Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Speed med kite inte lika snabbt ?
-
Speed med kite inte lika snabbt ?
Publicerad av bjornen på 18 september, 2008 vid 14:19Startar denna tråd pga att jag är lite nyfiken på resonemanget/tekniken kring speed med kite som många vindsurfare inte verkar tror på . Ni som är lite insatta i ämnet kan det verkligen vara så att det går att segla snabbare än en vindsurfare om man bra låter sig dras av kiten utan att ”slungas” ? Slänger ut frågan här i stället för på kiteforumet då jag vet vad svaret skulle bli där. Vad är det som gör att många är skeptiska ? OBS bara lite nyfiken
//Björn
sourra svarade 16 år, 5 månader sedan 17 Medlemmar · 42 Svar -
42 Svar
-
Det spelar nog inte så stor roll vad man tror om det där. Med tanke på den oerhört snabba utvecklingen inom kite och speed så kommer de att smiska vindsurfing duktigt. Oavsett om de får fördelar med hur de tar sig igenom 500 meter. Frågan är bara när.
Det tog vindsurfing knappt 5 år att gå från 30 till 40 knop (1983 till 1988), och sedan ytterligare 3 till knappt 45 (44.66 1991). Sedan blev det en liten paus på 17 år innan det höjdes rejält igen (AA i år, 49.09). (samtliga siffror från http://www.sailspeedrecords.com)
Jämför med kite…
Robby Naish – 38.74 knop 2003
Alexandre Caizergues, 47.92 knop, 2007 (officiellt rekord)
Tilmann Heinig – unofficial speed record of 50.9 knots over a 500 meter course was achieved by January 26, 2008.Det är 12 knop snabbare på fem år det… och påminner om när vindsurfing gick från 30 till 40 på lika många år…
Så – 55 knop med kite inom två-tre år känns ju inte som någon vild gissning, precis. Och kanske 60 om tio-femton?
Att jag sedan, personligen, är tveksam till om det är rekord i ”segling” med kite är en annan sak.
För är man snabbast med vind på vattnet så är man. Och snart är det en kite.
Det jag verkligen, verkligen hoppas är att vindsurfing knäcker 50 först, ah!
-
Jo, en sak till. För att vindsurfing skall kunna försvara färgerna inom speed så tror jag att det krävs någon form av lite markantare utvecklingssteg – mer avancerad rigg, ny typ av fenor eller nåt.
Åsså en lite grej till. Jag speedseglar inte själv, men följer det med stort intresse. Så mina åsikter är helt klart mer av en spaning, men kanske kan vara värd något ändå.
-
Och min spaning är att det inte verkade seglas speciellt mycket speed (i officiella sammanhang) mellan ungefär 1995 och 2003. Eventuellt borde du kanske dra bort de åren från dina 17. Har kan ju jag ha tokfel.
Å andra sidan postade jag en matlab-graf över speedrekordens utveckling genom åren för ett tag sen och av den grafen var det lite svårt att se nåt utplanande, snarare en platå, men det var lite svårt att dra slutsatser ur den. Jag antar att inlägget finns kvar.
-
Bjornen!! läs resonemanget som Martin för med Tilman på gps-speedsurfing angående att segla i ler/sandvälling, en gråzon utan tvekan.. Sedan kan man ju fråga sig själv hur kitarna lyckas segla 57 knop på 2 sec, dryga 48 knop på 500m samt 35 knop på en nautical mile osv jämfört med windsurfingens 51knop på 2sec, 49knop på 500m och 41.3 på nautical mile..
Tror absolut att kitarna är kapabla till grymma farter men skillnaden på tex 500 m och nautical samt videos på tilman och några till kitare på youtube där man tydligen ser kiten försvinna bakom åkaren under den enorma accelerationen är tillräckligt för att det ska verka väldigt skumt tycker jag iaf..
-
jag återkommer I ämnet senare.Men slunga kiten kan man göra ungefär i en halv sekund.Men som sagt jag återkommer när jag har mer tid.
-
Jag tänker på när man seglar i samma förhållanden/ställen. Är det verkligen möjlig att göra en ”slungning” som täcker in en 500m repa för om den inte går att göra bara en borde det ju gå betyligt saktare både före och när slungningen är klar dvs medelfarten blir lägre ? 2 sec förstå jag. 500m är ju identiska. nautical kanske inte finns någon riktigt duktig på nautical ännu, finns ju snabbare 1 hour, kollade GPSKS och där finns drygt 90 st på rankingen medans GPSSS har 1700. Låt oss säga att en kite:are bara står rätt upp och ner och inte har något ”fuffens” för sig så borde dom väl kunna segla minst lika fort som en vindsurfare över 500m på samma ställe och tidpunkt ? Jag tycker att en kite:are borde tex ha fördelen med att den har mera vind högre upp. Tror det är diskutionen om var, hur och segelfarkost å allt sånt som gör att många vindsurfare är skeptiska mot kite speed. Hett ämne detta och intressant tycker jag. Häftigt vem än som knäcker 50 knop, segelbåt, kite eller vindsurfare 🙂
//Björn
-
Vet inte vilka liknelser du ser mellan kite och vindsurfing, men jag anser inte att du kan jämföra dem, så är det bara. Det är mer spännande om en ny super katamaran blandar sig in i leken.
Jag gissar att besättningen på yellow pages tyckte det var lika rättvist när Finian slog deras rekord i ett dike, som vi kommer att känna när vi inte längre är världens snabbaste ”båt”, men vem har sagt att det är rättvisst vem som är snabbast?
-
Har visat dessa filmer förut.. Angående Bjornens fråga om slungning endast påverkar 2 sec, så titta då på denna sekvens som jag tror är den snabbaste 500m med kite som slungats..:wink: Notera speciellt hur kiten förhåller sig till åkaren under filmklippet.. Sedan är det rimligt med antagandet att skillnaden i förhållandet mellan åkaren och kiten inte är hela fartökningen, när åkaren påbörjar slungningen så borde rimligen kraften från åkaren via linorna på kiten minska, så kiten får också en fartökning under slungningen som tillslut avtar kraftigt när åkaren passerat kiten tillräckligt mycket för att tappa den mesta av kraften från kiten och då kraschar eller tappar farten tillräckligt mycket för att kiten ska hinna ikapp..
Haze!! Kommentera linorna riktning, kitarens fartökning samt om du tycker detta ska räknas som om Tilman faktiskt seglat i 55 knop
http://www.youtube.com/watch?v=FRFWwwVASoY&feature=relatedAngående att kitesurfa på extremt grunt vatten, läs lerpöl.. Haze kommentera gärna varför Tilman poppar upp lite ur vattnet och får en acceleration vid ungefär 24 sekunder in i denna film??
http://www.youtube.com/watch?v=WCbAhiNIR_8
Observera slutet av filmen och slutet på åkarens 500m, notera linornas riktning samt hur mycket de är spända..
http://www.youtube.com/watch?v=lgFGGmdNlIg&feature=related
Ett till exempel..
http://www.youtube.com/watch?v=95diApuzL6g&feature=related
Och slutligen något som getwet förmodligen uppskattar mest..;)
-
@Klang 500940 wrote:
Vet inte vilka liknelser du ser mellan kite och vindsurfing, men jag anser inte att du kan jämföra dem, så är det bara. Det är mer spännande om en ny super katamaran blandar sig in i leken.
Jag gissar att besättningen på yellow pages tyckte det var lika rättvist när Finian slog deras rekord i ett dike, som vi kommer att känna när vi inte längre är världens snabbaste ”båt”, men vem har sagt att det är rättvisst vem som är snabbast?
Jag ser bara liknelsen att båda seglar på vattnet drivna av vinden, har inte grottat ner mig så mycket i detaljer utan bara mest intresserad av vilka hastigheter det går att uppnå i vinden. Snacka om ”balls” oavsett fakost :tongue:
//Björn
-
att ni bara orkar… men det kanske beror på att det inte blåser ute?
-
Varför är Kite snabbare än v-surf? Enkelt… Bättre vatten, renare vind högre ovanför marken och mindre bärdor och fenor.
Och slungor osv över 500m spelar näst intill ingen roll alls. Dock är markeffekten i Tilmanns repor något jag inte tycker om. Det är därför jag gillar ställen som Luderitz. Där är förhållandena likadana för kit o v-surf. Och det råder inget tvivel om att kite är snabbare. Om en snubbe som speed-kitat ett halvår piskar dunken med 3 knop, så är det ingen tvekan om vilken gren som är snabbast…
-
P Malmkvist:
Som sagt. Du har aldrig kitesurfat eller hur? Denna åkning de gör är en helt normal åkning.
Du kan inte slunga dig fram i 500 m. Är en omöjlighet. Sen att linorna blir slappa om det är det du menar är att man åker så klart åker framåt på slutet och om det är det du kallar slugning så är det lika mycket fusk att pumpa med seglet. Och Tillman har 55 knop som högsta fart. Det är inte godkänt och kommer inte bli det. Så sluta prata om han. Men han är ju inte ens snabbast på detta.
Date : Sunday, February 03, 2008
Spot : Laguna 2, Luderitz, Namibia
Board : Custom F ONE
Kite : F One Bandit 6.5
Fin : Home made Speed 5
Average speed : 51.26 knots (52.4 51.2 51.0 50.9 50.8)
Max. GPS (display) : 55.7 knots
Max. 2 sec. (software) : 54.9 knots
100 m run : 54.2 knots
250 m run : 52.4 knots
500 m run : 48.7 knots1 Alex Caizergues 49.80 knots Laguna 2, Luderitz
på 500 meter.
Observera var det är. Är på exakt samma spot som vindsurfarna kör.
Och varför vi är snabbare än er? Som jester skriver. Mindre brädor, Större segel, Mindre fenor. (vattenmotståndet är ytterst litet.) Sen så försöker man faktiskt att sträva efter att ha kiten så lågt som möjligt. Så det där med renare vind vete fan. Och vänta bara tills något företag bygger renodlade speedkites. Ingen sådan finns än. Då kommer det förmodligen gå ännu fortare.
Sedan det där ni snackar om 1 hour och nautical så är det så att våra speed brädor är tex byggda för att åka på åt ett håll bara. Vänta tills det kommer någon som vill slå det så är det säkert inget problem.
Och som jag har skrivit i trådar förut så är det samma gren med olika farkoster. Det är som att jämföra att cykla ett linjelopp med en MTB och jämföra med en Racercykel. Samma gren olika fordon. Och det var/är väl samma sanck inom segling vs. Vindsurf om jag inte har fel.Och denna smutskastning (som jag undviker gärna då jag är gammal vindsurfar och har bott i Pozo i 3 vintrar) är inte bra överhuvudtaget för speedscenen i Sverige då det ofta är samma företag som håller på med samma sporter.
PMalmquist: Du mer än välkommen att pröva min utrustning när du vill. Ge mig 12 timmar så kan du segla fortare med kite än du har gjort med vindsurfing utrustning. Jag har seglat tre gånger med GPS. Fick 26 knop i topp och 21,4 på 500 meter i 15 m/s med en vanlig bräda och underriggad. Första gången dessutom. Och det kostar inte skjortan. Du kan få en utrustning som du kan köra med alltid för ungefär 14 papp.
-
Jester;500963 wrote:Varför är Kite snabbare än v-surf? Enkelt… Bättre vatten, renare vind högre ovanför marken och mindre bärdor och fenor.
Och slungor osv över 500m spelar näst intill ingen roll alls. Dock är markeffekten i Tilmanns repor något jag inte tycker om. Det är därför jag gillar ställen som Luderitz. Där är förhållandena likadana för kit o v-surf. Och det råder inget tvivel om att kite är snabbare. Om en snubbe som speed-kitat ett halvår piskar dunken med 3 knop, så är det ingen tvekan om vilken gren som är snabbast…
Om du ogillar Tilmans repor på mindre än 10 cm vatten så ska du kika på var kitarna befinner sig strax innan 500 m banan på Luderitz, ca 0.5 m från stranden där det knappast är 50 cm djupt, kolla luderitz videos på youtube.
Tror helt enkelt att för att köra fort med kite så måste man minimera kantställningen av brädan.. Det genomförs i Luderits precis som på övriga ställen, genom att höjda med kraftigt kantställd bräda med kiten högt ovanför samt framför sig.. Sedan skickar man ner kiten för att med enorm acceleration gå förbi kiten med brädan betydligt mindre kantställd=extremt snabbt.. Detta hävdar jag kan inte upprätthållas under särskilt lång sträcka utan en kraftigt negativ acceleration inträffar precis som i Tilmans video när man gått lite för långt framför kiten.. Detta bör bli särskilt effektivt på väldigt grunt vatten som ger markeffekt på brädan.. När linorna som kitarna använder är så pass långa så ger en ganska stor förändring på kitens läge en förhållandevis lite vinkelförändring på åkarens linor, det innebär i sin tur att detta slungläge kan upprätthållas längre med långa kitelinor än korta, med någon form av begränsning när linorna är för långa och slaknar under slungningen.. -
Du kan fortfarande inte kite med längre linor än 27 meter. Och så har det varit från början. Och F-one och Caution har 24 meters linor. Och det är klart att det går fortare att inte kantställa brädan men du kan fortfarande inte göra det så många gånger då du tappar extremt med höjd varje gång du gör det. Så det funkar inte så länge. En plan bräda går ju fortare än en kantställd. Säger sig och självt. Verkar mest som du är avundsjuk på att kite är snabbare och kan köra grundare 😉
Och som sagt om någon vill så kommer de nog att ta rekordet på 1 hour oxå…
-
Kör speedkiteare också med shorts utanpå våtdräkten? borde ju försvinna nån knop där…;)
Logga in för att svara.