Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sörst vågor i sverige?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2003 vid 12:22

man vågsurfar väl helst i sideshore eller är jag fel på det?

gör man det för att det lä bakom vågen om den är stor eller för att det ger bäst känsla?

jag tycker ändå 4m låter mycket.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2003 vid 13:44

Jag vill minnas att det i Laholmsbukten 1995 var upp till
    8m. Obs! ute i bukten och det hade blåst över 30m/s i två dagar från NordVäst.
    Topp noteringen var på 36m/s. Apfränt att ligga och bränna
    med 2,9:an med fullt tryck!
    grin.gif
    Må bra!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2003 vid 15:18

Vid onshoresegeling kan det mycket väl bli lite lä bakom vågorna. Man får parera och vara beredd på att det kan fläska på ordentligt när man är uppe på toppen på en våg. Sen är det full fart i nerförsbacken till vågdalen smile.gif Jag har aldrig seglat riktigt stora vågor i sideshoreförhållanden så hur det är där vet jag inte men där har man ju vinden 90 grader (kanske inte exakt…) mot vågornas riktning vilket ger att man då har tryck i seglet hela tiden. Vid riktigt stora vågor (Jaws…) kan det uppkomma sådana fenomen som att vågen skapar sin egen vind eftersom den trycker så mycket luft framför sig.

• lars_k

Medlem
    12 maj, 2003 vid 16:06

Jag menar inta brytande vågor på 4 m. Dyningar som bryter lite på toppen blir lätt 4 m. Jag har varit ute i sådana förhållanden utanför apelviken. Dvs seglare försvann med segel och allt bakom vågorna. Är ganska lamt egentligen, ingen större kraft i vågorna, trots storleken. Brytande 4m vågor är en helt annan sak…

• lars_k

Medlem
    12 maj, 2003 vid 16:14

Ja, stora vågor skapar sina egna små lokala vindbyar. I vågdalen tappar man tryck medan det när man kommer över toppen pungar på. Fräckt att ladda över krönet på en fet våg. Det blir som en uppvind så man får gött “häng” i hoppet. Som hangflyg ungefär wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2003 vid 16:36

4 meter är ingen omöjlighet, inte alls.
    Har sett monster ute i Apelviken en bit ut när det blåser på bra, har det dessutom fått bygga en dag eller två kan det bli svinstort. Har hört talas om vågor i Varberg på 5-6 meter en bit ut till havs vid stormvindar, men kom ihåg att det inte är brytande vågor utan mer av typen feta berg, som inte bryter som värsta tuben utan en våg som sakta bryter sönder från toppen liksom och därmed tappar kraft.

• lars_k

Medlem
    12 maj, 2003 vid 19:48

Ja, de där speedfreaksen från stockholm borde skaffa sej vågisar och komma ut i verkligheten wink.gif
    Jag upplevde faktisk en brytande 4 m våg i höstas. Det var vid trollskogen vid ölands norra udde. Körde 4.5 med bra tryck, det hade blåst i 2 dygn i sträck så de brytande vågorna vi red låg på 2 till dryga 3 m. Plötsligt när jag skulle ut såg jag en monstervåg som måste varit drygt 4m som bröt precis framför mej. Det hade jag inte räknat med så jag blev instängd och spolad. Naturligtvis kom Markus Boman ridande på den från andra hållet. Han lyckades pricka den rätt den grisen =)

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2003 vid 20:44

men är det en våg innan den brutit?

det ni pratar om kallas väl dyningar? eller är jag fel på termerna?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2003 vid 20:58

Ja ja jaa måste hoppa in här

jag var på ett föredrag med Lage L för ett antal år sedan och han menade (och han vet grin.gif) Ålandshav,skärgårdshavet är ett av dom värsta haven för båtraffik att färdas på. Det är botten strukturen som gör att det blir”stora” brytande vågor, och extremt krabb sjö. (det var mycket snack om Estonia och dom 10m vågorna som var.)
    Tänk på det nästa gång du är på öland och seglar på en våg som kommer från norr.. (Sthlm) wink.gif

Väddö & Singö Norr om Sthlm har ledigt 4m höga vågor, med ca 100m djup utanför och snabbt uppgrundande botten kurva så bygger vågorna ordentligt när vinden ligger på från norr, vågorna är branta och brytande stora som hus, typ dom som rullar utanför Apelbay, riktiga väggar som rullar in…
    Sen är det kankse inte så bra surf spot alla gånger, sten och branta klippor över allt.

ps. Någon som vet om Tone håller några föredrag tongue.gif tongue.gif Ds.

• lars_k

Medlem
    12 maj, 2003 vid 21:00

Vågen är väl som störst i ögonblicket innan den bryter, känns det som. Dyningar är vågor ute till havs som ej bryter.
    Tycker ändå att det var betydligt mer kraft i vågorna i Sydafrika trots att de som mest var 2-3 m när vi var ute. Har nog mycket med hastigheten att göra också. Vågorna tubar inte på det sättet i sverige, men är fina och snälla att rida vid sideshore.
    Bästa vågridningen med sideshore har jag haft vid trollskogen och gislövs hammar. Varberg är kass för vågridning. Letar bättre ställen på västkusten. Ska testa Åsa stenudde eller Bua strand nästa gång det går av. Har en del fler objekt att utforska efter ingånde studier av sjökortet wink.gif

• zehlertz

Medlem
    13 maj, 2003 vid 07:25

om du ändå ska ner till Åsa så prova vid Rågelund, segla bort till frillesås camping precis bortanför deras stenpir.

Där har du en klassiskt bottenformation som gör att det bildas toppiga brytande vågor en bit ut.

Tyvärr är det inte världens bredaste strand, men ändå värt att kolla in om du ändå är i krokarna

• getwet

Medlem
    13 maj, 2003 vid 08:59

Jag citerar en text från boken sydlig utpost:
    Det är inte bara kylan som gör att vi ryser när vi tänker på att den största våg som uppmätts utanför Stockholms skärgård hade en höjd på 12,8m. Det var fredagen den 13 januari 1984 vid Almagrundet. Visserligen var detta en så kallad nyckfull våg: medelhöjden var på måttliga 7.8m. Slut citat.

När SMHI gör sina mätningar mäter man från medelvattennivån till topp. Befinner man sig i botten på vågen så upplevs den betydligt större än vad den egentliga våghöjden är.
    Därför blir det väldigt svårt att att bedömma hur stor vågen egentligen är, framförallt om man ska “mäta” storleken efter SMHI:s sätt att se på saken.
    Men massor av ggr har jag själv varit ute i vågor (Lasse, jag har faktiskt vågprylar wink.gif) och hört hur folk snackar om hur höga vågorna var…………….men jag såg aldrig att vågen gick över mastoppen, eller ens var i närheten trots att det var masthögt……….. shocked.gif
    Däremot har jag sett busshöga vågor massor av ggr wink.gif (hoppas med det att jag myntat ett nytt uttryck) och även seglat i dem.

• lars_k

Medlem
    13 maj, 2003 vid 09:36

OK. Hur man mäter våghöjd på smhi är nog inte hur de flesta vindsurfare gör det. Vi tänker nog oss våghöjden som höjden från botten till läppen. Blir då större än smhi:s sätt att mäta. Undrar var medelvattennivån ligger på en våg, antagligen närmre botten än toppen…
    Att jag är hyfsat säker på 4 metaren vid trollskogen är just att Markus B kom ridande på den. Denna ögonblicksbild är “etsad i mitt minne” wink.gif och läppen var klart över mast på hans rigg. Detta var nog en av dagens “nyckfulla” vågor, klart större än de andra och bröt också längre ut.
    Glädjer mej att du seglar vågor också, trodde du mest drog repor på platta “Erstan” wink.gif

• getwet

Medlem
    13 maj, 2003 vid 11:24

Nja….. Erstan är väl inte mitt ställe precis……….Gotland, Fituna, varma Medelhavet och Fuerte är nog mer min grej.

• calle_b

Medlem
    13 maj, 2003 vid 11:46

“Busshöjd” har används flitigt sedan vår första resa till Gotland sommaren 2000. grin.gif

Underbart! Hur skönt är det inte att ligga me tokdrag i 5.2:an på öppet blåsigt hav och flyga på brytande dyningar???

Jaja!

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sörst vågor i sverige?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.