Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Speed
-
Speed
Posted by cosmosurfer on 26 juli, 2008 at 18:45Påfrestande att se ut över det spegelblanka havet, fast jag lovat mig själv att inte förstöra semestern med det beteendet! Måste få snacka lite surf i alla fall. Såg en speedkille bänna förbi i 35 knop för ett tag sedan, blev inspirerad. Några tips om hur man accelererar och åker fort med “vanliga grejor”?
surferhecke replied 16 years, 4 months ago 5 Members · 10 Replies -
10 Replies
-
@cosmosurfer 485160 wrote:
Påfrestande att se ut över det spegelblanka havet, fast jag lovat mig själv att inte förstöra semestern med det beteendet! Måste få snacka lite surf i alla fall. Såg en speedkille bänna förbi i 35 knop för ett tag sedan, blev inspirerad. Några tips om hur man accelererar och åker fort med “vanliga grejor”?
Har samma beteende, saknar vind :crazy: Fall av ordentligt många försöker segla fort på halvvind men det går betydligt fortare på djup slör 🙂
//Björn
-
Det ända goda med dagens alltför milda bris var att sambon vågade sig på att pröva hängselen.
Bjornen, blir det inte en massa kastfall om man speedar i djupa slörar? Och hur lyckas du kyrssa så mycket tillbaks?
-
@cosmosurfer 485281 wrote:
Det ända goda med dagens alltför milda bris var att sambon vågade sig på att pröva hängselen.
Bjornen, blir det inte en massa kastfall om man speedar i djupa slörar? Och hur lyckas du kyrssa så mycket tillbaks?
Jo de kan bli lite kastfall med det händer dock inte så ofta. Börja lite lungt och få in känslan. Ibland får man stå ut med att kryssa ett par slag för att komma tillbaka i höjd om man har slörat en längre repa. Har du flera fenor kan du också prova byta till den minsta som du klara av att segla med utan att får spinout. Man ska ha rätt mycket buk i seglet när man går djupt men då blir det också jobbigare att kryssa tillbaka :frown:
//Björn
-
Tack för tips, skall genast prova när stiltje-eländet är över.
-
Rigga större segel… Eftersom en djup slör är snabbast, så krävs det större segel då vi åker ifrån vinden när vi seglar. Normalt ligger en speedare på 1-2 kvadrat större segel än free-ride folket. Problemet är ju att man kan bli lite lätt överriggad när man skall köra halv-vind. det fina med detta är att man då använder denna kraft till att höjda tillbaka. På så sätt blir det lite lättare att höjda tillbaks.
Ett litet knep är att när du speedat färdigt din repa, så använd den fart man genererat genom att höjda upp våldsamt. Där kan man tjäna många meter. kör du på ett spot som är ganska lång-grunt, så kan man faktiskt traska upp lite om vinden dippar lite, eller om man vill vila en stund. -
Jaså, så mycket större segel! Men vad är det för stance man har när man ligger på en djup slör länge?
-
Och för att orka hålla stora segel + att säkerställa att buken är konstant använder vi segel med camers. Detta underlättar rejält.
Hmm.. Stance… Den skiljer nog inte allt för mycket. Man eftersträvar ju att köra på fenan så mycket som möjligt. Att få för mycket framvikt är *inte* att rekommendera. Då kommer kastfallet som ett brev på posten. Och tvärtom så riskerar man en tailwalk utan dess like. Det gäller helt enkelt att försöka få brädan att ligga mer eller mindre plant i alla ledder. Om vinden är aningens tveksam så är det stor risk att man skotar hem för mycket, och dödar kraften hellt i seglet. osv.. 😀
-
Följande är saxat från den “gamla” sidan Petters Windsurfing Pages (http://www.sevenius.com/windsurf/). Trots åldern på texten bör det vara vissa tips som går att använda sig av än idag. Om hängseletamparnas längd vs speed tvistar de lärde fortfarande…
Hur ska man då gå till väga för att nå upp i dessa farter? Här kommer ett antal tips som är sammanstälda från olika håll och justerade efter egna erfarenheter. Samtliga bygger på grundiden att få bort extra vikt och tryck på brädan som enbart ökar motståndet i vattnet.
Håll brädan plan
I början när man lär sig segla är det lätt att man lägger all vikt på hälarna. Brädans kant blir då nedtryckt och vill gärna gå upp i vind vilket bromasr farten. Genom att hålla brädan plan och segla enbart på fenan istället för kanterna kan du nå högre hastigheter. En plan bräda är en snabb bräda!
Lägg tryck på fenan
Genom att lägga extra tryck på fenan genererar den ett extra lyft som ökar farten. Genom att pressa hårt når du mycket högre fart.
Häng ut ordentligt från brädan
Genom att hänga ut ordentligt och sträcka ut armar och axlar kan du minska trycket på brädan och flytta över det till riggen. Detta medför att brädans motstånd i vattnet minskar och du kan segla snabbare. Håll händerna ungefär i axelbredd, det gör att du kan hänga längre ut från riggen. Istället för att bara skota in med bakre armen låt riggen hålla dig uppe i selen. Sitt inte i selen utan “ligg” ner. Även detta gör att du kommer längre ut från riggen. När man väl fått kläm på att häga ut ordentligt är det lätt att man drar med sig riggen för långt över mot vinden. Detta gör att du tappar kraft och och därmed fart. Du ska försöka hålla riggen så veritkal som möjligt och kan justera detta genom att böja knäna.
Korta hängsele linorna
Har du för långa linor blir det lätt att du sitter i selen istället för att ligga. Genom att sitta i selen kommer bara kraften tillbaka ner i brädan istället för att lyftas bort från brädan.
Stäng gapet
När du stänger gapet mellan segel och bräda kommer du att märka den största skillnaden i fart.
Lås din position
Försök inte ständigt justera vikt, inskotning och position utan försök hitta rätt ställning och håll därefter överkroppen still. Låt knäna ta upp alla stötar ur brädan och lås fast överkroppen och häng i samma position
Lyft brädan i stropparna
När du väl har hittat din position och stänger med seglet är det dags att lyfta brädan med främre foten. Genom att göra detta försvinner nästan all vikt från brädan och du kommer gå riktigt fort och kännas som att du flyger ovanför vattnet istället för att ligga i vattnet.
Log in to reply.