Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Soppsleven – The Next Generation?

  • Soppsleven – The Next Generation?

    Publicerad av stefanlindmark på 18 januari, 2010 vid 20:23

    I söndags körde jag soppslev med greppet högt över bommen och så långt bak armarna kunde nå. Jordens urdrag i seglet och full skjuts över isen, men ack så jobbig ställning för armarna rakt ut som en örn.

    Egentligen tycker jag att bommen borde sitta en bra bit längre upp på masten än mastfickans urtag för bommen tillåter, säkert också över flexmånen för ett bomfästes vinklingsmöjligheter. Och jag har inte (hunnit samla på mig) gamla prylar i överflöd nog att börja göra extrahål i segel eller modda bommar för några få men ingenjörsmässiga soppslevsturer i vinter.

    Så frågan är nu: har någon kommit på något listigt sätt att fästa bommen längre upp på masten utanpå seglet? Eller någon annan form av extramojäng som gör ett vanligt segel mer greppvänligt som en skimbat/kitewing?

    Ideer?

    jalla svarade 14 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • grrrr

    Medlem
    18 januari, 2010 vid 20:37

    testa med en pinne mellan rigg och soppslev eller en jättelång förlängare.

  • stefanlindmark

    Medlem
    18 januari, 2010 vid 20:55

    Tack för idén.
    Grejen är dock att balansen på segelyta över och under bommen skapar en hävarm som gör att mastfotstrycket blir väldigt högt. För att hantera det trycket hamnar soppsleven längre ut från kroppen och med högre tryck nedåt. Resultatet blir mindre projicerad segelyta mot vinden och högre friktion, samt en tendens att sleven kör fast lättare i ihopblåsta snöskikt på isen.

    Vad jag är ute efter är ett sätt att få ett bra grepp högre upp på seglet för att få mer jämlik (inte 50-50 utan snarare något mer tryck över) fördelning av segeltrycket för att på så sätt få in sleven närmre kroppen och låta den flyta lite lättare ovanpå. Om man tänker sig att ta någon klämgrunka runt masten 75 cm över bomöppningen som har en liten vinklad mastbit som det går att fästa bommen i. Då hamnar bommen mer mitt på. Och uthalet kan fästas i vanliga öljetten i akterliket som vanligt.

    Vanliga Noa-fästen går ju t.ex. bort eftersom de behöver gå hela vägen runt, dvs fungerar inte utan att göra hål i seglet akter om mastliket. Men titta på dubbelfäste B nedan. Det ligger nära vad jag är ute efter. Om den kunde fästas med ena sidan runt mast+mastlik och den andra fick en rörstump igenom sig av SDM-diameter. Två sådana fästen 2 dm från varandra så vore det nästan klart.

    noafasten.jpg

  • dilbert

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 21:40

    Vad tror du om det här vansinnesbygget?
    Två avlagda bommar och 4 slangklämmor.
    Man borde slippa hålla i masten med denna konstruktion.
    Hoppas kunna prova det på lördag.

    /Johan

  • organismen

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 22:09

    va gör ni? förklara gärna vad detta används till, har aldrig hört talas om sloppslevar i surfingsammanhang förut.

  • dilbert

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 22:37
    organismen;595631 wrote:
    va gör ni? förklara gärna vad detta används till, har aldrig hört talas om sloppslevar i surfingsammanhang förut.

    Man sätter mastfoten i en soppslev så att den glider bra på isen.
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=pMSnZhvmNx8″]YouTube- Soppslevsurf Lagunen 2010-01-16[/ame]

    /Johan

  • jalla

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 06:55
    organismen;595631 wrote:
    va gör ni? förklara gärna vad detta används till, har aldrig hört talas om sloppslevar i surfingsammanhang förut.

    Lite bilder från igår på Kungsbackafjorden. Funkar hur bra somhelst med soppslev och visst man får greppa masten med ena handen men man vänjar sig. SKIT kul.

  • organismen

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 09:08

    ok, och med den modifierade bommen så slipper man hålla i masten antar jag då. Var på Kungsbackafjorden kör ni, har ni lust att visa mha av en kartlänk till eniro eller liknande?

  • stefanlindmark

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 10:17
    Dilbert;595628 wrote:
    Vad tror du om det här vansinnesbygget?
    Två avlagda bommar och 4 slangklämmor.
    Man borde slippa hålla i masten med denna konstruktion.
    Hoppas kunna prova det på lördag.

    Nu börjar kreativiteten flöda!

    Det där fungerar säkert bra om du normalt sett håller i masten rätt nära bommen. Berätta hur det gick sedan. Byter du bara grepp från masten och ut på bommen på samma höjd blir nog ergonomin oändligt mycket bättre.

    Jag behövde själv sist ha greppet en bra bit upp från bommen för att närma mig tryckpunkten i seglet i lodled. För min del hade inte den konstruktionen hade gjort någon skillnad då.

  • jalla

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 14:38
    organismen;595642 wrote:
    ok, och med den modifierade bommen så slipper man hålla i masten antar jag då. Var på Kungsbackafjorden kör ni, har ni lust att visa mha av en kartlänk till eniro eller liknande?

    Kolla Finnasand onsala på eniro! eller kör helt enkelt mot Onsalakyrkan och sväng vänster några hundra meter innan kyrkan där det står en skylt Noas ark. kör längst ner till en liten hamn. Du lär inte vara ensam där till helgen kommer att vimmla av isjakter och andra “uppfiningar” 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Soppsleven – The Next Generation?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.