Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Spacebakbeslag
Taggad: racing
-
Spacebakbeslag
Publicerad av anonym-anvandare på 13 juni, 2003 vid 09:44Varför har inte tillverkarna breda bakbeslag redan från början?
Snobben
swe22 svarade 21 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Varför har inte alla bilar turbo??
Sen är det inte alltid säkert att det är fördel med en bred bom, med en smal bom kommer du upp mer på brädan vilken är fördelaktigt i lättvind.
-
Har jag missuppfattat det hela?
Bommen blir ju inte mycket bredare framtill med bredare bakbeslag. Däremot får man en annan profil. Föreställ dig seglet, seglandes, uppifrån vid slackat uthal. Buken framtill förblir fixerad oavsett bakbeslag men med brett bakbeslag kommer akterliket längre ut. Du får alltså en helt annan segelprofil med bredare bakbeslag. Syftet med det bredare bakbeslaget är väl inte att få en bredare bom “overall”, eller? Är jag ute och cyklar?
Snobben
-
Nej, syftet är nog inte att få bredden på bommen. utan som du säger få en bättre profil på seglet. Jag tänker på gulftechbommen, den är ju riktigt bred. Har inte provat den själv men enligt jimmy funkar den bra när det blåser, i gränsvind fungerar en mindre bredare bom bättre.
Nu mera har jag bommen lite som en riktlinje för hur hårt jag har dragit uthalet. På kryss vet jag ungefär hur långt fram på bommen som seglet skall ligga emot. Måste vara svårt att se det när seglet aldrig ligger emot bommen.
Annars är ju gulftechbommen överlägsen i styvhet osv.
Logga in för att svara.