Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › sörst vågor i sverige?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
sörst vågor i sverige?
vinta_kestrel svarade 19 år, 3 månader sedan 13 Medlemmar · 63 Svar
-
Ahh, jag ser att du inte upptäckt erstan på riktigt än. Kan bli riktigt fina vågor precis vid “pointbreaket” utanför solsidanklubben. Upp till halvmetern är inga problem
För att återgå till vågornas hastighet finns det ju en massa roliga formler att pyssla med under vindlösa dagar.
Bl.a. v=roten ur(g*våglängd/2pi) då vattendjupet>>våglängden
och v=roten ur(g*h) då vattendjupetsamt grundformeln v=våglängd*f (hur skriver man “roten ur” och “pi” på riktigt sätt på konfen?)
-
YO! Trollskogen i höstas var OK men var ju inget rekord direkt, när man sitter på fikastenen vid grinden på Torö och vågorna kommer upp i samma höjd som blicken, å man får Hawaii-flashbacks när man är ute å seglar ,då är det stort (upp mot 5m) Stranden där det bygger mest är nog Torö
-
Är helt såld på vågor sedan jag fick några fina 1.5m sidshore i Klitmöller i somras. Måste därför fråga var Åsa ligger? Vet du flera ställen på v-kusten?
/Fredde -
Zehlertz: Frillesås camping är det den campingen som ligger i Åsa? söder om stenudden? eller är det någon helt annanstans?
-
För att komma till Rågelund och Frillesås:
Fortsätt in och kör igenom själva byn Åsa istället för att köra upp mot stenudden.När ni passerat Åsa byn kommer ni så småningom att köra under en viadukt. Ett par hundra meter där efter svänger ni höger in på grusplanen *ligger också en camping där som vill ha 10kr i parkeringsavgift*
Där är Rågelund: bra att rigga o tillgång till toalett, och bra nästan stenfri sandstrand att gå i på. Därifrån kan ni gå ut för att segla bort mot Frillesås stranden *ett par hundra meter bort*
Rent spontant om det bryter bra vid Stenudden så kan det nog gå bättre sjö där *vid Rågelund skymmer de små öarna vågorna ngt*
Men att ta sig i vid Stenudden är ju ett rent skämt…mera ogästvänligt för surfare får man nog leta efter.
Sen finns Vassbäck där ni snabbare kommer åt de stora dyningarna *dock inte något beachbreak*
Vassbäck hittar ni vid samma infart som till Rågelund men följ vägen så långt ni kan vid vattnet och efter nån kilometer ligger bad/båtplatsen Vassbäck på en liten udde.Nån med mer frågor?
Andreas// 0733 310 600
-
Hej igen.
Faktum är att 11,2 meter är uppmätt på Ölands södra grund
den dan Polenfärjan sjön Jan H tror jag den hette. Sen vet jag inte hur dom mäter i Sverige. Från botten av vågen eller från framsidan.
Och jag vet att den dan du seglade i Trollis var det så höga vågor då det mesta av den dan finns på film.
Jag lyckades med konststycket att den dan färjan sjönk segla i grönhögen. Segla var väl synd att säga.
Jag skrev faktiskt en historia om denna dag i vår klubbtidning.
Vågorna var över masthöjd jag stack ut. (lite skraj)
Sen hände allt på en halvminut. Hörde något bakom mig.
Vände mig om bara för att se en vit massa störta över mig.
Gjorde alla fel släppte utrustningen som försvann i en himla fart bort. Sen tillbringade jag en och en halvtimme på att få tag i utrustningen. För ömsom blev jag spolad och när jag väl fått luft var det dags igen. Att det tog sån tid berodde på att tack vara vågorna blev det sån motström
så det tog tid. Men motströmmen gjorde gudskelov att utrustningen låg stilla en bit från land annars hade den skrotats på stenstranden. Sen tog det en halvtimme att gå tillbaka. Jag vågade inte sticka ut sen igen.
Såna vågor får man nog bara uppleva en gång i sitt liv på hemmaplan. Och jag sumpade detta. Visst på grund av att jag gjorde alla fel.
Så jag säger bara när Grönis går av. Då är det bra. -
JOHN_J_RAMBO
Gäst19 maj, 2003 vid 09:35Här har vi den riktiga “RAMBON”
-
Jag vet hur det känns. Har tappat grejerna i stora vågor själv några gånger. Konstigt nog tänker man mest på att utrustningen ska klara sej. Att man själv nästan drunknar struntar man i.
Jaså, du har höstens trollis på film. Har du möjlighet kanske du skulle kunna lägga in lite klipp på ftp:n. Hade varit grymt. -
Ok att vågorna är så stora, finns ingen tvekan. Men absolut inte att vågen varit 12.8 när den bröt.. Dom har ju uppmätt vågor i närheten av bermuda triangeln som var flera hundra meter höga…
-
dom har INTE uppmätt vågor som är flera hundra meter höga!!!! i modern tid ligger den högsta uppmätta våghöjden långt under hundra meter!!!!
-
Se efter själv….
“The biggest wave ever seen was in 1958 in Lituya Bay, alaska. A tsunami (major, killer wave) reached a height of 1720 feet!”
-
Och om inte jag minns fel så är 1 foot=30 cm, då borde 1720 feet vara 516 meter!
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst22 maj, 2003 vid 12:55ett jädrans babbel om dom där vågorna…Varför skulle inte vågorna kunna vara si och så stora?
-
En halv kilometer hög. Det låter ju troligt…
Den där sidan verkar väldigt seriös och pålitlig
Logga in för att svara.