Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › sörst vågor i sverige?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
sörst vågor i sverige?
Publicerad av anonym-anvandare på 9 maj, 2003 vid 17:07var finns de största vågorna i sverige och hur stora är de?
vinta_kestrel svarade 19 år, 3 månader sedan 13 Medlemmar · 63 Svar -
63 Svar
-
Enligt rykte och personlig erfarenhet, samt snack me locals, tror jag att Gotland/Fårö/Norsta Aurar/ Fågelön är ett av de starkare kandidaterna. Annars har juh Almagrundet utanför stockholms skärgård haft 12 meter som störst någonsin. Observera att det inte händer ofta….
Gislöf är väl ett annat med vågor runt masthöjd om det vill sej väl…
Hur så ?
Ha d gott
-
vad är masthöjd? lär ju inte vara 5m? handtagshöjd eller?
(jag är vågsurfare)
är det cleana vågor eller kaos-mög?
eller jag ska inte ta ditt inlägg på allvar alls? jaws i stockholm…
-
Masthöjd e ungefär 4 meter…
calle, hade du koll på när det var tolvmetersvågor? jag tycker 12m låter väldigt mkt… -
12,8 m uppmätt på Ölands södra grund.
Tror det är det största uppmätta i sverige, var iaf…. -
Kolla på http://www.smhi.se/sgmain/lopsedel/vagor2.htm och klicka på “mer om våghöjd”. Hittade inget om datum men jag tror att maxhöjden 12,8 meter uppmättes 1984.
-
Saxat från SMHI.SE:
Rekord, Kust & Havsdata EnglishExtrema förhållanden är påfrestande för människor, natur och konstruktioner. Extremerna dimensionerar utbredning och ställer krav på anläggningar. Rekord är dessutom alltid intressant.
Luft & Marknära data | Sjö & Vattendragsdata
Länkar till andra länders rekordKustlinje
Längs territorialgränsen, 260 mil
Med 200 m steg, 960 milLängsta pågående vattenståndserie
Stockholm, startår 1774Högsta vattenstånd
176 cm i Kalix, 14 januari 1984Lägsta vattenstånd
-145 cm i Ystad, 26 februari 1902Högsta våg
12,75 m Almagrundet januari 1984Absolut ska inlägget tas seriöst…
Jag tror dock inte att sverige är en så lyckad vågsurf-spot överlag. Men visst, ibland händer det och cleana vågor rullar in från höger och är pissbra…..Ha d gott.
-
en till för vindsurfare oxå:
Saxat igen:
Rekord, Kust & Havsdata EnglishExtrema förhållanden är påfrestande för människor, natur och konstruktioner. Extremerna dimensionerar utbredning och ställer krav på anläggningar. Rekord är dessutom alltid intressant.
Luft & Marknära data | Sjö & Vattendragsdata
Länkar till andra länders rekordRekord, Luft & Marknära data English
Högsta medelvind under 10 minuter
40 m/s Ölands södra grund 17 oktober 1967Kraftigaste vindby
81 m/s Tarfala* 20 december 1992
* Stationen vid Tarfala, 1150 meter över havet, drevs vid detta tillfälle av Stockholms universitet
Snacka pungdrag… -
fan va häftigt. var det orkan eller?
var hittar man störst och bäst vågor i skåne?
-
syd och ost kusten, beroende på vindriktningen.
gislövs, franksudde, mosby etc. räkna med max 4mtr -
nu börjar jag undra om ni driver med mig igen. räkna med max 4m? som om det skulle gå 4m-vågor i sverige när det inte är orkan?
och som om 4m inte skulle vara nog för mig
-
4 m, dvs masthögt är inte så ovanligt här på västkusten heller. Blåser det 15-20 m/s och det får bygga ett tag så blir det riktigt stort.
-
men inte 4m, är det inte lite så att det känns jävligt stort när man är ute?
om det är 4m borde ju sverige vara en av världens bästa ställe på sommaren.
fast det är kanske inte så cleant.jag har iallafall aldrig sett en så stor våg i sverige, max 1m…
-
Joinar där, många ggr ser man surfare som snackar om att det var masthögt och egentligen nådde vågen upp till bommen! Så man får ta det där med våghöjd med stor skepsis. 4m är otroligt stort ska man vara medveten om, knappast troligt att vi har sådana vågor här i Sverige utom i undantagsfall, och hur många klarar av den höjden????
-
Du verkar inte tro på oss?!?
4m kan vara riktigt mkt…om vågen är väldigt toppig o bryter vid stranden *vilket inte händer på sveriges sandstränder*
Men 4m är inget problem alls som LarsK säger…jag windsurfar ofta i Åsa där det enda som skymmer danmark är några små öar…vågorna kan bli riktigt höga, helt klart upp mot 4meter, men d´å är ju vågorna mkt bredare o inte så branta.
Längre in mot stranden kanske vi har 2meter ‘och vid breaket ca 1m *förutom inne vid Frillesås camping där det alltid byggs upp fina branta vågor våg vågridning/vågsurf*
-
Jag kan inte surfa vågor, jag är dock sugen på att testa. Men är det inte lä bokom dessa 4:a meters vågor. Hur funkar det?
Logga in för att svara.