Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Speed
-
Jag börjar misstänka att det är något lurt på gång. lyckades själv “bara” komma upp i 30,9 i morse medans Jimmy seglade nästan två knop snabbare. Nicklas har Bolinderstrandrekord…
Nicklas och Jimmy seglar med GPSen hängande i snöre runt halsen. Jag har den under en lycra tröja. Kan man tänka sig att pendelrörelser i snöret kan göra att GPSen visar högre fart?
Om man har GPSen monterad på rigg eller bräda blir det ganska stötigt. Kan detta påverka resultatet?Jag är nybörjare på det här med GPS segling så kommentera gärna.
Jona – SWE876
-
Tackar…
Jo, det var min kära sputnik 270 II och ett NeilPryde VX 5.0 m2. Körde med en 26 cm fena och mastofoten så långt bak det bara går.
Jag har GPS:en i en magväska på ryggen när jag kör, och nej det var inte hastigheten på bilfärden jag mätte -
Svar till:
Var körde du F-bäck -shitbay eller?
[/ QUOTE ]
Stämmer precis. -
35,3 inte illa! Där ligger man i lä (en så länge). Men jag tror iaf att jag har formula rekordet på 34,5 eller är det någon som kan toppa det?
//Nicklas -
Knatte
Gäst16 september, 2004 vid 14:12Tror inte, att det påverkar var GPS:en sitter. Ändå påverkan är ifall signalen blir för svag och inga mätdata registreras
-
Det har ju varit en massa snack om just topphastigheter och GPS-er. Som jag förstått det (öh, varning är på sin plats, ah!) så bör man ta “topphastigheter” som sticker ut väl mycke från andra toppar under dagen med viss försiktighet. Har man seglat typ 29-30-31 knop och har en på 36 så…
GPSer verkar bättre på snithastigheter än just toppar.
Nu ifrågasätter jag inte alls speeden här, bara belyser något kring GPS som jag läst och frågat om.
Har själv sneglat på en GPS, men pengarna hamnar på annat ett tag till. Men det är ju suveränt om man kör räjs och speed, helt klart.
Speeda På!
Längre (lång) förklaring från rec.windsurfing:
the “max speed” function on the etrex and other gps recievers is very
unreliable. the best way to use the gps for determining your speed on
windsurfer runs is to download the data to your computer, and look at
the speed of individual track segments.the thing you need to remember is that the gps doesn’t measure speed
directly. it calculates speed from sequential positions that are
timestamped.one problem is that the gps occasionally looses its lock on the satellites,
and so for a short while, it doesn’t know where it is. when it doesn’t
know where it is, it will interpolate for a few seconds. when it eventually
does know where it is, it may find that the distance is from the last
interpolated point is quite large and it will calculate an anomalously,
and mistakenly, high speed for that track segment.another potentential problem is that because your position changes,
or the orientation of the gps changes, it will change one of the
group of satellites that it uses to make a fix. when this happens,
the magnitude and/or orientation of the position error can suddenly change,
which can also yield a mistakenly high speed for the track segment.
in normal operation, the position errors are nearly identical in magnitude
and direction from one trackpoint to the next so calculated speeds are
quite reliable – their accuracy is better than the position accuracy.if you download the tracklogs (note tracklogs are not the same as tracks)
you will see that the anomalous speeds are easy to spot. individual track
segments usually last only a few seconds, and your speed isn’t likely to
vary much over that short a time. a typical log of sequential speeds
associated with a series of track segments may look like this:
23.1 22.7 23.0 23.2 23.4 23.7 23.8 23.6 30.2 23.7 24.0, obviously the
30.2 stands out and it is not a valid speed. however, the gps
may report it as your max speed for the interval.on the yellow etrex, the gps decides what time interval to use for
each track segment. often they are ~3-10 seconds. on the other models,
the vista for example, you can set the time interval between trackpoints.
i often use 2 or 3 seconds. it will hold 3000 points.be careful not to save your tracklogs on the gps- if you do, they become
“tracks” and loose a lot of detail, but more importantly, they loose
their timestamps, and so can’t be used by your computer to calculate
speeds. download the raw tracklog to your pc.jeff feehan
-
Lysande inlägg!
Nu får vi börja om från början och mäta fart….
-
Knatte
Gäst16 september, 2004 vid 15:25Därför är det bra, att kunna föra över GPS-datan till PC:en och stoppa in detta i ett lämpligt GPS-program.
Där kan man se snittfarten över en lång sträcka, ofta 150-200 m och då får du en betydligt rättvisare bild
Men ofta, blir det (tyvärr i mitt fall) väldigt lika toppfarter, oavsett segel och vind.
Har varit över 30 knop ca 5-10 ggr i år. Men maxfarten är fortfarande som mest 30.3 knopGjorde ett storstilat försök till personbästa igår, men 6.0 kvm var kanske inte otimalt igår
Trots total okontroll nådde jag 30.1 knop. Tänk om det hade blåst 3-4 m/s mindre bara…
Bytte sedan till 4.8 kvm och hann ca 100 m innan jag fick ett gigantiskt kastfall och trasigt segel.
Det är som det stod i speedrepotaget i Windsurf i: Det krävs “lots of balls” för att våga försöka att segla över 30 knop. (vet inte ifall jag uppfyller just detta kravet)
För att se något! Tryck på bifogad bild. -
Jepp, nu har jag studerat GPS-datan och ser då att en mer rimlig toppfart borde vara 32 knop.
Men, där syns även uppenbara fel som visar farter på 45 knop och 235 knop! Varför registreras inte dessa som “maxfart” i gpsens display? Och varför finns inte hastigheten 35.3 knop (som den faktiskt visar i diplayen) med någonstans när man studerar GPS-datan?
Borde inte GPS:en grunda det den visar i displayen på den data som finns lagrad i den? Alltså samma data som man sedan tankar över till datorn…
Det känns som om osäkerhetsfakton är ganska hög när det gäller GPS:er. Jag får bara fler och fler frågetecken i skallen!
-
Knatte
Gäst16 september, 2004 vid 19:33Vilket program har du tankat GPS:en mot?? Du har inga felaktigheter i överföringen till PC:en??
För i Garmin mapsource som jag har nu, så räknar programmet bara ut snittfart över en sträcka.
Maxfarten kan du aldrig se någonstans i programmet. Men den visas ju på displayen.
Det har alltid stämt väldigt bra för mig: “Relationen maxfart och den maximala snittfarten”.
Maxsnittfarten i mapsource kanske ligger på 0.2-0.3 knop från mitt maxvärde på displayen.Har du fått fram värden 45 och 235 knop i GPS-datan i PC:en så verkar det vara något lurt
Men nödvändigtvis, så behöver inte maxvärdet på 35.3 knop visas på PC:en.
Men du borde ha en “sträcka” med en snittfart uppåt 34-35 knop för att detta värde skall vara troligt. -
Om man kikar på hur ofta den räknar ut hastigheten så ligger den ofta på var 11:e sekund på din logg. Det känns som att hastigheten kan variera rätt mycket på 11 sekunder. Hade varit bättre med varannan sekund eller nått som Frasse från rec.windsurfing skriver. Men det kanske bara funkar på dyrare modeller..?
/Per
-
Knatte
Gäst16 september, 2004 vid 19:46Hmmm!
Självklart borde en tätare uppdatering ge mer exakta värden. Har aldrig tänkt i dessa banor innan
Men jag tog en titt till nu och ju fortare jag kör, desto tätare tidsmässig uppdatering…Men är det inte så, att snittfarten blir mer relevant, ifall man räknar på en lång sträcka? Men självklart kan ju maxfarten variera mer under en “lång tidsperiod”
-
Jag använder också Garmin mapsource och det finns inte någon max hastighet i mitt program heller, utan jag tittar på medelhastigheten över sträckorna.
Men det som jag tycker är underligt är att jag inte kan hitta någon sträcka som visar en snitt hastighet på 35 knop när det är det som visas som max på displayen.Angående mätintervallet: Jag tror att det skall gå att ställa in noggranheten i mätningen någonstans. Har för mig att jag har sett en sådan inställning i någon meny.
-
Den kanske har tätare mätintervall än vad den loggar(för att få plats med längre sträcka/tid), och därför hittar du inte din 35 knop för den skrevs aldrig i loggen
Bara spekulerar..
Logga in för att svara.