Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › SOS – Sean Ordonez
-
SOS – Sean Ordonez
Publicerad av Oregistrerad på 28 september, 2006 vid 14:53Tjena!
Har surfat runt på nätet å letat omdömen å uttalanden om SOS brädorna. Är det nån som vet nåt om brädorna förutom det som står på hemsidan http://www.sosshapes.com/ ? Är särskilt intresserad av Rocket serien!
Tycker brädorna verkar grymma!
/gustav
Oregistrerad svarade 18 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Tjena, snackade med “Locs Janne” för ett par veckor sedan och han har testat, kommer dock inte ihåg vilken modell men det var inte Fish typen i alla fall. Lät som brädan var grym i alla fall, dock lite “problem” med finishen på pads och stropp skruvarna. Om bara leveranserna kommer igång så kommer jag vara en av de första som skaffar en tror jag.
-
Tjena, Gustav.
Janne har testat av SO Classic 88 som han tyckte mycket om.
Janne har även testat av 99an, den svänder tydligen grymt nice trots sin stora volym på 102liter. Folk som var ute samtidigt fatta inte hur smidig och snärtig den var.Nu väntar vi bara in Rocket brädorna till Sverige.
/Peder
-
Oregistrerad
Gäst29 september, 2006 vid 07:13Härligt härligt!
Jag har haft lite mailkontakt med Janne och han verkar ju supernöjd med de brädor han testat! Fick intrycket att Rocket 99:an hade överraskat honom rejält positivt.
Eftersom Sean är sån vågguru blir man ju nyfiken hur han har fått till linjen! Det finns inte så mycket info om brädorna ute än verkar det som förutom ett antal lyckliga som testat ett fåtal brädor!
Förresten, görs de i Cobrafabriken eller hur har han fått till det med konstruktion osv?
Har ni nån aning när de förvntas komma till Sverige?
/gustav
Linköping -
Hej Gustav,
Det är lite brädor på gång in, dock inget datum.
Kanske ett litet luddigt svar…
/Peder -
Oregistrerad
Gäst29 september, 2006 vid 07:34På http://www.hotsailsmaui.com/2007 och deras konf (ask Jeff) finns mycket om SOS-brädorna. Alla verkar grymt stokade!
Själv har jag inte seglat SOS-brädorna men ändå på rätt många Sean O shapade brädor genom åren. Alla har rätt mycket gemensamt. Super loosa, svänginga, tvåliga, snarare än “tracking”. Dom saknar definitivt inte grepp men uppmanar en att slascha åt lite alla möjliga håll, snarare än att köra skolboksmässig down-the-line carve. Skulle vilja påstå att de har haft samma känsla som Sean seglar, dvs ganska kreativt, inspirerat och smidigt.
Samtidigt vet jag att Kevin Pritchard kör på SOS-brädor (inte alltid men rätt ofta, även på tävling) och han har ju en ganska skolboksmässig carve-stil.
Sean är ingen tysk, italiensk eller spansk vindsurfing-shaper. Han lärdes upp av Dave Mell, klassisk shaper på Sailsboards Maui, han var huvudmannen bakom Quatro, JP försökte få honom att bli deras huvudshaper när NP tog över från F2. Sean är en integrerad dela av Mauis “big wave kultur” och har grym cred vad gäller allt som har med surf (paddle, tow in, kite, wind, mm) att göra – en riktig professional water man!
Grymt mycket coolare än någon av alla cobrafabrikbrädorna.
/Jesper B
-
Oregistrerad wrote:Förresten, görs de i Cobrafabriken eller hur har han fått till det med konstruktion osv?
Som jag fattat det så tillverkas de i samma Kinesiska fabrik som AB+.
-
Oregistrerad
Gäst29 september, 2006 vid 08:59Om jag är rätt informerad:
SOS byggs inte i samma fabrik som AB+. Däremot byggs den precis som AB+ i en Kinesisk fabrik! AB+ byggs i Jinli som bygger kolprylar sedan många många år, och som AB+ gänget lärde bygga vindsurfingbrädor för några år sedan. Nu byggs bland annat Drops där.SOS byggs i en ny kinafabrik som ett antal Japaner ligger bakom. Tidigare fanns en fabrik i Japan där det byggdes diverse surf och vindsurfingbrädor. Bland annat brukade Quattrogänget åka dit och shapa upp ett gäng brädor som sedan laminerades i denna fabrik. Just nu kommer inte ihåg namnet men det är hyfsat känt i branschen. Nu har Japanerna flyttad denna anläggning till kina. Även om fabbriken är ny i kina är det mycket erfarenhet som ligger bakom och Japansk noggran företagsamhet. Det borde sålunda vara betydligt mindre strul än då man bygger en brädbyggarfabrik från grunden.
Nu finns det alltså två fabriker som kan bygga vindsurfingbrädor med mer “customkänsla” än cobra. Inget ont om cobra, men jag tycker det är skitkul att det händer lite nytt.
/Jesper B
-
“Som jag fattat det” … “Om jag är rätt informerad”.. hehe 😀
Litar på dej Jesper. Du har ju koll på branschen!
Tycker också det är dags att Cobra får lite konkurrens. Och mer customkänsla gillar jag också. SOS-brädorna verkar vara riktigt lätta, under 5.5 kg på vågisarna, och de ser dessutom grymma ut! -
Oregistrerad
Gäst29 september, 2006 vid 09:29Ojojoj!
Det här är ju otroligt spännande! Alltid kul när det rör på sig lite..
Du Jeppe, har du seglat några Sean-brädor i Sverigförhållanden eller har du bara kört dem på Maui? Det snackas ju väldigt mkt om Seans magiska känsla för rockerkurvan:) har du koll på vad som utmärker den jämfört med andra designers? Det verkar vara samma rocker på Rocket och Classic-linjen….
Helt enkelt skitnyfiken på allt om brädorna!
/gustav
Linköping -
Visst har jag kört Sean-brädor i Sverige. Jag är dock kanske lite speciell då jag alltid tyckt mina favobrädor är bäst, oavsett om jag är på Maui, Guincho eller på Torö. Dvs min senaste Seanbräda var otroligt fin både hemma och borta.
Rockerkurva? Jag är inte den där teoretikern som kan allt om kurvorna på de brädor jag gillar eller gillar mindre. Seans brädor har en speciell känsla – det är min erfarenhet – hur det hänger ihop med olika designaspekter överlåter jag till andra.
Möjligen kan man säga att Sean inte tyckte det var så där himlans kul med all datorshape som kom för ett par år sedan. Det fanns fler anledningar till att Quatro och Sean gick olika vägar, men en av dessa var att Sean ville gå tillbaka till rötterna, dvs handshapa. En kul kontrast var när jag snackade med Keith T och hur snabbt han blivit en grym shaper. Han svarade att han bara fuskade och att han aldrig skulle kunna shapa en bräda utan rockerkurvorna som de hade i sin dator. Nu tror jag han spelade lite falskt ödmjuk (Quatrogänget är grymt ödmjukt trots alla tatueringar och coola attribut) men ändå.
Jag kommer garanterat prova på SOS-brädor om några några månader då jag sticker till Maui.
/Jesper B
-
Jag har inte kört lika mångs Sean-brädor som Jeppe, kanske 3-4 stycken från Seans Quatro-tid. Jämfört med de brädor från Keith Teboul som jag körde samtidigt föredrog jag de senare. Detta var i en tid då rockerkurvorna hade börjat bli allt rakare och snabbare och Keiths var lite rakare än Senas generellt. Ändå hade Keiths brädor fortfarande en hel del tailkick mm. Denna trend har ju sesdan fortsatt och “moderna” “smala” produktionsvågbrädor har typiskt sett en extremt rak och snabb rocker – ofta för rak för min smak. Jag har ju själv huvudsakligen seglat de mer “slashiga” och “intuitivt svängande” EVO-brädorna sedan denna tid om man kan se den sortens brädor som ett annat svar på frågan hur man gör en vågbräda effektivare (annat än att göra rockern plattare).
Av den anledningen tror jag supermycket på speciellt Seans Rocket Wavebrädor. Det lär vara en skön kombination av Seans klassiska “intuitiva” rocker i ett lite mer “effektivt” paket. Mycket riktigt körde t ex Kevin Pritchard (bland annat) Rocket Wave i Guincho. Framför allt tycket jag det är kul att den här typen av brädor också kan springa ur en riktigt Hookipaseglares shapeverkstad.
Om Seans klassiska vågisar också bär spår av hans “gamla känsla” så lär de också ge vågbrädesmarknaden en bra motpol till de allt snabbare “vanliga” produktionsbrädorna.
-
Oregistrerad
Gäst29 september, 2006 vid 13:59Här kommer ett liten haka ut mot konfens meste och bäste teoretiker:
Det mesta kan, har och kommer springa ur Maui-shapares verkstäder. Inte alltid först med allt, men de plockar upp och förfinar det mesta som de inte kommit på sjävla, åtminstone allt som har med vågor att göra.
Håller till 100% INTE med om Ola H i hans använding av begreppet “effektiva” brädor. Ger sken av att det finns någon slags objektiv sanning om vad som är bra och dålig vågseglingsbräda. När Quattro levererade sina första seriebrädor som byggdes riktigt tunga, mjuka och läskiga i dåvarande AHD-fabriken var Keith:s två brädor snabbare (rakare rocker) än Seans.
Detta gjorde dock att produktionsbrädefansen, som generellt (dvs med undantag om än ganska få) alltid gillat snabba brädor framför tight turn, föredrog Keiths två produktionsmodeller framför Seans.
Dessa brädor kan inte mäta sig med varken Keith eller Seans custombrädor. Båda har oerhört mycket större variation på sin shaperepertoar och dessutom gör byggkonstruktionen att custombrädorna får helt annan känsla än framför allt de AHDbyggda Quattrobrädorna, men även jämfört med cobrakonstruktioner. Till exempel var en av mina bästa brädor genom tiderna en Seanbräda shapad till Fransico Goya. Den var riktigt rak.
Tvärtemot så shapar Keith ofta rejält krökta brädor till sina custom-kunder, minst lika krökta som Sean. De har i min mening dock ganska olika grundkänsla. Dessa “grundkänslor” påminner rätt mycket om de två hårdrippande herrarnas egna segelstilar. Keith med stenhård down-the-line, supercarv men med jädrigt lite “flow”, dvs agressivt och ganska knixigt. Keith gör sig bättre på stillbild än på film. Sean med lite mer slapphänt bottomturn, men med oerhörd kreativitet, flow och smidighet. Gör sig absolut bäst på film. Vad brädorna olika grundkänslor beror på har jag ingen aning om, men de finns där.
“Effektivitet” är ett högst situationsberoende begrepp. En bräda som är “effektiv” i ett visst förhållande för en viss seglare är det inte för en annan.
Nu överlåter till Ola H att reda ut ovanstående ordentligt!
Vad gäller den nya SOS brädorna så är jag extra entusiastisk, precis som jag är vad gäller AB+. De är inte enbart nya varumärken, de bidrar genom att de är delar av aktiva projekt som strävar efter att föra ut Maui-custom-brädor till en större publik. Både vad gäller shape och konstruktion är de inte varianter på samma grej som redan finns i stor mängd redan tillgängligt där ute.
/Jesper B
Fasen. När jag tänker efter – Seans och Keith stil påminner även om känslan i de segel de använder. Hotsailsmauis SO är smidigheten själv, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på upphovsmännen (Jeff H och Sean O), men kritiseras ibland även för för lite “snärt”. Zimmer är klart hårdare/stelare och Keith och Jason Diffin (sistnämnde designar Zimmers vågsegel) hänger också tillsammans dagligen. Jason D har ju i och för sig bra flow, men han kör ju också väldigt ofta med mycket mjukare customsegel med en massa dacron…
Logga in för att svara.