Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Speed med kite inte lika snabbt ?
-
Klart vi gör 😉 Nä då.. Speedsuit speciellt framtagen för att kapa 3 knop aeordynamisk hjälm, spoilers för benen med mera. Allt för att bli snabbare…
-
Utan att gå in på detaljer så måste kitesurfare och kite röra sig lika snabbt för att det skall vara möjligt att hålla fart. Om man sedan kite och åkare rör sig med olika fart rent momentant så är det knappast mer skillnad än när en sprinterlöpare viker fram överkroppen just innan målgång.
P Malmkvist, dina videoanalyser kan du skicka i papperskorgen eftersom det är filmat från stillastående. Hade de kört parallellt med åkaren på stranden och filmat hade du fått se att ”slungning” hör till samma kategori som Snömannen och Nessie – saker som folk tycker sig ha sett men som inte finns.
-
sourra;500988 wrote:Utan att gå in på detaljer så måste kitesurfare och kite röra sig lika snabbt för att det skall vara möjligt att hålla fart. Om man sedan kite och åkare rör sig med olika fart rent momentant så är det knappast mer skillnad än när en sprinterlöpare viker fram överkroppen just innan målgång.
P Malmkvist, dina videoanalyser kan du skicka i papperskorgen eftersom det är filmat från stillastående. Hade de kört parallellt med åkaren på stranden och filmat hade du fått se att ”slungning” hör till samma kategori som Snömannen och Nessie – saker som folk tycker sig ha sett men som inte finns.
Hehehe jodu!! Det roliga med video analyser är att det framkommer direkt vad som händer.. Sedan kan man blunda och vägra svara på frågor man ställer samt försöka prata bort sig osv.. Men om Tilmans session blev raderad så skulle det vara intressant hur många utav topp 10 i kite-speedsurfing som också skulle bli diskade för att de kört på för grunt vatten, slunga kite osv..
En session står det tydligt att han hittat uk svar på tilmans flytande is, namnet ett annat spot som en kitare slog sig in på topp 10 heter ju mudflats eller ngt liknande..:grin: Om jag inte missminner mig så förbjöds kitare att slunga sig på Walvis bay under tävlingen där och då blev det helt plötsligt windsurfarna som blev snabbast..:blush:
Så prata du om Snömannen och dingdingvärld..??? I min värld så försöker man bevisa vad man talar om genom teori eller praktiska prov och där kan ju videofilmning vare ett verktyg..Men att föra ett resonemang genom att säga, ehh slungning kan du max göra en halv sekund eller du kan max slunga dig 2 meter typ ba.. Titta återigen på filmen med tilman plz..
Och din jämförelse med en överkropp på ca 1 m som sträcks fram, som iof alla sprintare kan göra, med en linorna till en kite på vadå iaf 20-30 m jämfört med windsurfingens 0 m slungningspotential är särskilt underhållande..
-
Som jag skrev så är den killen som jag skrev om som har rekordet.Och det är satt på samma ställe som vindsurfarna kör. Och inte Tillman. Sluta dra upp han då det inte är godkänt överhuvudtaget.
-
och mitt erbjudande står kvar att du kan få pröva mina saker och köra fortare än du gör nu.
-
Haze;500984 wrote:Du kan fortfarande inte kite med längre linor än 27 meter. Och så har det varit från början. Och F-one och Caution har 24 meters linor. Och det är klart att det går fortare att inte kantställa brädan men du kan fortfarande inte göra det så många gånger då du tappar extremt med höjd varje gång du gör det. Så det funkar inte så länge. En plan bräda går ju fortare än en kantställd. Säger sig och självt. Verkar mest som du är avundsjuk på att kite är snabbare och kan köra grundare 😉
Och som sagt om någon vill så kommer de nog att ta rekordet på 1 hour oxå…
Att du tappar höjd är knappast ett problem om du kiter en 140 graders slörbana, förra årets bana hade väl ca 110 graders slörbana under halva banan vid Luderitz och då gick kitarna inte fortare än vadå 35 knop, andra halvan av banan gick betydligt fortare.. Och avundsjuk nejnej bara jävligt irriterad när kitare påstår sig tagit världsrekord i segling när de seglar i ler/sandvälling samt inte har koll på vart draken varit i början ock slutet utav sträckan.
Slutligen så är skillnaden mindre än 30 m mellan när Dunken och vinnarKitaren i Luderitz går i mål, motsvarande på 10 sec är mindre än 15 m.. Därav så är 15 m på 10 sec skillnaden på fort och snuskigt fort, därför menar jag att drakens placering är väldigt väldigt viktig..
-
Anledningen till att Tillman blev bortplockad från GPS kitesurfing-sidan är att han gick ut och promotade till höger och vänster (i media) att han satt nytt världsrekord trots att det inte är/var ok att göra det med den typ av GPS som används osv, inte hade nån observatör från WSSRC (stavning?)
-
Haze;500999 wrote:och mitt erbjudande står kvar att du kan få pröva mina saker och köra fortare än du gör nu.
Är helt säker på att jag med gps:en på armen kan få högre farter på kite än med windsurfing, men om jag med handen på hjärtat kan säga att jag därmed seglat snabbare!! Nej..
Har som sagt prövat kite på land men inte på vatten för ca 6-7 år sedan när inte nutidens depowersystem fanns, enorm kraft finns där utan tvekan. Men jag tycker fortfarande att när vi pratar speed och kitesurfing så ska fartmätningen baseras på kitens horisontella rörelse inte åkarens horisontella rörelse..Punkt slut..
-
Tilmans session blev raderad enbart för att han hävdade att det var ett världsrekord. Det är mot dom principer som GP3S, och kitearnas motsvarighet jobbar med. Finns inga begränsningar vad gäller vattendjup på dessa siter.
Petter: Kite-arna maxade 45 knop första hälften och 55 knop andra hälften vid Luderitz…
Haze mfl: Har ni koll på om och när drakarna blir med speed-orienterade? Och vad behöver förbättras? För det känns som om ni kommit hyfsat långt på bräd och fen-fronten?
-
Alltså: Kite och åkare måste röra sig lika snabbt över åksträckan. Om åkaren är snabbare än kiten över sträckan så får man en kass vinkel mot vinden med kiten och tappar fart. Om kiten är snabbare än åkaren kommer kiten åka ut ur vindfönstret och man tappar även då fart. Försök åka snabbare än ditt vindsurfingsegel så kommer du kanske fatta vad jag menar.
Att du lallat på land och lyckats ”slunga” dig hör ju inte hit eftersom utgångsläget då var att du stod still och kiten rörde på sig.
-
Slungning är ju nåt som bara kan förekomma om man har ett snöre mellan drivkällan och föremålet. Man kan ju göra motsvarande på vattenskidor.
Om vi fortsätter med vattenskidexemplet:
Fall A: En åkare åker efter en båt och svänger inget. Båten håller konstant 30 knop och passerar först ett par bojar där tidtagning startar, 500 meter senare passeras ett par bojar till, där stannar tidtagning.
Åkarens position avgör när tidtagning startar och slutar, inte båten.
Fall B: En åkare åker efter samma båt, samma sträcka, och båten håller konstant fart 30 knop. Åkaren står still bakom båten med sträckt lina när första bojarna passeras, sedan svänger åkaren ut tajmat så att när andra bojparet passeras så är åkaren parallellt med båten. Återigen, åkaren triggar tid på och av.Kommer totaltiderna mellan bojarna att skilja mellan åkarna?
Om den skiljer, vilken får bäst tid?
Om den skiljer, hur mycket har linans längd att göra med resultatet? -
Köp en extra GPS och snurra fast i kiten så kanske det kan bli slut på snacket. Då skulle man ju faktiskt kunna se på kurvorna i efterhand vilka banor kitaren respektive kiten tar.
Om inte annat kanske man kan mäta upp rätt bra vertikala hastigheter om man kraschar den, eller?
I den andan: Klarar GPS:erna + programmen 3d? Det vore rätt häftigt att se hopphjöjd mm.
-
kommer komma speedkites till nästa år enligt Sebastian C. Och brädorna och fenor är långt ifrån färdig utvecklade.
Och P Malmquist. Sourra har helt rätt du kan inte köra fortare än din Kite/segel fortfarande.Och som sagt kom och prova kitesurfa innan du snackar massa pga en video snutt. Då kommer du inse vad vi pratar om.
Tillman blev bortplockade på grund av det stämmer.Men fortfarande så är de andra tiderna satta på Lude och Walvies eller hur?
-
Jag tror det nog blir nästan samma, för visst, en GPS ger snabbare hastighet för gubben i slutet i detta fall, men gubben kör inte längre en rak linje mellan bojarna, mao så seglar han lixom på hypotenusan, typ. Och eftersom det fortfarande krävs videotiming så gissar jag att slung-biten oavsett om den finns eller ej, så borde den vara försumbar?
Om vi tex tar Tilmann sk världsrekord, så var han över 50 knop över 500 m, men då i en böjd bana. När dom ”rakade ur” banan var han helt plötsligt inte över 50 knop.
Logga in för att svara.