Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång

• fredrik-ygge

Medlem
    4 september, 2007 vid 13:53

Novice: Åker du ofta som på bilden, asymetrisk med en skena i?

• tobhed

Medlem
    4 september, 2007 vid 14:42
    40knots;411603 wrote:
    Verkligen smart, hur sitter al fast i själva brädan?

Finns en tråd om detta (som egentligen handlar om speedbrädor för flugviktare) där man slutligen kommer in på avståndet mellan stropparna och då kom denna lösning fram.
    För bilder och lösning, kolla http://www.jfhwalker.demon.co.uk/FW161/ (här syns det tydligt hur det är gjort)
    samt http://mtbest.net/isonic50.html
    och http://i25.photobucket.com/albums/c51/sailquik/IMG_7287small.jpg
    samt http://i25.photobucket.com/albums/c51/sailquik/IMG_7288small.jpg

och är ni intresserade av hela tråden från gps-speedsurfing (intressant läsning om man är kort och väger lite mindre) så finns den här:
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=3730

Här kan man bla läsa att Andrew Daff på vissa brädor endast har 26 cm mellan främre och bakre stroppen, det är ganska smalt det kan jag säga…

• rasmus_w

Medlem
    4 september, 2007 vid 14:45

@getwet 411373 wrote:

Martin van Meurs har seglat 49.4 knop på en Naish speedpro 60 liter, bredd….hör och häpna 48cm! Den är extremt lång….222cm!

Men hörrö, det där har jag ju skrivit 2-3 gånger redan! 🙂

• rasmus_w

Medlem
    4 september, 2007 vid 14:47

@40knots 411463 wrote:

Exakt. Förr i tiden var det omöjligt för mig att surfa på produktionsbrädor men på min nya JP134 så är fotstropparna palcerade nästan exakt på samma sätt som jag själv monterade på 80 och 90 talet. Enda skillnaden är att den främre footstroppen inte är riktigt lika vinklad som jag är van vid men avstånden är i princip identiska och de är också placerade långt ut på kanten.

Har du hunnit få den att gå fort än så länge? Den är lite stor för att gå riktigt fort men du borde kunna komma upp i mer än jag nånsin varit uppe i i alla fall.

• the_novice

Medlem
    4 september, 2007 vid 16:51

@fredrik.ygge 411605 wrote:

Novice: Åker du ofta som på bilden, asymetrisk med en skena i?

Nej, jag kör helt symmetriskt, man vet ju aldrig vilket håll man kommer att speeda åt… 😀
    Det är faktiskt inget större problem att kryssa men snäva stroppar och på halvind tycker jag det är en fördel då man har jämnare viktfördelning på fötterna och inte behöver lyfta med framfoten (som man ju då förr eller senare drar ut ur stroppen).

31 cm är för övrigt någon tum mindre än det minsta avståndet på pro-kids brädorna (har mätt på pro-kids S-type).

• 40knots

Medlem
    4 september, 2007 vid 17:02
    Rasmus_W;411615 wrote:
    Har du hunnit få den att gå fort än så länge? Den är lite stor för att gå riktigt fort men du borde kunna komma upp i mer än jag nånsin varit uppe i i alla fall.

Var ute igår i 3-9m/s byig vind med JP134 ’06 pro / NP Race 8,4 ’07 / 52fena / garmin foretrex 201 och kunde konstatera att jag gjorde ca 20-22 knop då jag planeade i halvvind i takt eller snabbare än formula bräden. Min top hastighet låg på 24.5 knop men då var brädan totalt ohanterlig. Bytte sedan till min ’93 gjorda 270×55 100% carbon custom bräda med en 32as fena och klockade ledigt 25 knop. Tog ingen höjd och vinden mojnade men det bevisar i allafall att fenan är alldeles för stor för JPn. Vad tycker ni? Jag tror att jag borde skaffa en 42as fena för högre hastigheter och mera vind. Det bör vara en med deep tuttle. Har ni några idear var man kan skaffa en sådan?

• the_novice

Medlem
    4 september, 2007 vid 17:05

@JPS 411598 wrote:

Smart!

Blir det inga problem med att hållbarhet pga hävarmen i förlängningen?

Jag har använt 5mm aluminium profil istället. Har bara haft en ordentlig krash, än så länge, och då krökte sig aluminiumen…
    Så jag tror inte det skall vara några problem med inserten.

• imported_macts

Medlem
    4 september, 2007 vid 18:43

@40knots 411643 wrote:

Var ute igår i 3-9m/s byig vind med JP134 ’06 pro / NP Race 8,4 ’07 / 52fena / garmin foretrex 201 och kunde konstatera att jag gjorde ca 20-22 knop då jag planeade i halvvind i takt eller snabbare än formula bräden. Min top hastighet låg på 24.5 knop men då var brädan totalt ohanterlig. Bytte sedan till min ’93 gjorda 270×55 100% carbon custom bräda med en 32as fena och klockade ledigt 25 knop. Tog ingen höjd och vinden mojnade men det bevisar i allafall att fenan är alldeles för stor för JPn. Vad tycker ni? Jag tror att jag borde skaffa en 42as fena för högre hastigheter och mera vind. Det bör vara en med deep tuttle. Har ni några idear var man kan skaffa en sådan?

52 fena till 8,4 känns lite väl stort. Har inte riktigt koll på måtten på JP´n men jag gissar att en fena på kanske 46-48 cm borde passa i medelvind samt kanske en 44:a för hårdare vindar.

• fredrik-ygge

Medlem
    4 september, 2007 vid 19:31

@The_Novice 411639 wrote:

Nej, jag kör helt symmetriskt, man vet ju aldrig vilket håll man kommer att speeda åt… 😀

För mig är det enkelt, jag kan bara segla hyggligt för styrbord 😉

@The_Novice 411639 wrote:

och på halvind tycker jag det är en fördel då man har jämnare viktfördelning på fötterna och inte behöver lyfta med framfoten (som man ju då förr eller senare drar ut ur stroppen).

Det låter spännande. Jag har just för-lite-tryck-i-framstropp-problemet. Skulle vara extremt spännande att testa denna bräda vid tillfälle. (Jag brukar ju komma krypande till Björlanda när det blivit för kallt för segling på djupt vatten.)

• johanc

Medlem
    5 september, 2007 vid 07:17

@40knots 411643 wrote:

Iofs tuttle men måtten stämmer ju…

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14593&sort=1&cat=14&page=1

MVH

JohanC

• 40knots

Medlem
    5 september, 2007 vid 07:42
    MacTS;411678 wrote:
    52 fena till 8,4 känns lite väl stort. Har inte riktigt koll på måtten på JP´n men jag gissar att en fena på kanske 46-48 cm borde passa i medelvind samt kanske en 44:a för hårdare vindar.

Tack för din input. Jag har kollat med importören och han skall kolla med jp.dk vad det finns att få.

JohanC, vad menar du…. förstår inte…. “i och för sig tuttle men måtten stämmer ju”???

• imported_macts

Medlem
    5 september, 2007 vid 09:00

@40knots 411770 wrote:

Tack för din input. Jag har kollat med importören och han skall kolla med jp.dk vad det finns att få.

JohanC, vad menar du…. förstår inte…. “i och för sig tuttle men måtten stämmer ju”???

Tuttle funkar bra i deep tuttle-boxar. Behövs lite längre skruvar bara.

• 40knots

Medlem
    5 september, 2007 vid 10:13
    MacTS;411790 wrote:
    Tuttle funkar bra i deep tuttle-boxar. Behövs lite längre skruvar bara.

Ok, tack för informationen. Behöver eller vore det bra man någon fylling uptill i boxen eller kilar den sig tillräkligt fast av sig själv?

• imported_macts

Medlem
    5 september, 2007 vid 10:37

@40knots 411817 wrote:

Ok, tack för informationen. Behöver eller vore det bra man någon fylling uptill i boxen eller kilar den sig tillräkligt fast av sig själv?

Det behövs ingen fyllning. den kilar fast sig själv.

• rasmus_w

Medlem
    5 september, 2007 vid 14:02

Som jag har förstått det så är “deep tuttle” den ursprungliga tuttleboxen, alla tuttleboxar var så djupa från början. Jag har provat att sätta en formulafena i min gamla RRD från -95 och det funkar. Däremot har fenhuvudena inte gått hela vägen. De grundare tuttleboxarna är senare påfund, uppfunna antingen för att man velat göra tailen tunnare eller för att spara pengar.

Sen behöver man inte fråga just jp om fenor, många brukar säga att JP:s fenor inte är bäst på marknaden direkt. Ett snack med herrarna Lessacher eller Deboichet kan nog vara mer givande.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.