Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed i DK igår

• tobhed

Medlem
    15 januari, 2007 vid 10:11

Måste snart vara slut på ursäkter för vår del. Han seglar allstå 40 knop i frånlandsvinds mitt i ett villaområde/industriområde, det är alltså inte tal om fri vind utan snarare att det blåser så pass mycket att det trots allt är bra tryck i sakerna hela tiden. Avstånd in till centrum i Köpenhamn är ca 10 minuter med bil…

Känner inte till killen det talas om i reportaget, men han verkar ju ha en bra deal med F2 så han är säkerligen väldigt duktig. Men visst borde någon av er som ligger topp-5 kunna matcha detta? Varför klarar inte vi av 40 knop med liknande vindar i t.ex TT (kom nu inte och snacka om ojämn vind igen…)

• fredrik-ygge

Medlem
    15 januari, 2007 vid 10:22

Svenskar har kanske för mycket överlevnadsinstinkt? Blev helt svettig av att se holländarna i annan tråd när det körde på gränsen och kraschade vilt mitt bland stora dykdalber. Läste man vad de skrivit blev de ännu värre.

Tittade ut mot Arendal igår. Det blåste säkert 30 m/s där och såg helt platt ut. Hade Australiensarna bott i Sverige hade de nog varit där igår och kört 45 knop med sina 4.6 m2 och kallat det 15 m/s. Själv blev jag spak av att hämta tidningen.

• joth

Medlem
    15 januari, 2007 vid 12:08

Det måste nog blåsa utav bara f*n om man skall få bra speed i frånlandsvind. Har provat det i Habo Ljung. Mellan 2 och 15 m/s så det gäller att hitta byarna. klockade då 28knop med 7.5 och freeride när man väl fångade en pust. Det är väldigt platt vatten så att kunna speeda bra där är inget snack men vinden är ju problemet.

Man fick gå en bra bit från land för att få vinden något sånär bra. In vid land var det i princip dött. Någon har seglat i sydost och det skall kunna gå men som vi seglade den dagen i ren ost var det svårt.

Klagshamn på ost eller nordost ger platt men också byig vind. Kändes dock bättre är Habo.

Han hade ju en bra bit strand mellan sig och bebyggelse. Då borde det fungera. Men har vi nått sånt här nere?

• jester

Medlem
    15 januari, 2007 vid 12:35

Tobhed: du har ju varit på TT? Är ju viss skillnad med ett par hus, och sedan en fet strand. Går ju träd ner till vattenbrynet på flera håll runt TT. Och så platt vatten som dansken kör på kommer vi bara få på en riktning vid TT: rak Ostlig, och hur ofta blåser det kuling från Ost? Fick två repor med OSO i höstas, och då var där rena rama salsgolvet. Både jag o surfan körde runt 35 knop rejält underriggade med 7.2/7.8. Så vid stark ostlig vind, så tror jag vi kan köra riktigt fort även vid TT.
    En annan faktor är att den årstiden då det blåser i detta land (höst/vinter) är det ofta väldigt högt vattenstånd, vilket innebär att det blir ganska djupt i TT, och det gör inte det hela bättre.

• Oregistrerade

Gäst
    15 januari, 2007 vid 13:02

@Jester 359861 wrote:

Tobhed: du har ju varit på TT? Är ju viss skillnad med ett par hus, och sedan en fet strand. Går ju träd ner till vattenbrynet på flera håll runt TT. Och så platt vatten som dansken kör på kommer vi bara få på en riktning vid TT: rak Ostlig, och hur ofta blåser det kuling från Ost? Fick två repor med OSO i höstas, och då var där rena rama salsgolvet. Både jag o surfan körde runt 35 knop rejält underriggade med 7.2/7.8. Så vid stark ostlig vind, så tror jag vi kan köra riktigt fort även vid TT.
    En annan faktor är att den årstiden då det blåser i detta land (höst/vinter) är det ofta väldigt högt vattenstånd, vilket innebär att det blir ganska djupt i TT, och det gör inte det hela bättre.

Bara en massa gnäll, precis som tobhed befarade. Bit ihop eller förlika dig med det faktum att du inte har kulor stora som kallabasser! =)
    Förövrigt är det ganska lönlöst att konkurera i kamikazegrenen speed med ett land som danmark eftersom dom kickar oss bigtime i självmordsstatistik.
    /Clemens

• danielt

Medlem
    15 januari, 2007 vid 14:02

…Kiani (D-13) som körde 40 knop verkar vara en riktigt vass seglare. Jag träffade på honom i förra veckan då jag köpte hans gamla Formulaprylar. Tydligen hade han kommit runt 15:e på VM i Formula i höstas och han verkar köra Formula och speed kontinuerligt under hela vintern. Att dom bästa svenska speedarna är ett par knop långsammare än honom är väl därför inte så illa…

/Daniel
    S-245

• swe131

Medlem
    15 januari, 2007 vid 14:32

@joth 359854 wrote:

Det måste nog blåsa utav bara f*n om man skall få bra speed i frånlandsvind. Har provat det i Habo Ljung. Mellan 2 och 15 m/s så det gäller att hitta byarna. klockade då 28knop med 7.5 och freeride när man väl fångade en pust. Det är väldigt platt vatten så att kunna speeda bra där är inget snack men vinden är ju problemet.

Man fick gå en bra bit från land för att få vinden något sånär bra. In vid land var det i princip dött. Någon har seglat i sydost och det skall kunna gå men som vi seglade den dagen i ren ost var det svårt.

Klagshamn på ost eller nordost ger platt men också byig vind. Kändes dock bättre är Habo.

Han hade ju en bra bit strand mellan sig och bebyggelse. Då borde det fungera. Men har vi nått sånt här nere?

Lundåkrabukten längs med E6 borde funka kanon på NO-O, inga träd bara en golfbana så vinden borde vara helt ok. Problemet är vattnet. Vid Ost blir det ofta lågvatten och det är det på gränsen att det går att köra ens med små speedfenor.

// Dala //

• jester

Medlem
    15 januari, 2007 vid 14:41

Vaddå gnäll? Att jämföra stället jag såg på bilderna från DK är ju inte riktigt rätt. Styrkan med TT är att det fungerar hyfsat från många olika vindriktningar, men från Ost kan det nog bli riktigt bra.

Visst finns det folk som kan köra 40+ i TT, men dom är nog inte allt för många om där inte är perfekta förhållanden.

Hela Sverige-eliten var på plats två riktigt bra dagar, och ingen var ens i närheten av 40 knop. Så storleken på mina kulor är totalt irrelevant. Har i en annan tråd erkännt att jag nog har svårt att prestera 40+knop oavsett vart jag kör.

• lbj

Medlem
    15 januari, 2007 vid 15:40

För er som inte varit där. Så här ser det ut

• Knatte

Gäst
    15 januari, 2007 vid 15:40

@Jester 359881 wrote:

Vaddå gnäll? Att jämföra stället jag såg på bilderna från DK är ju inte riktigt rätt. Styrkan med TT är att det fungerar hyfsat från många olika vindriktningar, men från Ost kan det nog bli riktigt bra.

Visst finns det folk som kan köra 40+ i TT, men dom är nog inte allt för många om där inte är perfekta förhållanden.

Hela Sverige-eliten var på plats två riktigt bra dagar, och ingen var ens i närheten av 40 knop. Så storleken på mina kulor är totalt irrelevant. Har i en annan tråd erkännt att jag nog har svårt att prestera 40+knop oavsett vart jag kör.

Jag tror Clemens bara driver med dig Jester 😀 Du vet segelsnurrande skånigar har lite anorlunda humor, jämnfört med oss seriösa speedare :tongue:
    ( men jag kan ha fel också..)

Knatte som för övrigt håller med Ygge, att Arendal måste vara Sveriges snabbaste ställe vid hård vind.
    (Faaan att man inte har kropp för att kunna bevisa detta…)

• the_novice

Medlem
    15 januari, 2007 vid 16:43

Tror mest att det gäller att hitta bra plattvatten och att få en möjlighet att trimma in grejorna.
    Hade man bara hittat plattvatten igår så hade man ju lätt satt nya rekord…

• Knatte

Gäst
    15 januari, 2007 vid 18:48

@The_Novice 359925 wrote:

Tror mest att det gäller att hitta bra plattvatten och att få en möjlighet att trimma in grejorna.
    Hade man bara hittat plattvatten igår så hade man ju lätt satt nya rekord…

Tycker det ser likadant som vanligt i Fågelviken. Kanske en aning choppigare än vanligt bara 😉 Men som vi insatta säger: Behärskar du Björlandas chopp så blir man grymt snabb på plattare vatten:cool2:

• joth

Medlem
    15 januari, 2007 vid 19:05

Dala: jag har också sett det när jag pendlar till Helsingborg. Ibland ser det riktigt platt ut även vid pålandsvind. Men har du seglat så nära landskrona någon gång? Är det stenigt och grunt?. Ser bättre ut än HABO ibland. Men man skall ju ta sig dit med.

Kanske kan ta en seglats från Habo någon gång. Det är inte jättelångt. Ca 2 landmil :cool2: .

• jester

Medlem
    15 januari, 2007 vid 19:44

Jag tror Clemens bara driver med dig Jester Du vet segelsnurrande skånigar har lite anorlunda humor, jämnfört med oss seriösa speedare
    ( men jag kan ha fel också..)

Hoppas det… Får taggarna utåt när folk inte loggar in. Tar på mig dom negativa glasögonen då… 😀

Jag skall försöka ta mig neråt Skaune till våren, och köra på deras berömda sjöbris. Tror och hoppas att det går o åka riktigt fort där. Det svåra är att hitta ett ställe som funkar med rätt vindriktning. Kolla bara på Hellboys fina tider från Gruissan (har jag för mig att det var), men pga att där var dålig vinkel, så blev det inte “mer” än så. Hade vinkeln varit bättre hade det blivit fantastiska tider, skulle jag gissa. OM man vågar stå på nära land osv… Får man spin-out kan man ju ibland lova upp mot vind, och det vill man inte göra vid frånlandsvind… 😀

• tobhed

Medlem
    15 januari, 2007 vid 20:22
    Jester;359980 wrote:
    Hoppas det… Får taggarna utåt när folk inte loggar in. Tar på mig dom negativa glasögonen då… 😀

Jag skall försöka ta mig neråt Skaune till våren, och köra på deras berömda sjöbris. Tror och hoppas att det går o åka riktigt fort där. Det svåra är att hitta ett ställe som funkar med rätt vindriktning. Kolla bara på Hellboys fina tider från Gruissan (har jag för mig att det var), men pga att där var dålig vinkel, så blev det inte “mer” än så. Hade vinkeln varit bättre hade det blivit fantastiska tider, skulle jag gissa. OM man vågar stå på nära land osv… Får man spin-out kan man ju ibland lova upp mot vind, och det vill man inte göra vid frånlandsvind… 😀

Du är välkommen Jesper, vi kan snackas vid när det börjar närma sig våren – hade varit kul och samlas några stycken. Logi fixar vi på nåt vis…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed i DK igår

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.