Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Specs på 80-talsbrädor??

• Specs på 80-talsbrädor??

Publicerad av bander på 15 november, 2010 vid 16:26

Hej,

Har börjat vindsurfa på gamla dar… (45 år 🙂

Mina polare som surfade i början av, och till mitten av 80-talet skryter jämt om hur bra de var… men vad jag minns så var det grymma pråmar som lätt lyfte 2 pers. Jo- jag vet att det är skillnad på nya grejor och 80-tals grejor. Men mer exakt ; vilken bredd – längd – vikt – volym hade de? När försvann termos-proppen till mastfot?

Vill gärna kunna dissa dem med lite hård-fakta 🙂 + lura ut dem på en vågbräda.

// B

macedu svarade 11 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • surfslusken

Medlem
    15 november, 2010 vid 16:44

Dom brädorna e som Uffe Larssons ormskinnsboots, Docent Blobergs underhands grepp, Bon Jovi mfl 80-tals reliker som aldrig verkar försvinna!
    Kona Pastorn o hans församling i Motala seglar vidare på såna brädor än idag!

• Knatte

Gäst
    15 november, 2010 vid 17:34
    bander;639644 wrote:
    Hej,

Har börjat vindsurfa på gamla dar… (45 år 🙂

Mina polare som surfade i början av, och till mitten av 80-talet skryter jämt om hur bra de var… men vad jag minns så var det grymma pråmar som lätt lyfte 2 pers. Jo- jag vet att det är skillnad på nya grejor och 80-tals grejor. Men mer exakt ; vilken bredd – längd – vikt – volym hade de? När försvann termos-proppen till mastfot?

Vill gärna kunna dissa dem med lite hård-fakta 🙂 + lura ut dem på en vågbräda.

// B

En typisk 80-talsbräda var ca 3.60-3,75 cm lång, kanske 60-70 cm bred och vägde omkring 15-20 kg. Sedan fanns det undantag som var lättare i extrema material, som ofta var ömtåliga som äggskal mm.
    Termoskorken försvann väl ca 82-83 generellt och ersattes av mastschena för många brädor.
    Du började ersätta trekantsseglerna med mera moderna genomlattade dito omkring 84-86.
    läs mera om detta här:
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52676″]Vindsurfingens historia del 1 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

• cobainwindsurfer

Medlem
    1 oktober, 2013 vid 22:50

Hittade ett gammalt fornminne i Hunnebostrand när båten skulle upp i helgen…..Är det någon här på forumet som seglat med termoskorken, och vad har ni för erfarenheter? :shocked:

• electric

Medlem
    1 oktober, 2013 vid 23:16

@cobainwindsurfer 716765 wrote:

…..Är det någon här på forumet som seglat med termoskorken, och vad har ni för erfarenheter? :shocked:

Jadå, jag har seglat med en sån – och man fick dra åt den som hårt h-e, annars “pluppade” den ur. Men när den väl satt så funkade den exakt som dagens mastfötter. Faktiskt skulle den funka på vilken modern bräda som helst – förutsatt hårt åtdragen. (Men denna del (dvs under jointen) är nog den enda av gamla grejor som skulle funka idag).

/Lars

• bjorn-daniels

Medlem
    2 oktober, 2013 vid 06:24

Min erfarenhet är mest smärtsam. Stå inte grensle över mastfoten och dra rig, när mastfoten släpper och åker upp i skrevet gör det ONT. Var ioförsig värre på föregångaren som var en platta med en gummibussning man stack ner i ett spår (original Vindsurfer, Brädan ligger kvar hos far som köpte den på 70 talet, komplett med teakbom och allt, har funderat på att ta fram den men skiter nog i det)

• herr-pelegrin

Medlem
    2 oktober, 2013 vid 07:11

Jag har en gammal Järvinen kvar. Brädan stod sig väl när folk körde lättvindstävlingar, bla tisdagskvällar kl 18.00 vid Ängbybadet, SvD:s Segelbåtens dag osv. Brädan har två hål för fornminnet som cobainwindsurfer visat bild på. Under tidig folkvandringstid platsade jag in en kort mastfotskena mellan hålen, så brädan går att segla även med nya grejer.

• macedu

Medlem
    2 oktober, 2013 vid 15:14

Själv hade jag en Prosurfer på 3,8 med 2 stycken mastplacerings platser. Detta var mkt bra då man kunde variera beroende på vind…..host, harkel, ja just det……….. Det roligaste från den tiden var tekniken att fästa bommen :-). Den skulle ju ligga jämsmed masten för att sen bräckas neråt och ta stödfrån några varv med rep (hehe). Det gick nog en och annan mast men va fan man fickju rotera den så var det klart :-). Vilka tider. Gastra 7,5kvm med FATHEAD rosa :-). ojvoj……… tror nog mitt diskbråck lade sin grund när man lallade ner med 22kilos stickan underarmen :-).
    /mac

• spinl

Medlem
    2 oktober, 2013 vid 18:38

Sån där pluggmastfot hade jag på den brädan jag lärde mig segla på för några år sedan. Trodde inte den var så gammal 🙂 Funkade helt ok att lära sig på tills mastfoten gick av.

• jojjo

Medlem
    2 oktober, 2013 vid 21:22

Man blev snabt duktig på att ha en fot på mastfoten när man skulle dra rigg. Har samma erfarenhet som Björn, stå grensle över nastfoten och dra rigg var inte att rekommendera…

• pedersen

Medlem
    3 oktober, 2013 vid 19:27

Ett hel..e att få i termoskorken igen när den hoppat ur ute på havet och man inte bottnade. Och det hände inte allt för sällan. Knytbommen saknar jag inte heller för mycket, kan jag säga.

• hakuna

Medlem
    4 oktober, 2013 vid 06:58

Min California 390cm på 23 kg var shapad som en eka.
    All volym fram och tunn i aktern.
    Ju fortare man körde, desto mer dök den, så det gick inte att få den att plana!

Termoskork och knytbom… Att gå över till Tiga Gun 268 var en fröjd!

• macedu

Medlem
    4 oktober, 2013 vid 18:04

………………..Glöm inte när fören (för det var det fanimig) smackade i vågtopparna och man använde mastfoten till fotstropps ersättare (ja inte fan tänkte jag på fotstroppar på den tiden). Och visst var halkskyddet härligt, gjuten plast som var knottrad………OCH sen snacka om ProSurferns lilla jävla fena (neon blå) som hade en gummisnodd i fästet som gjorde att om man åkte på grund (hehe) så vek den sig bakåt.
    Och med den storleken så fattar att det var omöjligt att köra utan CB:t.

Och hur kul var det att INTE använda den till att köra över de yngre kidsen som var ute på luftmadrasser i askims/hovås viken…….

Den gjorde ont att peka finger åt det vita monstret!!!!!

Mac
    /mac

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Specs på 80-talsbrädor??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.