• swe223

Medlem
    10 mars, 2006 vid 09:46

Hej Lukas!
    Nu är jag inte riktigt säker på vilken bräda du har. Jag har en f2 Sputnik 270 Thommen Ed -95. Den bräda du har kanske är en 96:a? Hur som helst så har jag seglat hyffsat fort med min Sputnik iaf. Tror dock att det finns ett par knop till i brädan med bättre förhållanden och mer vind. (som man alltid kan skylla på 🙂 ). Så här ser dom två bästa rundorna ut:

Date : Saturday, October 29, 2005
    Spot : Aland, Slemmern, Finland
    Board : F2 Sputnik 270 Thommen ed.
    Sail : Gun Sails Raptor 6.5
    Fin : Curtis 31C 70
    Average speed : 30.91 knots (31.6 30.9 30.8 30.8 30.5)
    Max. GPS (display) : 33.0 knots
    Max. 2 sec. (software) : 32.3 knots
    100 m run : 31.7 knots
    250 m run : 31.0 knots
    500 m run : 30.1 knots
    Nautical mile : 24.4 knots
    1 hour : 14.2 knots
    Distance : 74.8 km
    Windspeed : 20 knots
    Windgusts : 30 knots
    Remarks : First time speeding on Slemmern,Aland! This spot is very close to the city Mariehamn. Almost felt like surfing in the town. This day was were quite choppy and gusty. Althoug i managed to get a few nice rounds with good speed

Date : Monday, November 14, 2005
    Spot : Bolinder Strand, Sweden
    Board : F2 Sputnik 270 Thommen ed.
    Sail : Gun Sails Raptor 6.5
    Fin : Mistral Race 30
    Average speed : 30.58 knots (31.7 30.7 30.5 30.1 29.9)
    Max. GPS (display) : 32.7 knots
    Max. 2 sec. (software) : 32.5 knots
    100 m run : 32.1 knots
    250 m run : 30.9 knots
    500 m run : 30.0 knots
    Nautical mile : 21.0 knots
    1 hour : 13.5 knots
    Distance : 59.1 km
    Windspeed : 20 knots
    Windgusts : 25 knots
    Remarks : Another good day at Bolinder Strand. 8.1 Celsius but in fact it was not as cold as i thought it would be.
    New personal rekord at this spot feels nice!

//Nicke

• lukasw

Medlem
    10 mars, 2006 vid 10:02

TSURF, om jag kommer upp i 20 då betyder att du kommer upp i 8 ? 😉

• rsurf

Medlem
    10 mars, 2006 vid 10:08
    lukasw wrote:
    TSURF, om jag kommer upp i 20 då betyder att du kommer upp i 8 ? 😉

Lukas, när ska du skaffa dig en gps så du kan bevisa hur snabbt du kör?

Alla tycker det går snabbt när man står på brädan, men nu är det upp till bevis! :cool2:

Det kanske är 35 knop, eller kanske bara 20… vem vet om du inte har loggat din session.

• lukasw

Medlem
    10 mars, 2006 vid 11:35

Vem är du, vågar du inte skriva eget namn?

• tsurf

Medlem
    10 mars, 2006 vid 14:43
    lukasw wrote:
    Vem är du, vågar du inte skriva eget namn?
    Snåla inte Köp Nytt!!! Ska du surfa snabbare än 20 knop måste du sälja Sputniken!!!!
  • lukasw

Medlem
    10 mars, 2006 vid 15:36

TSURF vem är du ?

• tsurf

Medlem
    11 mars, 2006 vid 16:53
    lukasw wrote:
    TSURF vem är du ?
    Vem ÄR lUKAS???? Finns han i Verkliga livet?
  • lukasw

Medlem
    12 mars, 2006 vid 11:42

Det är Lukas, jag finns i verkligheten

• fredrik-ygge

Medlem
    12 mars, 2006 vid 19:28

Som inlägg i diskussionen om huruvida man kan komma över 20 knop med nämnda prylar kan nämnas följande:

Läste i mitt gamla tonårsrum hos mina föräldrar en Åka Skidor från 1985. Då fanns det 45 personer i världen som kört över 30 knop. Man skall i denna siffra väga in vilket meck det var att registrera ett lopp och att man inte kunde köra en dag med GPS på armen och registrera den tid man råkade kastas fram 100m av en vindby. Brädorna vägde mycket. Masterna höll inte och de hade tampar från hängsele till masttopp. Jag minns inte hur de extremaste seglen såg ut då men känner mig rätt säker på att de inte hade monofilm, kanske tre lattor i toppen och definitivt inga cambers.

Allt hänger inte på utrustningen.

• rasmus_w

Medlem
    12 mars, 2006 vid 23:22

Det ligger lite innovation bakom i alla fall. När Fred Haywood blev först över 30 knop tittade alla på den märkiga vingmasten han hade, men det som antagligen hade störst praktisk betydelse var att han var den förste som använde hängselen effektivt, dvs han ökade mastfotstrycket och höll större segel än han hade kunnat göra utan sele. Innan dess såg man mest selen som ett sätt att avlasta armarna och valde samma stegelstorlek som om man inte haft sele.

• lukasw

Medlem
    28 mars, 2006 vid 20:45

Kan man speeda på med nya falcon, eller jp slalom ?

L

• jester

Medlem
    28 mars, 2006 vid 21:09

Javisst. Det är bara att speeda.

• lukasw

Medlem
    29 mars, 2006 vid 09:05

Jester, vad tycker du om jp X-cite att köpa istället för falcon och slalon jp?

L

• jester

Medlem
    29 mars, 2006 vid 09:17

Att jämföra X-cite med JP slalom eller falcon är som att jämföra päron o äpplen…

Men känner du dig osäker på om du klarar en ”full-on” slalombräda så hade jag nog rekommenderat dig att titta på SuperX-brädorna. Är ju nedtonade slalombrädor. Ett annat alternativ är ju JPs FreeRace, men den tar ju inte SP in, tyvärr.

Tycker JP har bra råd på vem som skall köra på respektive bräda:

JP Slalom: ”These are serious Racing Machines – not recommended for intermediate windsurfers – but advanced riders who like to go fast will enjoy the thrill of speed.”

JP SuperX: ”Advanced Freeriders with a rather aggressive riding style who like speed and carving maneuvers but don’t care about waves. Super-X Pros.”

JP FreeRace: ”Advanced Freeriders who want to chase their mates, rip back and forth, but aren’t into organized racing. ”

JP X-Cite: ”Entry Level Windsurfers to Advanced Freeriders looking for maximum fun with minimum effort. ”

Så det är bara att rannsaka sig själv och placera sina kunskaper och ambitioner på rätt bräda, sedan vet du ju vilken brädtyp du ”skall” ha. Dessa tips gäller ju inte bara JPs brädor, såklart.

• lukasw

Medlem
    29 mars, 2006 vid 15:40

Jester, det vet jag :), men jag har redan jp super-x. Det verkar att jag kommer ha kvar mistralen vision, nån har skrivit om man köper jp slalon eller falcon då är det bara cam segel som gäller ?

L

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.