Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed i vågor fullt möjligt ?

• Speed i vågor fullt möjligt ?

Publicerad av bjornen på 17 september, 2007 vid 12:24

Jag har sett på olika filmer från vågspots tex apelviken och jag tycker att det ser så himla platt och fint ut mellan dessa vågor framförallt längre in i viken där dom bryter. Är det möjligt att köra speed mellan vågorna ? Är det någon som provat och kan komma med lite synpunkter.

//Björn

fredrik-ygge svarade 17 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • dr-masse

Medlem
    17 september, 2007 vid 12:56

Det går nog bra om man kan köra vågor och har bra timing. Det som lätt kan bli väldigt, väldigt trist (och dyyyyyyyyrt) är när du blir spolad och kolmasten, seglet och bommen i ditt speedkit blir till skräp… :crazy:

• bjornen

Medlem
    17 september, 2007 vid 13:11

@dr Masse 415749 wrote:

Det går nog bra om man kan köra vågor och har bra timing. Det som lätt kan bli väldigt, väldigt trist (och dyyyyyyyyrt) är när du blir spolad och kolmasten, seglet och bommen i ditt speedkit blir till skräp… :crazy:

Allså nu har jag inte ens sett ett bra vågspot i verkligheten men blir inte vågorna mindre längre in låt oss säga där vattnet når upp till midjan eller är jag helt ute och flummar :blush: Tanken kommer lite från speeden dom kör på fuerte, sotavento fast där är ju vågorna betydligt mindre och vinden blåser utåt.

//Björn

• Knatte

Gäst
    17 september, 2007 vid 13:19

Klart att du kan speeda mellan vågorna. Nackdelen blir ju att det bara blir en halvvind och dåligt med slör… Jag har satt mina snabbaste tider med tokslör genom/med vågorna i Björlanda och det är inget kul. (Flera år sedan och med gamla prylar. Nya prylar tror jag blir lättare att handskas med)
    Men nöjer du dig med halvvind och kör jäms med vågorna (eller mellan vågorna) är det ju lugnt och fint att köra:smile: Men kan ju bli dyrt om du blir spolad som Dr. masse säger

• pure

Medlem
    17 september, 2007 vid 13:21

Borde det inte bli mindre tryck oxå mellan vågorna eftersom dom borde läa en del? men håller med om att det är platt o gött..

• carrera

Medlem
    17 september, 2007 vid 17:23

Körde två veckor i Apelviken under semestern med mina race prylar NS Warp & F2 sx! Inga höjdar hastigheter men 30,6 som max på displayen en “vanlig” 5,7 dag med våg prylar, jag hade 7,8! Att vatten/strandstarta ett race segel i vågförhållanden ger hår på bröstet eller kanske rent vansinne hehe men vad fan gör man när familjen vill ligga på campingen hela sommarn o det blåser fint! Fick seglat 8 av 14 dag, tycker jag är en bra statestik!
    Det enda kruxet med att Speeda på ställen som typ Apelviken eller andra våg spots är att man förr eller senare måste korsa en våg o i högre farter är det lätt att få vingar för pengarna om man säger så!!! Slalom/speed prylar går ju undan rätt bra på kryssen ut också!

• 40knots

Medlem
    17 september, 2007 vid 20:35
    Bjornen;415754 wrote:
    Allså nu har jag inte ens sett ett bra vågspot i verkligheten men blir inte vågorna mindre längre in låt oss säga där vattnet når upp till midjan eller är jag helt ute och flummar :blush: Tanken kommer lite från speeden dom kör på fuerte, sotavento fast där är ju vågorna betydligt mindre och vinden blåser utåt.

//Björn

Du har helt rätt i ditt fuerte resonemang när du konstaterar att det blåser offshore. Det är jävligt stor skillnad på offshore och onshore. Behöver du komma längre ut på fuerte är det bara att bära av medan det i apelviken betyder kryss.

Jag kommer aldrig att glömma hur fint det var att med en 35cm gun bränna på för fullt längs en nedförbacke i helt slätt vatten. Sedan var det ju inte alltid slätt vatten och i och med det så finns det ju sämre minnen därifrån men i princip är vågor och speed inte en bra kombination. Jag kommer ihåg killar som Pucher och Hamilton som kunde hoppa frontloopar i 35 knops fart. Men är det speed i vågor eller vågsurfing med speed grejor?

• 40knots

Medlem
    17 september, 2007 vid 21:33
    Bjornen;415754 wrote:
    Tanken kommer lite från speeden dom kör på fuerte, sotavento fast där är ju vågorna betydligt mindre och vinden blåser utåt.

//Björn

Så här tänkte du säkert….
    http://sports.topeverything.com/default.aspx?p=showprivatecontent&ID=61B9B0CA

• rasmus_w

Medlem
    18 september, 2007 vid 02:29

Det snabbaste jag nånsin har seglat måste ha varit på Arinaga för ett halvt liv sedan. När jag var där var Arinaga inte alls det plattvattenställe det sägs vara, det kom in dyningar som bröt sakta men säkert och blev allt mindre när man närmade sig land. Jag körde typiskt 3.5-4.0 på en Mistral Ecstacy och mellan dyningarna på vägen in var vattnet så slätt, så slätt. När jag kom ikapp en våg var känslan tokbisarr, jag försökte hoppa men varje gång kändes det mest som en fallucka öppnades, jag och brädan bara rasade rätt ner i nån konstig vinkel.

Första gången jag såg ett NP WC Slalom, sommaren 1990, var jag i Apelviken. Jag hade pansardrag med 4.5 på en Sunset Slalom och rätt schyssta vågor, tror det var gubbhögt, fast jag är en rätt liten gubbe. Mitt i den soppan kommer Jonas Landmark blåsande på ett sprillans nytt WC slalom och liten hårdvindsslalom, eventuellt Sputnik 270. Så nog går det att segla på slalomprylar i Apelviken.

• jester

Medlem
    18 september, 2007 vid 09:23

Ang Laird Hamilton, så kör ju han med speedprylar i vågor i Rigmarole-filmen. Se klippet nedan. Tyvärr så är ju inte hans värsta hopp med, men han får ju sig lite flygturer även här…

http://www.stableroad.com/videos/rigmarolespeed.htm

• bjornen

Medlem
    18 september, 2007 vid 09:30

@Jester 416059 wrote:

Ang Laird Hamilton, så kör ju han med speedprylar i vågor i Rigmarole-filmen. Se klippet nedan. Tyvärr så är ju inte hans värsta hopp med, men han får ju sig lite flygturer även här…

http://www.stableroad.com/videos/rigmarolespeed.htm

Snacka om att det går undan ! Det är några sekvenser när han seglar längs med brytande vågor och det var lite så jag tänkte.

//Björn

• fredrik-ygge

Medlem
    18 september, 2007 vid 09:30

Grymma vågor och hopp, men det ser ju faktiskt förhållandevis platt ut mellan de stora vågorna (precis som Björnen observerat).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed i vågor fullt möjligt ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.