Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Speed i Stråvalla?
-
Speed i Stråvalla?
Publicerad av glader på 27 augusti, 2009 vid 20:03Någon som surfar i Stråvalla? Kan Vendelsö vara värt ett besök på NV?
safesurfer svarade 15 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
glader;570823 wrote:Någon som surfar i Stråvalla? Kan Vendelsö vara värt ett besök på NV?
vi har seglat där en hel del förom åren tror jag har runt 37knop där!:smile:
-
Det går hyfsat, dock är det väldigt grunt mellan Vendelsö och den mindre ön norr om. MGS har kört mellan nån gång, men det var nog ganska vanskligt… Man går i vid båthamnen vid Fagervik, blir rejält studsigt ut på kryssen. Är det lättare vindar går man i vid Rågelund eller Vallersvik och kryssar sig ut.
-
Tack för infon. Hade nog dock inte tänkt segla mellan öarna utan mer enligt nedanstående bild med skiss på vind och seglingsriktningar. Har ni testat det också?
-
I vind runt NNV tycker jag NO-spetsen på den övre ön ser intressant ut också. Men ön kanske blir hög för snabbt så att sträckan blir för kort?
-
Vi har funderat på det stället ett tag men tyvärr är det sällan riktigt mycket vind från nordväst. Sedan tror jag det finns några stenar längs kanten… Du får gärna reka någon gång när det är lågvatten med lite vägpinnar i bagaget.
-
Ja, det går o segla som den gröna pilen visar. Problemet är att Vendelsö är ganska hög, så man måste ganska långt ut för att få ren vind. Finns inte några stenar, vad jag vet, där vinden kommer åt. Norr om lilla ön finns det lite stenar, men problemet med den ön är att den är för liten.
Innan vi började köra TT var detta i stort sett mina hemmavatten, så jag kan stället väl. Så det jag kan säga är att TT är helt enkelt bättre…
Men vill man attackera one hour, så kan man nog få hyggliga resultat här, eftersom man kan köra från Rågelund till Ringhals. Är en sträcka på närmare en mil. Inte tokplattt, dock.. 🙂
-
Tycker det blir asbra där vid nordväst men tyvärr är den platta sträckan lite för kort. Just som man börjar få bra fart kommer man ut bland vågorna som växer förvånansvärt fort bakom ön. Det är ändå ruskigt skönt att köra där i klart vatten, vacker miljö och valfri fena. Att komma i vattnet är super enkelt ingen vandring i sumplera som i TT.
-
Hmmm.. förr i världen växte där långa kelp-liknande prylar på botten där. Är dom borta? Har inte kört där sen 2006..
-
Körde där för någon vecka sedan med en rak 37fena. Det var inga problem med sjögräs. Tyckte det var rent och fint i vattnet. Vinden var lite byig men accelerationen då man slöra var riktigt skön och vattnet helt platt men just då man börjar få riktigt fin fart kommer man in i det vågiga partiet. Jag gillar ändå stråvalla för det brukar nästan alltid vara bättre vindar där än på andra ställen. Men TT är svårt att slå då det gäller plattvatten.
Logga in för att svara.