Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Spännande brädor från Naish?

• Spännande brädor från Naish?

Publicerad av imported_macts på 3 maj, 2008 vid 15:15

Hej,

Kolla detta citat från Martin v M i en tråd tråd på Mauisails forum. Vore spännande om dessa brädor (stora speedbrädor) kommer i produktion.

The old slalom pro 90 won’t beat the new slalom pro 95. I am sure the SP95 can go over 44 knots on flat water, so I guess there’s enough to play around. We’re working on a specialized GPS line for Naish. Robby allowed me to build some proto Naish boards together with Ron van den Berg. I hope Robby is open to getting them out on the market as I feel there is a place for specialized GPS boards not focussing on high wind angles and getting out of the gybe as swiftly as possible. My main concern is high end control off the wind in choppy conditions as well as on flat water and I am willing to sacrifice a little while going upwind.

The boards look sweet. My 55 wide 85 litre board seems to be a rocket but my leg needs to be fully mended first before I dare to go for the true speed potential of this board. The design focus was to build a high volume speed board capable of peak speeds of at least 47 knots but also capable of carrying a TR-4 7.0 if needed. The coming months will have to show if we succeeded.

appel svarade 16 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • appel

Medlem
    3 maj, 2008 vid 15:56

Ett resonemang helt i min smak, alltså att renodla funktion för ett specifikt ändamål.
    Högsta möjliga fart för givna förhållanden!

Jag blir lite trött på att många tillverkare och faktiskt en del skrivande besökare här förespråkar ett brett spektra av egenskaper hos en och samma bräda t.ex. tidig planing, höjdtagning, acceleration, bibehållande av fart i vindluckor, gippvänlighet, m.m. m.m. (ja jag vet att forumet heter slalom också)

Detsamma gäller för samtliga rekomendationer om fenstorlek här på speedforumet som jag anser ligger bra långt över det optimala för att logga riktigt höga topphastigheter (även 10 sec). För mycket tanke på höjd och acc. enligt mig. Tror vi skulle se flera prestera riktigt höga hastigheter om vi kunde släppa det här kompromisstänket för våra ”setuper” och börja köra mindre storlek på både bräda och fena till större riggar!! Allt för att optimera trimmet för slööööör.

En 95 liters för 44 knop!

Skapligt hög ambitionsnivå, men roligt att höra, mer sånt….

• imported_macts

Medlem
    3 maj, 2008 vid 16:35

@appel 462609 wrote:

Ett resonemang helt i min smak, alltså att renodla funktion för ett specifikt ändamål.
    Högsta möjliga fart för givna förhållanden!

Jag blir lite trött på att många tillverkare och faktiskt en del skrivande besökare här förespråkar ett brett spektra av egenskaper hos en och samma bräda t.ex. tidig planing, höjdtagning, acceleration, bibehållande av fart i vindluckor, gippvänlighet, m.m. m.m. (ja jag vet att forumet heter slalom också)

Detsamma gäller för samtliga rekomendationer om fenstorlek här på speedforumet som jag anser ligger bra långt över det optimala för att logga riktigt höga topphastigheter (även 10 sec). För mycket tanke på höjd och acc. enligt mig. Tror vi skulle se flera prestera riktigt höga hastigheter om vi kunde släppa det här kompromisstänket för våra ”setuper” och börja köra mindre storlek på både bräda och fena till större riggar!! Allt för att optimera trimmet för slööööör.

En 95 liters för 44 knop!

Skapligt hög ambitionsnivå, men roligt att höra, mer sånt….

Håller med, men den 95 litersbrädan han anger finns redan, Naish SP 95. Det är brädan på 85 liter som är ny.

• getwet

Medlem
    3 maj, 2008 vid 16:56

Då är det väl bara att ta sin SP95 under armen och bege sig till Nyköping så är det biff, den ska vara god för 44knop enligt MvM. Coolt!:wink:

• appel

Medlem
    3 maj, 2008 vid 17:47

Hehe….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Spännande brädor från Naish?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.