
    Bommen: 4 cm under mitten
    Nedhal: Jag tror att det är tillräckligt. Jag fick en lite smatter i toppen ibland byarna.
    Uthal: Varierande.
    Linor: Ungefär rätt, men lite för korta. Jag ska byta från 22″ till 24″.

Oregistrerade svarade 17 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    13 april, 2007 vid 12:21

Jag har aldrig stått på en formula men på vanliga brädor brukar det problemet handla om att man har masten för långt bak. Hamnar seglets dragpunkt över bakfoten kommer all kraft hamna på bakfoten. Motsvarande sak kan inträffa om dragpunkten hamnar väldigt långt fram, då tar framfoten all kraft men det är inte lika vanligt.

• tomashh

Medlem
    14 april, 2007 vid 06:47

hej jag är ingen expert men jag skulle nog prova o sänka bommen

• the_novice

Medlem
    14 april, 2007 vid 07:17

Svårt att säga, det verkar ju vara väldigt indiviuellt med trimmet, kör du på en F160:a nu?
    Jag skulle nog flytta bak mastfoten lite så att nosen lyfter mera/lättare och du kan ha mera vikt på framfoten. För korta linor kan väl också göra att man vill vara långt bak på brädan. Trimma på!

• tobhed

Medlem
    18 april, 2007 vid 08:40
    The_Novice;376268 wrote:
    Svårt att säga, det verkar ju vara väldigt indiviuellt med trimmet, kör du på en F160:a nu?
    Jag skulle nog flytta bak mastfoten lite så att nosen lyfter mera/lättare och du kan ha mera vikt på framfoten. För korta linor kan väl också göra att man vill vara långt bak på brädan. Trimma på!

Den var intressant, hur menar du att man kan komma långt bak om man har korta linor – borde det inte vara tvärtom?

• the_novice

Medlem
    18 april, 2007 vid 12:04

Som jag upplever det med korta linor så måste man helt enkelt dra bak riggen (mera rake) för att komma i linorna, medans med lite längre så kan man ha masten mera upprätt och ändå vara ikrokad.

• tobhed

Medlem
    20 april, 2007 vid 06:19
    The_Novice;377251 wrote:
    Som jag upplever det med korta linor så måste man helt enkelt dra bak riggen (mera rake) för att komma i linorna, medans med lite längre så kan man ha masten mera upprätt och ändå vara ikrokad.

Det håller jag med om, missuppfattade nog dig i ditt förra inlägg.

/t

• Oregistrerade

Gäst
    21 april, 2007 vid 13:04

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Sökes: Trimtips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.