Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing South africa here we come(känsliga bör titta bort)

• patrikol

Medlem
    12 november, 2003 vid 09:35

Har bara hört talas om en och han slog brädan i nosen på hajen och klarade sig, men det var nog mer tur än skicklighet. Fråga Kicki det var hon som berättade det.
    Det är nog väldigt ovanligt.

• backe

Medlem
    12 november, 2003 vid 11:32

Farten lär ju inte va nåt större problem, men jag tror inte att man ser ut som mat så länge man står på brädan.
    Det är väl när man ligger och sprattlar i vattnet som man ser ut som plockgodis. Så ja, undvik det.
    Hajar brukar ju inte äta människor så oftast tar dom bara ett ”smakbett”. Problemet är ju att man inte riktigt står pall när fem meter vithaj smuttar på en.

• richi

Medlem
    12 november, 2003 vid 11:57

Gött att han har skorna på sig i alla fall! smile.gif

Det blir nice i Sydafrika, hoppas vi får en go säsong…

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2003 vid 12:09

Enligt statistiken är en fallande kokosnöt bra mycket farligare än en haj.

/JÅ

• patrikol

Medlem
    12 november, 2003 vid 12:28

Sant men jag tror att jag hellre badar i ett hav fullt av kokosnötter än ett hav fyllt med hajar. cool.gif wink.gif smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2003 vid 13:57

sen är det där med att kunna tolka statistik också…

gustav

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2003 vid 15:54

Lite om hajar!
    1. Hajar biter inte folk som står på en surfbräda, de biter oftast mot säl liknande profiler! med andra ord när du paddlar surf brädan!
    2. Jag har ”badat” med hajar, sovande hajarnas grotta bla.,
    och är i högsta grad levande och inte speciellt modig!
    3. Hajen får betala priset för att fiske och dykning skall vara ”macho”
    4. statistiken här är inte svårtolkad, lär vara en hel del badande i varmare länder där det förekommer haj!

Men strunt samma tycker bara det är tråkigt med hajnojor etc. skrämmer folk i onödan//Mvh Bengt N

• kicki

Medlem
    12 november, 2003 vid 16:24

Det värsta är när man bodydragar efter brädan. Vad då se ut som en säl?

• niklas82

Medlem
    12 november, 2003 vid 16:31

Svar till:

Lite om hajar!
    1. Hajar biter inte folk som står på en surfbräda, de biter oftast mot säl liknande profiler! med andra ord när du paddlar surf brädan!
    2. Jag har ”badat” med hajar, sovande hajarnas grotta bla.,
    och är i högsta grad levande och inte speciellt modig!
    3. Hajen får betala priset för att fiske och dykning skall vara ”macho”
    4. statistiken här är inte svårtolkad, lär vara en hel del badande i varmare länder där det förekommer haj!

Men strunt samma tycker bara det är tråkigt med hajnojor etc. skrämmer folk i onödan//Mvh Bengt N

[/ QUOTE ]

Wörd bengan.. är helt på den tanken jag oxå
    torsk om man blir biten för man kan juh inte åka runt o va skraj för fiskar…

• dmp

Medlem
    12 november, 2003 vid 16:49

jag e grymmt skraj för krabbor… (for real)

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2003 vid 17:26

En haj lär ju inte bry sig jättehårt om man verkligen ser ut som en säl, för dem lär ju en människa se minst lika mättande ut?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2003 vid 18:31

Var är hajen?
    Jag kan inte se den…
    Lägg gärna in bilden på nytt!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2003 vid 20:27

Du menar att människan ingår i samma ekosystem som hajen, hajen reagerar på känd betingning(Läs pavlos hundar)//Mvh Bengt N http://www.skid.nu

• patrikol

Medlem
    12 november, 2003 vid 20:35

Jag har absolut inte någon haj noja eftersom jag själv surfat i Durban. Skulle inte tveka en sekund att göra det igen. Tycker bara att folk skall vara medvetna om faran och bete sig därefter, det är inte det samma som i sverige. Oftast obetänksamma så kallade vana tuffa dykare som råkar illa ut ett par om året brukar det vara. Jag är själv dykare så jag vet hur hajar beter sig. Jag vet också hur obetänksamma människor beter sig, brukar vara dom som råkar illa ut.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2003 vid 20:58

Svar till:

Jag har absolut inte någon haj noja eftersom jag själv surfat i Durban. Skulle inte tveka en sekund att göra det igen. Tycker bara att folk skall vara medvetna om faran och bete sig därefter, det är inte det samma som i sverige. Oftast obetänksamma så kallade vana tuffa dykare som råkar illa ut ett par om året brukar det vara. Jag är själv dykare så jag vet hur hajar beter sig. Jag vet också hur obetänksamma människor beter sig, brukar vara dom som råkar illa ut.

[/ QUOTE ]
    Håller helt med dig i det du säger utom på en punkt! olika typer(sorter) av hajar reagerar rätt olika från aggresiva flockbeteenden till indivuella jägare, så det gäller alltid att prata med lokalbefolkningen, min poäng i det hela är att jag tycker det är tråkigt när olika djur stämplas som farliga, när faktiskt människan är jordens farligaste djur!
    som svar på Kickis fråga ” vadå säl” en människa sedd underifrån är väldigt snarlik en säl(I vatten), attityden att hajen är farlig har lett till ett enormt rovfiske av hajar, vilket i sin tur har lett till att vissa hajar idag är utrotnings hotade( såsom många andra rovdjur), folk får gärna vara tuffa och macho, men helst inte på bekostnad av andra levande varelser.
    Detta är min åsikt i frågan om hajar//Mvh Bengt N http://www.skid.nu
    p.s bara för att reda ut bergeppen jag prioriterar inte djur framför människor eller är aggresiv vegan D.s

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing South africa here we come(känsliga bör titta bort)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.