Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Speed
-
varför syns inte alla tider från den sessionen i rankingen ?
jag ser bara average speed (5x10sec) och 250m
/tbsurf
-
Det var ju det som jag klippte ut, från GPS-Speedsurf.
Men det är bara att titta på vad du vill. http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=rankings -
Resonemanget borde dock vara att någonting är fel, 41.7 knop med en MTX och Diablo……..borde vara bland de absolut snabbaste i världen på standard utrustning! Alla vi som kör speed/slalom misstänker att det är något fel i mätningen, jag poängterar fel, inte bluff.
-
Svar till:
Om du börjar slöra ordentligt, så handlar det om mod (dumristighet?) att våga skota in och segla ikapp/igenom chopp och vågor. Kastfallet är aldrig långt borta
[/ QUOTE ]
Haha, gjorde feting kastfallet på en slör idag! Fick en mega reva i seglet med så det är bara att slänga å köpa nytt
Men jag fick en topp fart på 25,8 knopp (innan kastfallet) Skulle varit kul att seglat i den såkallade kanalen för att se om man verkligen får så hög fart med vanliga prylar eller om man måste ha special saker…Men vad säger ni om en speed tävling? Fram till årets slut? Steffo’s Master of Speeds
-
Instämmer till fullo, getwet. När man kollar loggen ser det dessutom skumt ut, först över 40 knop och sen ner i runt 25. Vem drog i handbromsen?
Har ni kommit tillbaks från er resa till sardinien, eller vad det nu var? Hoppas ni hade det bra!!!
/Fjant
-
Det är ju väldigt lätt att kolla med GPSAR var man har haft högst fart! Ofta kan man se att den gradvis byggs upp när man tex faller av på en slör. Dina värden (10 sec average) ser minst sagt skumma ut;
Average speed : 28.4 knots (41.7 25.8 25.6 24.6 24.3)Det måste ju vara helt omöjligt att ligga i ca 25 knop och sedan helt plötsligt göra minst 41.7 knop i 10 sekunder och sedan tvärbromsa ned till 25 knop igen!
Hur ser dina 2 sec data ut?Kastfall mm är inget problem när man analyserar track data efteråt eftersom detta är registrerade positioner vid en viss tidpunkt (tagna tex med 2 sec intervall). Så GPSen registrerar helt enkelt positioner medans man seglar och sedan positioner när man ligger ned och det ju inget problem med det, en liten höjdskillnad bara…
Den maxhastighet som visas på GPSen däremot (baseras inte på loggade trackpunkter) skulle väl däremot kanske hinna registerar den snabba hastigheten under ett kastfall (som vara mindre än en halv sekund?). Men det är ju också därför som man bör använda mjukvara för att analysera hastigheterna.
Fick själv spinnout i ca 20 knop idag med efterföljande krash och det ser mest ut som att jag tvärnitat och det stämmer ju… -
Hmm, jag får inte igång GPSAR på min dator, har följt alla anvisningar som står på gps-speedsurfing.com men jag blir inte klokare för det…
Men jag lade in min gps data på datorn med hjälp av Garmins MapSource, och om jag skall lägga upp mina resultat på gps-speedsuring.com måste jag använd amig av GPSar, så någon som har liknande problem eller är det jag som strulat till det som vanligtRutan med GPSar är så långt jag kommer när jag skall försöka starta programet, kommer till att den skall ladda menyerna men sen är det stopp…
Så här såg förresten resultaten ut för mig på en 500 meters sträcka med 7.2 och Hypersonicen:
-
har du gjort allt som står under 2’an
A, B och C
auto .exe grejjen verkar ha hängt sej så du får peta in dom här tre filerna själv
http://users.info.unicaen.fr/~mathet/gpsar/index.php?menu=0&choice=1 -
Hade samma problem först, du måste installera/kopiera filen (comm.jar) för seriekommunikationen till GPSen även om du inte har tänkt använda det. Dvs följ alla stegen i installationen…
Det var en konstig sträcka du fått till, länsade du rakt hem efter kastfallet???
Mitt max från GPSAR (2 sec) blev föresten 26.4 knop och sattes i Fiskebäck secretspot no1…
-
Tack herr Anonym!
Sträckan stämmer inte helt, har klipt bort mina pauser när jag varit upep på land så det är möjligt att jag missade sissta sträckan efter kastfallet och klippte bort den med… Men efter kastfallet var det raka vägen hem som sagt, inte bra att segla med mega reva i seglet precis ovanför buken
GPS:n kan även ha tappat kontakten med satteliterna efetr kastfallet för det var ingen dålig krash!
Skall lägga in det i GPSar så fort jag fått igång det, så skall vi se hur det egentligen serut!
Nej! Kom du över 26 knopp… satan, och jag som trodde jag var snababre än dig, aja skyller på att om jag hade stannat och seglat efter kastfallet om inte seglet hade gått sönder skulle jag ha minst 2 knop mer än dig -
Knatte
Gäst23 juli, 2005 vid 20:13Hade exakt samma problem som du.
Men jag tog bort programvaran (GSP:ar), startade om datorn och ominstallerade GPS:ar.
Därefter funkade allt 100 % -
Knatte
Gäst23 juli, 2005 vid 20:19Kul, med personbästa
Snart får vi göra ett “Hypersonic race” ihop och så kanske du kan visa mig “secret spot no 1” i Fiskebäck. Verkade det fungera bra??
Då kanske jag få umgås lite med Fiskebäcks maffian också.. -
Hehe, vad jag vet var vi 4st som körde hypersonic idag… Jag, The_Novice, Martin och Ola.. skulle vara kul med en 5:e
Men jag tycker att vi borde testa stället på bilden jag la upp, det verkar jui vara det ultimata speed stället i sverige!
-
Det är lite långt dit, ca 3km fågelvägen, och säkert det dubbla när man skall kryssa…
Väl där uppe i fart så hade jag en del problem med fenplaning (34 cm fena och mastfoten lite väl långt bak) så jag vågade bara ta en vända. Men annars var vattnet hyfsat platt där och sträckan är lite längre än i björlanda…Du får väl ta en tur till fiskebäck så får du känna på vad det innebär med choppigt vatten!!!
Logga in för att svara.