Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång

• getwet

Medlem
    3 september, 2007 vid 20:48

Resonemanget börjar bli en del uttjatat angående bredd och längd.
    Vi kan kika lite på hur det ser ut i verkligheten istället för att ordbajsa runt och lyssna på Rasmus som inte ens äger en GPS eller 40 knots som satte finskt rekord för massor av år sedan, och sedan dess förmodligen inte speedat en endaste meter.

Martin van Meurs har seglat 49.4 knop på en Naish speedpro 60 liter, bredd….hör och häpna 48cm! Den är extremt lång….222cm!

Såg med egna ögon Ben van der Steen segla 45.1 knop med en Exocet warp speed 68 liter, bredd 50 cm………hur är det möjligt? Han har seglat snabbare än så på samma bräda.
    Samma tävling körde Martin van Meurs 47.5 knop med en Van der Berg bräda custom (som vem som helst kan beställa, kallas custom men är det egentligen inte) som definitivt inte var smalare än 45 cm. Den heter Van der Berg 50, om det står för volym eller bredd är jag osäker på, någon annan har kanske svaret.

Slutkläm: Dessa gubbar, som är dagens absoluta världselit på speed väljer produktions brädor före de så kallade custom “nålar” som fanns förr som är en förlegad och historisk shape.
    Samtliga riders åker idag snabbare på de utprovade produktionsbrädor som finns på marknaden, oavsett om man är världselit eller seglar som vi, på hobbynivå!
    I mitt sätt att se det på så finns det ingen som helst anledning att kika på customs med extrema mått för att vara snabb eller snabbast. Dagens speed och mindre slalombrädor från de stora tillverkarna håller en standard som med råge håller även för de allra bästa.

• kinetic

Medlem
    3 september, 2007 vid 21:03

Getwet: Det finns EN anledning att kika på custom…Man kan anpassa brädan efter sina preferenser gällande tex stropp-placering, verkar ju onekligen vara en hel del som vill ha smalare “stance” än vad som erbjudits hittills på produktions-brädorna…

• tbsurf

Medlem
    4 september, 2007 vid 06:31

@kinetic 411383 wrote:

Getwet: Det finns EN anledning att kika på custom…Man kan anpassa brädan efter sina preferenser gällande tex stropp-placering, verkar ju onekligen vara en hel del som vill ha smalare “stance” än vad som erbjudits hittills på produktions-brädorna…

Är det inte en väldigt enkel sak att be cls Uffe sätta dit en plugg till då..?

• 40knots

Medlem
    4 september, 2007 vid 06:37
    Rasmus_W;410841 wrote:
    Möjligen blir du tvungen att flytta mastkassetten, dagens segel vill inte sitta där 1990 års segel satt, men du är ju inte rädd för epoxi.

På vilket sätt sitter de nya seglen annorlunda?

• ola-h

Medlem
    4 september, 2007 vid 06:45

@tbsurf 411449 wrote:

Jo. Och jag tror att även en “pluggtrimmad” seriebräda kommer betinga ett bättre andrahandsvärde än en custom. Sorgligt men sant. Problemet med även en custom är ju att man kanske inte vet vilken stance man vill ha förrän man seglat brädan och då kanske man får skicka även den till Uffe (eller plasta själv).

• kinetic

Medlem
    4 september, 2007 vid 06:53

Tb-surf: Jo det e ju vad han har fått göra åt mig, men helt gratis är det ju inte direkt…
    Själv kommer jag dyka upp me en custom-slalom till nästa år, ska bli mer än spännande o se om jag får brädan så välanpassad efter mig som jag hoppas på…

• 40knots

Medlem
    4 september, 2007 vid 07:02
    kinetic;411383 wrote:

Exakt. Förr i tiden var det omöjligt för mig att surfa på produktionsbrädor men på min nya JP134 så är fotstropparna palcerade nästan exakt på samma sätt som jag själv monterade på 80 och 90 talet. Enda skillnaden är att den främre footstroppen inte är riktigt lika vinklad som jag är van vid men avstånden är i princip identiska och de är också placerade långt ut på kanten.

tbsurf, det är inte så enkelt att flytta på stroppar nu när kärnan består av vad vi kallar för styrox. Det har ingen hållbarhet, suger in vatten och smälter bort om för mycket snabb harz konsentreras vid samma ställe och blir hett vid härdning. Dessutom är brädan (håppeligen) förstärkt under helarna och håller inte om man flyttar. Sedan finns ju problemet med padsen som kanske inte räcker till.

• 40knots

Medlem
    4 september, 2007 vid 07:06
    Ola H.;411457 wrote:
    Jo. Och jag tror att även en “pluggtrimmad” seriebräda kommer betinga ett bättre andrahandsvärde än en custom. Sorgligt men sant. Problemet med även en custom är ju att man kanske inte vet vilken stance man vill ha förrän man seglat brädan och då kanske man får skicka även den till Uffe (eller plasta själv).

Man kan glömma att bygga EN kustombräda. Man måste bygga många.

Andrahandsvärdet är ju verkligen inte så bra på en kustom som man byggt själv om man inte heter Thommen….. eller 40knots 🙂

• 40knots

Medlem
    4 september, 2007 vid 07:17
    getwet;411373 wrote:
    Resonemanget börjar bli en del uttjatat angående bredd och längd.
    Vi kan kika lite på hur det ser ut i verkligheten istället för att ordbajsa runt och lyssna på Rasmus som inte ens äger en GPS eller 40 knots som satte finskt rekord för massor av år sedan, och sedan dess förmodligen inte speedat en endaste meter.

Martin van Meurs har seglat 49.4 knop på en Naish speedpro 60 liter, bredd….hör och häpna 48cm! Den är extremt lång….222cm!

Såg med egna ögon Ben van der Steen segla 45.1 knop med en Exocet warp speed 68 liter, bredd 50 cm………hur är det möjligt? Han har seglat snabbare än så på samma bräda.
    Samma tävling körde Martin van Meurs 47.5 knop med en Van der Berg bräda custom (som vem som helst kan beställa, kallas custom men är det egentligen inte) som definitivt inte var smalare än 45 cm. Den heter Van der Berg 50, om det står för volym eller bredd är jag osäker på, någon annan har kanske svaret.

Slutkläm: Dessa gubbar, som är dagens absoluta världselit på speed väljer produktions brädor före de så kallade custom “nålar” som fanns förr som är en förlegad och historisk shape.
    Samtliga riders åker idag snabbare på de utprovade produktionsbrädor som finns på marknaden, oavsett om man är världselit eller seglar som vi, på hobbynivå!
    I mitt sätt att se det på så finns det ingen som helst anledning att kika på customs med extrema mått för att vara snabb eller snabbast. Dagens speed och mindre slalombrädor från de stora tillverkarna håller en standard som med råge håller även för de allra bästa.

Jag har aldrig påstått att jag är någon expert. Det är anlednigen att jag frågar och skriver här. Om ämnet är uttjatat så har jag förstått att det här är helt frivilligt. Man kan medverka och skriva och läsa med urval. Det som jag ju borde göra är att ringa David eller Martin och fråga själv. Tänkte att jag skulle försöka här först för jag tycker det är otroligt kul att snacka speed speciellt med svenskar som alldrig varit så aktiva i speedsammanhang som i världskuppen.

• fredrik-ygge

Medlem
    4 september, 2007 vid 07:40

Ring dem gärna, men fortsätt att skriva här. Det är kul för (de flesta av) oss att ha en stjärna som körde 40 knop redan 1991 skrivande på forumet.

• 40knots

Medlem
    4 september, 2007 vid 10:04
    fredrik.ygge;411482 wrote:
    Ring dem gärna, men fortsätt att skriva här. Det är kul för (de flesta av) oss att ha en stjärna som körde 40 knop redan 1991 skrivande på forumet.

Stärna låter bättre :).

Mitt team experimenterade ju en hel del på den tiden. Tex med runda lättare lattor, mastfickor som sträkte sig ända ut till akterliket, kolfiberlaminat i brädorna, negativ rocker, masten långt bak, sitt trapets, dubbla footstroppar bak, breda fotstroppar back, vridbara fotstroppar, främre fotstropparna så långt ut på sidorna som möjligt etc för att nu nämna några. Många av ovanstående ideer känner ni säkert igen. I vissa fall var det ju också så att tiden inte var mogen. En sak som jag kommer att tänka på är negativ rocker…. det konseptet skippade vi pga att det visade sig fungera bättre på brädare brädor. Givetvis är det ju så att alla i stort sätt kommer till samma slutsatser samtidigt. Det ända som krävs är hårt slit och en framgång. Mistrals stora framgång var Robby Naish och F2’s var Björn Dunkebecker.

• 40knots

Medlem
    4 september, 2007 vid 10:10

Här är en gemförelse mellan mina urgamla 94 gjorda custom brädor och en splitterny AHD (tror jag….)

http://sports.topeverything.com/default.aspx?p=showprivatecontent&ID=6F8B8390

SL brädan till vänster har jag använt som huvudsaklig bräda sedan 94. Den sjunker under mig så den är ca 80ltr tror jag. 33cm gun i mitten är oanvänd och bredvid den är en AHD som jag skulle prova på söndagen men det blåste inte tillräkligt.

Kolla in mastfots och fotstropps positionerna. Ganska lika kunde man väl säga.

• the_novice

Medlem
    4 september, 2007 vid 10:54

@tbsurf 411449 wrote:

Allra enklast är ju att sätta på plattjärn av rostfritt (se bild), australiensarna (Daff mfl.) kör med detta och det har jag nu också testat på iS50 (tog aluminium istället eftersom det är lättare att jobba med). Körde i söndags med 31 cm mellan stropparna (dvs skruvarna) på bägge sidorna och det funkade riktigt bra. Är kanske mest viktigt för lättviktare (korta ben), tycker att det ger en bättre viktfördelning mellan fötterna och en bättre stance på slör och halvvind.

• jps

Medlem
    4 september, 2007 vid 13:29

Smart!

Blir det inga problem med att hållbarhet pga hävarmen i förlängningen?

• 40knots

Medlem
    4 september, 2007 vid 13:45

Verkligen smart, hur sitter al fast i själva brädan?

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.