Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång

  • Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång

    Publicerad av 40knots på 1 september, 2007 vid 12:43

    Tänkte starta en ny tråd och hoppeligen få igång en givande diskussion kring moderna kortare och bräda speedbrädor vs gamla långa smala Gun brädor.

    Jimmy Lewis populära design baserade sig på en i clark foam shapad 265cm lång och 30 till 40 cm bred (smal) Gun som var laminerad med glasfiber/polyester. Den hade ett singelkonkavt botten som övergick i dubbelkonkav med lite V mot aktern och vars scoop-rocker-linje var som mest böjd vid mastfoten och avtog mot för och akter. Rockern mätte man genom att placera en rak latta längs bottnet så att den låg platt över fenboxen och sedan mäta var bottnet började böja sig och hur mycket det var böjt på vissa avstånd från aktern. Brädan var också som brädast vid mastfoten, dvs ca 150-170 cm från aktern. Aktern var smal och ut-tunnad och man stod mycket nära vattnet.

    I början kopierade jag Jimmys brädor med lite egna ideer så som riktad glasfiber/epoxy för styvare brädor men så småningom hittade jag också på egna design. Jag flyttade den brädaste punkten på brädan bakåt till ca 50/50 och gjorde brädan mycket tjockare. Bottenformen blev singelkonkav men med breda plantrösklar längsmed kanterna. Jag började lägga in kolfiber på längden men epoxyn måste ersättas av polyester för att båda brädbyggarna jag jobbade med var alergiska mot epoxy. Brädorna var lättare att vattenstarta pga mera flytkraft och fungerade väldigt bra i Finland och i Danmark men för Tarifa och Sotavento behövdes inte den extra flytkraften och min rekordbräda är smal och tunn. I över 20m/s behövs inte mycket att stå på och det var inte ovanligt att man gjorde över 20-30 repor varje dag om vinden låg kring 12-15m/s.

    Sedan började jag göra mina brädor helt själv enligt konseptet styrox/SP115epoxy/kolfiber. Jag öste på rejält med epoxy i stället för att laminera med undertryck och kom upp med snabbt och lätt att bygga, lätta till vikten starka brädor. Sista gången jag var med i Tarifa fick jag aldrig prövat mina nya brädor och följande år byggde jag bara av gammal vana fastän jag visste att jag inte mera skulle vara med på tävlingarna. Dessa brädor har jag nu tagit fram ur diverse gömmor och funderar nu om de är helkass eller om de ännu är användbara. Brädan på bilden har helt platt botten mycket lite rocker. Helt plan mot aktern. Den har givetvis en tuttlebox men jag har ingen passande fena. Den saknar också främre footstroppar men det är lätt fixat.
    http://sports.topeverything.com/default.aspx?p=showprivatecontent&ID=8B978FEF

    Till skillnad från Jimmy L så använde Eric B epoxy. Jimmy bara shapade hans brädor och så laminerade en snubbe från england. Jimmys guld dagar

    Vad som är snabbare kan jag inte uttrycka mig om, nya korta breda eller gamla smala långa, men helt säkert är det lättare att komma till rätta med en större bräda. Speciellt om vinden är byig är det svårt att komma igång med en smal bräda och om alla andra är på större brädor blir allting hundra gånger svårare. Björn drog ju repor så att det visslade om 1988 på Sotavento när alla andra simmade i vågorna med sina smala tandpetare. Tandpetarna var visserligen snabbare men kanske de nya slalomspeed hybriderna är lika snabba.

    Tom

    getwet svarade 17 år, 2 månader sedan 17 Medlemmar · 60 Svar
  • 60 Svar
  • the_novice

    Medlem
    1 september, 2007 vid 14:25

    Nu har jag ju aldrig kört på så smal bräda, är det 30 cm eller ännu mindre?
    Jag har bara kört en del på Starboards 50 litare (46.5 bred, 218 lång ) och mitt intryck är att har man bara hyfsat bra vatten så är en lång nos helt onödig. Den behövs bara i riktigt choppigt vatten när man tappar kontroller och behöver noslanda. I plattvatten så gör istället en kort nos att brädan blir väldigt stabil i längsled, man kör helt och hållet på den sista delen av brädan och det finns ingen risk för att nosen skall dippa och sedan hela brädan bromsa som det kan göra med en längre bräda.

    När det gäller bredden och brett register, så planar jag nog upp i ca 10 m/s (medelvind) med ett 6.7 och 28 cm fena. Enda/största skillnaden mot lite större bräda (typ 85 liter 54 cm bred) är att man inte kan guppa fram i icke planing, men jag väger inte så mycket heller, ca 68kg + 5-7 kg viktväst.

    Var håller du till, TT verkar kunna bli bra imorgon…?

  • tbsurf

    Medlem
    1 september, 2007 vid 14:50

    Det finns så stort utbud på produktions speed brädor idag som funkar bra så jag funderar inte så mycket på sånt..
    Och jag tror inte det är någon svensk som har problem med att det är materialet som bromsar heller för den delen.. 🙂

    Dom som utvecklar produktionsbrädorna ligger så många steg för oss dödliga hobbyspeedare så det dom tar fram duger mer än väl åt oss..
    Och att tro att man behöver något annat än det som finns på marknaden idag för att komma i närheten av 40 knop tycker iaf jag är nonsens.. (men så är jag ju bara en glad hobbyspeedare oxå.. :))

    Jag tror och hoppas att utveckling av speedmaterial går mot att (om det är möjligt alltså..) bli ännu enklare och mer lätthanterligt.
    Svåråkta och bängliga prylar med smalt ( hehe..) användningsområde är vi inte så roade av…

    Några exempel på riktigt fina brädor..
    Exocet warpspeed 50…http://www.exocet-original.com/products/warpspeed.asp
    Starboard isonic 50…http://www.star-board.com/2008/pages/products/v_isonic.php
    F2 missile …http://www.f2-surf.com/2008/
    Naish speedpro 60…http://www.naishsails.com/products/boards/slalompro.html
    Tabou manta 49…http://www.tabou-boards.net/index.php/boards/windsurf/manta
    Fanatic falcon speed…http://www.fanatic.com/public/content/e554/e555/e3789/e3900/index_eng.html
    Carbon art speed…http://www.carbonart.co.nz/boards/speed.php
    Lorch divisionS speed…http://www.vindsurfing.se/files/International_reseller_informations_2008_without_price_list.pdf

    Sen är det så att för många av oss så funkar faktiskt en liten slalombräda mycket bättre än en speedbräda…
    och då finns det ju ännu fler brädor att titta på.. 🙂

    För mer info om alla olika brädor använd gärna sök funktionen på gps-speedsurfing
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=rankings&smnu=search
    .

  • storner

    Medlem
    1 september, 2007 vid 15:52

    40knots,

    Bara lite nyfiken

    Är det du som har det officiella finska speed rekordet?

  • jester

    Medlem
    1 september, 2007 vid 16:41

    Skillnaden dagens produktionsbrädor och dom extremt smala custom-spetten är väl att dom nya brädorna riktar in sig mot en mycket större publik, mao glada amatörer såväl som fullblodsproffs på dom tävlingar som inte erbjuder perfekt vatten.

    Kör man på bra vatten, och har kunskapen (läs kanalen o Finian, typ) så är ju säkerligen dom smalare brädorna snabbare. Själv har jag inte ens en produktionsspeed, utan kör med min 80 liters (knaptt 58cm bred) hårdvindsslalom istället. Är nog väldigt sällan som en speed-bräda skulle vara snabbare för mig, men jag har ju faktikst aldrig provat en… Så vem vet…:D

  • 40knots

    Medlem
    1 september, 2007 vid 20:11
    Störner;410738 wrote:
    40knots,

    Bara lite nyfiken

    Är det du som har det officiella finska speed rekordet?

    Yes, det är jag.

  • 40knots

    Medlem
    1 september, 2007 vid 20:22
    Jester;410754 wrote:
    Skillnaden dagens produktionsbrädor och dom extremt smala custom-spetten är väl att dom nya brädorna riktar in sig mot en mycket större publik, mao glada amatörer såväl som fullblodsproffs på dom tävlingar som inte erbjuder perfekt vatten.

    Kör man på bra vatten, och har kunskapen (läs kanalen o Finian, typ) så är ju säkerligen dom smalare brädorna snabbare. Själv har jag inte ens en produktionsspeed, utan kör med min 80 liters (knaptt 58cm bred) hårdvindsslalom istället. Är nog väldigt sällan som en speed-bräda skulle vara snabbare för mig, men jag har ju faktikst aldrig provat en… Så vem vet…:D

    Det är just så som jag också ser saken, man försöker sälja bräden.

    De smala brädorna är också mycket riktigt svåra att surfa med. Krävs mycket bra kunskaper och de flesta som var med på tävlingarna var superbra surfare. Killar som Eric, David, Fred, Leiard, Pascal, Roddy, Pucher etc. hörde all till världseliten. De frontloopar som Leiard visade oss med sin 33cm gun fick tom Björn att se ut som en total nybörjare. De accelererar på helt annat vis än slalombrädor och de är jävla kul att gippa med dom. Också ren wave riding med offshore vindar i Sotavento var en upplevelse is sig. Jag önskar jag någongång har möjlighet att segla på dessa tandpetare för de var nog som att stå på bästa storslalomskidor.

  • rasmus_w

    Medlem
    1 september, 2007 vid 23:07

    40knots,

    Jag tycker du ska plocka fram dina gamla customspett och köra in dig på dem. Det kommer ta lite tid men det du kunde 1990 kan du säkert nu med. Jag har varit i sin sits även om mina brädor inte är tiondelen så extrema. En snabb rockerkurva från -88 är en snabb rockerkurva 2007. Däremot ser bottenformerna annorlunda ut, ofta är det enkelkonkavt i häcken och dubbelkonkavt en bit fram, och så lite tail kick för den där sista knopen men det varierar stort. Möjligen blir du tvungen att flytta mastkassetten, dagens segel vill inte sitta där 1990 års segel satt, men du är ju inte rädd för epoxi.

    När du har seglat in dig på “spetten” så tycker jag du ska prova en modern produktions-speedbräda. Du kommer få dem att gå väldigt fort och chansen är att du putsar ditt rekord rätt snart. Har för mig att Fanatic Falcon speed är rätt hardcore, men vilken som av de nya är värd att prova.

    Sen finns det en ytterligare anledning till att alla körde på custombrädor förr: 80-talets produktionsbrädor var helt enkelt så himla kassa. Bra för medelgoda seglare men den som var duktig hade i princip bara customs att välja på. Så är det inte idag, produktionsserierna är mycket kortare och det går att bygga brädor för väldigt avanceade seglare. Plus att man seglar på produktionsbrädor i världscupen i slalom och de killarna måste ha snabba grejor.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    2 september, 2007 vid 04:04

    Instämmer med flera av de tidigare skribenterna.

    Toppfarten på gamla speed- och slalomprylar står sig säkert rätt bra – har sett många exempel på gamla rävar som kommer och åker ifrån de flesta som har nya prylar – men de nya är ju så mycket lättare att köra och har så mycket bredare register. Jag har en Exocet Warp Speed som jag använder som hårdvindsslalom / -speed. Enkelt och bekvämt att freeride:a runt en hel dag på den (i alla fall för mig som lättviktare). Förra söndagen körde jag t.ex. 80 km mer eller mindre i sträck på den. Kan “nästan guppa” på min. Väger ungefär som The Novice men har 18 liter till i brädan. Som bonus har brädan extrem speedpotential (som jag kan njuta av och som aldrig kommer vara den begränsande faktorn för mig).

    Om smal och lång eller kort och bred är snabbast för en världsstjärna har jag dock ingen aning om.

    (Jag har bara haft gamla slalombrädor och aldrig en gammal speed – så uttalandet om att de nya är bekvämare och har bredare register baserar jag egentligen på erfarenhet av slalombrädorna.)

    Nu skall jag sluta skriva och åka ut och surfa, kanske på Warpen!

  • kinetic

    Medlem
    2 september, 2007 vid 06:46

    Hehe…Har en gammal Bic Allegro (275*45, 73L) i garaget (självklart “moddad”)…Nån som har en “speedig” US-box fena som ligger o skräpar kanske?Gärna en som går att köra med i “gräsliga” vatten…

  • rasmus_w

    Medlem
    2 september, 2007 vid 16:14

    Vill också påpeka att “kort och bred” numer är ett väldigt relativt begrepp. När begreppet dök upp så handlade det om lättvindscourseracers i världscupen och de var absolut korta/breda, ca 270 långa och nästan metern breda. Sen blev de meterbreda och ibland bara 230 cm långa. Men sen dess har konceptet spridit sig till i stort sett alla brädtyper, man skulle tro att finians custom som han satte rekordet på är att betrakta som kort och bred fast den bara var 36 cm bred.

    Sen ska man inte glömma att det inte bara handlar om brädans outline – den våta ytan har genomgått samma utveckling och det är i rätt stor utsträckning det som är det väsentliga, en bräda med kort och bred våt yta och en med lång och smal våt yta kan ha samma våta yta och därmed samma friktion, men seglingsegenskaperna blir rätt olika.

  • 40knots

    Medlem
    3 september, 2007 vid 06:40

    Rasmus, om brädan är kort och bred har jag den erfarenheten att om den stiger och lyfter från vattenytan vid tex ett litet hopp minskar våta ytan fortare än en längre och smalare bräda. Samma gäller om brädan smäller i efter att man tagit en lufttur. Katapult möjligheterna stiger.

    Däremot är dessa moderna korta speedbrädor egentligen mycket längre än 265 eftersom deras bredaste pungt sitter längre fram än på de äldre vi gemför med. Deras nosparti är bara abrupt avskurna. Jag utgick alltid ifrån att all vikt som satt i nospartiet bromsade och därför tunnades de av. Nu verkar det som om det satt en massa vikt konsentrerad vid och framför masten men kanske det är så att det stabiliserar mera än det bromsar….

    Finians bräda på 36cm är smal gämfört med hårdvinds slalombrädor på 50+ och produktionsspeedbrädorna på 46+. Jag tror att man kan segla runt 40-43 knop på en produktionsslalom bräda men att vill man sätta världsrekord behövs det en smalare bräda. Vill man klara sig hyfsat i konkurenssen om byarna med en hop av världens bästa surfare får man nog se till att starta på sekunden rätt och plana upp till 30+ snabbarä än vinden.

  • benke-2

    Medlem
    3 september, 2007 vid 15:29

    Känns som att topfarten på gunbrädan vid rätt förhållanden dvs rent plattvatten och 15+ sekunder är nästan den samma, eftersom den har så liten våt yta.
    Nyheterna är väl:
    kortare nos (totallängd ca 220)ger mindre svingweight vilket ger bättre acceleration, tycker att nosen får mindre tailvalktendenser vilket förbättrar accelerationen.
    Cutouts minskar den våta ytan men försämrar tydligen kontrollen.
    Fenorna borde ge mindre motstånd
    En bred och kort planingsyta ska tydligen ge lite mindre motstånd, måste vara marginellt.

    Har man redan en nästan färdig gun borde det vara värt att testa den i alla fall, även om jag aldrig har saknat en mindre bräda än min214*46cm bräda

  • jester

    Medlem
    3 september, 2007 vid 16:13

    Dagens riggar har ju dessutom mera “downforce” än gårdagens riggar, samtidigt som även däcken på brädorna utformas så att dom inte börjar flyga vid överrriggat tillstånd.

    Jag körde på det glada 90-talet både Tiga Slalom 270 och F2 Sputnik 265. Snabba brädor då som nu, men jag är helt övertygad om att jag är snabbare med mnia brädor jag har idag, och det enbart pga att dom är enklare, och mer förlåtande att segla. Vet inte hur många gånger jag vurpade med 265:an bara för att brädan sög fast i ett chop, och näbbade. På min Exocet TB 58, så reder brädan ut dom situationerna utan problem. Det ger mig självförtroende att gasa på ett sätt jag inte skulle våga med gamla typen av brädor.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 september, 2007 vid 16:42

    @40knots 411095 wrote:

    Rasmus, om brädan är kort och bred har jag den erfarenheten att om den stiger och lyfter från vattenytan vid tex ett litet hopp minskar våta ytan fortare än en längre och smalare bräda. Samma gäller om brädan smäller i efter att man tagit en lufttur. Katapult möjligheterna stiger.

    Däremot är dessa moderna korta speedbrädor egentligen mycket längre än 265 eftersom deras bredaste pungt sitter längre fram än på de äldre vi gemför med. Deras nosparti är bara abrupt avskurna. Jag utgick alltid ifrån att all vikt som satt i nospartiet bromsade och därför tunnades de av. Nu verkar det som om det satt en massa vikt konsentrerad vid och framför masten men kanske det är så att det stabiliserar mera än det bromsar….

    Finians bräda på 36cm är smal gämfört med hårdvinds slalombrädor på 50+ och produktionsspeedbrädorna på 46+. Jag tror att man kan segla runt 40-43 knop på en produktionsslalom bräda men att vill man sätta världsrekord behövs det en smalare bräda. Vill man klara sig hyfsat i konkurenssen om byarna med en hop av världens bästa surfare får man nog se till att starta på sekunden rätt och plana upp till 30+ snabbarä än vinden.

    Jag tror att det du pratar om i de första två styckena hänger ihop. Det som ger det där okontrollerade lyftet är i stor utsträckning vinden som tar tag i brädans nos och ger lyftkraft. Genom att kapa bort nosen får man bort mycket av den lyftkraften och kan då göra brädan bredare med bibehållen kontroll. En bonus med den ökade bredden är dessutom att fenans kraft blir lättare att kontrollera.

    Vad gäller världsrekord har jag en känsla av att det inom rimliga gränser mer handlar om rätt väder än om att ha rätt bräda. Jag ser det inte som omöjligt att en produktionsbräda (troligen speed, inte slalom) skulle kunna råka bli först med 50 knop. Trots allt hade Finian en massa spejsade prototypsegel men rekordet satte han på ett segel som var helt standard eftersom han inte riktigt trodde att det var rekordförhållanden. Ta en titt på gps-speedsurfing.com, visst är det rätt få (om någon) slalombrädor över 43 knop, men de flesta som gått fortare än 43 knop verkar faktiskt ha gjort det på produktionsbrädor. Martin van Meurs har som sagt gjort 49 knop på en standard Naish speed pro.

  • kapten-k

    Medlem
    3 september, 2007 vid 18:07

    Hade jag inte varit sjuk idag så hade jag kunnat uttala mig om skillnaden mellan 1998 och 2006. bicen och taboun är samma shaper.
    Garaget börjar bli fullt.

    Har seglat en del på en gammal cobra 290 gun från -80talet och den krävde massor av vind för att gå fort, eller det känndes som fort ialla fall, en freeride från 96 gick fortare i alla vindar.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.