-
Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång
Tänkte starta en ny tråd och hoppeligen få igång en givande diskussion kring moderna kortare och bräda speedbrädor vs gamla långa smala Gun brädor.
Jimmy Lewis populära design baserade sig på en i clark foam shapad 265cm lång och 30 till 40 cm bred (smal) Gun som var laminerad med glasfiber/polyester. Den hade ett singelkonkavt botten som övergick i dubbelkonkav med lite V mot aktern och vars scoop-rocker-linje var som mest böjd vid mastfoten och avtog mot för och akter. Rockern mätte man genom att placera en rak latta längs bottnet så att den låg platt över fenboxen och sedan mäta var bottnet började böja sig och hur mycket det var böjt på vissa avstånd från aktern. Brädan var också som brädast vid mastfoten, dvs ca 150-170 cm från aktern. Aktern var smal och ut-tunnad och man stod mycket nära vattnet.
I början kopierade jag Jimmys brädor med lite egna ideer så som riktad glasfiber/epoxy för styvare brädor men så småningom hittade jag också på egna design. Jag flyttade den brädaste punkten på brädan bakåt till ca 50/50 och gjorde brädan mycket tjockare. Bottenformen blev singelkonkav men med breda plantrösklar längsmed kanterna. Jag började lägga in kolfiber på längden men epoxyn måste ersättas av polyester för att båda brädbyggarna jag jobbade med var alergiska mot epoxy. Brädorna var lättare att vattenstarta pga mera flytkraft och fungerade väldigt bra i Finland och i Danmark men för Tarifa och Sotavento behövdes inte den extra flytkraften och min rekordbräda är smal och tunn. I över 20m/s behövs inte mycket att stå på och det var inte ovanligt att man gjorde över 20-30 repor varje dag om vinden låg kring 12-15m/s.
Sedan började jag göra mina brädor helt själv enligt konseptet styrox/SP115epoxy/kolfiber. Jag öste på rejält med epoxy i stället för att laminera med undertryck och kom upp med snabbt och lätt att bygga, lätta till vikten starka brädor. Sista gången jag var med i Tarifa fick jag aldrig prövat mina nya brädor och följande år byggde jag bara av gammal vana fastän jag visste att jag inte mera skulle vara med på tävlingarna. Dessa brädor har jag nu tagit fram ur diverse gömmor och funderar nu om de är helkass eller om de ännu är användbara. Brädan på bilden har helt platt botten mycket lite rocker. Helt plan mot aktern. Den har givetvis en tuttlebox men jag har ingen passande fena. Den saknar också främre footstroppar men det är lätt fixat.
http://sports.topeverything.com/default.aspx?p=showprivatecontent&ID=8B978FEFTill skillnad från Jimmy L så använde Eric B epoxy. Jimmy bara shapade hans brädor och så laminerade en snubbe från england. Jimmys guld dagar
Vad som är snabbare kan jag inte uttrycka mig om, nya korta breda eller gamla smala långa, men helt säkert är det lättare att komma till rätta med en större bräda. Speciellt om vinden är byig är det svårt att komma igång med en smal bräda och om alla andra är på större brädor blir allting hundra gånger svårare. Björn drog ju repor så att det visslade om 1988 på Sotavento när alla andra simmade i vågorna med sina smala tandpetare. Tandpetarna var visserligen snabbare men kanske de nya slalomspeed hybriderna är lika snabba.
Tom
Logga in för att svara.