Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Speed med kite inte lika snabbt ?
-
Om åkaren är lite snabbare (kortare tid mellan a och b), så har han en snabbare tid och en högre snitthastighet (sett till samma sträcka, dvs boj till boj).
Om åkaren är lite snabbare (kortare tid mellan a och b) och dessutom åker längre (hela åkta sträckan räknas) har han en ännu högre hastighet på den längre sträckan. -
@Carl R 501011 wrote:
Slungning är ju nåt som bara kan förekomma om man har ett snöre mellan drivkällan och föremålet. Man kan ju göra motsvarande på vattenskidor.
Om vi fortsätter med vattenskidexemplet:
Fall A: En åkare åker efter en båt och svänger inget. Båten håller konstant 30 knop och passerar först ett par bojar där tidtagning startar, 500 meter senare passeras ett par bojar till, där stannar tidtagning.
Åkarens position avgör när tidtagning startar och slutar, inte båten.
Fall B: En åkare åker efter samma båt, samma sträcka, och båten håller konstant fart 30 knop. Åkaren står still bakom båten med sträckt lina när första bojarna passeras, sedan svänger åkaren ut tajmat så att när andra bojparet passeras så är åkaren parallellt med båten. Återigen, åkaren triggar tid på och av.Kommer totaltiderna mellan bojarna att skilja mellan åkarna?
Om den skiljer, vilken får bäst tid?
Om den skiljer, hur mycket har linans längd att göra med resultatet?Ja, åkaren kan ta sig de 500 metrarna snabbare än båten i detta fall. Jag orkar inte räkna it det exakt, men i ditt exempel komemr åkarens tid vara samma tid som båten behöver för att köra (500-linlängden) meter. Det är iofs i praktiken svårt att men denna teknik til fullo hinna ikapp båten.
Personligen är min gissning att det vid videotidtagning på bana inte är någon jättefördel med ”slungning”. Vi GPS-mätning borde det dock gå att få storrefördelar eftersom man så att säga mäter åkstreckan och därmed tjänar mer på att åka i en båge.
Som exempel kan säkerligen en bra vattenskidåkare hålla över 80kh/h i medehastighet bakom en båt som kör 50km/h, inte bara momentant alltså utan också över tid. Hur? Genom att svänga och helt enkelt köra längre strecka än båten. En bra vattenskidåkare kör momentant över 100km/h när han passerar vågen trots att båten bara kör 56km/h (eller är det 58?).
-
@Ola H. 501013 wrote:
Om inte annat kanske man kan mäta upp rätt bra vertikala hastigheter om man kraschar den, eller?
I den andan: Klarar GPS:erna + programmen 3d? Det vore rätt häftigt att se hopphjöjd mm.
Jag har för mig att detta diskuterats och upplösningen i höjdled är typ 5 meter eller något i den stilen. Vore kul att se hur snabbt en kite rör sig innan den smackar ned i vattnet men jag tror även höjdupplösningen ställer till det här. Kan en laserpickadoll fixa biffen månne?
-
Carl R;501011 wrote:Slungning är ju nåt som bara kan förekomma om man har ett snöre mellan drivkällan och föremålet. Man kan ju göra motsvarande på vattenskidor.
Om vi fortsätter med vattenskidexemplet:
Fall A: En åkare åker efter en båt och svänger inget. Båten håller konstant 30 knop och passerar först ett par bojar där tidtagning startar, 500 meter senare passeras ett par bojar till, där stannar tidtagning.
Åkarens position avgör när tidtagning startar och slutar, inte båten.
Fall B: En åkare åker efter samma båt, samma sträcka, och båten håller konstant fart 30 knop. Åkaren står still bakom båten med sträckt lina när första bojarna passeras, sedan svänger åkaren ut tajmat så att när andra bojparet passeras så är åkaren parallellt med båten. Återigen, åkaren triggar tid på och av.Kommer totaltiderna mellan bojarna att skilja mellan åkarna?
Om den skiljer, vilken får bäst tid?
Om den skiljer, hur mycket har linans längd att göra med resultatet?Jäklar vad kul!!
Ett till exempel..
Om du tittar på en kitare ovanför någonstans.. Då kan man tänka sig att åkaren samt kiten befinner sig i en cirkelbana när kiten faller ner och åkaren faller av kraftigt ner på slörbanan.. Kiten rör sig med en kortare radie till cirkelns mitt jämfört med åkaren, förflyttningen sker på samma tid men förflyttad sträcka för kite samt förflyttad sträcka för åkaren skiljer sig.. Vem tror Haze har högst fart kiten eller åkaren??
-
@Rasmus_W 500799 wrote:
Och min spaning är att det inte verkade seglas speciellt mycket speed (i officiella sammanhang) mellan ungefär 1995 och 2003. Eventuellt borde du kanske dra bort de åren från dina 17. Har kan ju jag ha tokfel.
Å andra sidan postade jag en matlab-graf över speedrekordens utveckling genom åren för ett tag sen och av den grafen var det lite svårt att se nåt utplanande, snarare en platå, men det var lite svårt att dra slutsatser ur den. Jag antar att inlägget finns kvar.
Min tolkning är snarare att det kördes mindre speed ett tag eftersom förbättringarna stagnerade. När det tog emot att slå nya rekord lite rejälare blev det helt enkelt inte lika intressant.
Men det är klart att det inte var bra för utvecklingen att det stod still med tävlandet under ett antal år. Men nog fasen planade utvecklingskurvan ut… :tongue:
-
Är det inte skit samma vem som har rekordet. Jag kan ändå inte jämföra mig med hur snabbt en segelbåt seglar så det enda intressanta är väl hur snabbt AA eller BD kan segla dvs en vindsurfare.
-
@P Malmkvist 501024 wrote:
Jäklar vad kul!!
Ett till exempel..
Om du tittar på en kitare ovanför någonstans.. Då kan man tänka sig att åkaren samt kiten befinner sig i en cirkelbana när kiten faller ner och åkaren faller av kraftigt ner på slörbanan.. Kiten rör sig med en kortare radie till cirkelns mitt jämfört med åkaren, förflyttningen sker på samma tid men förflyttad sträcka för kite samt förflyttad sträcka för åkaren skiljer sig.. Vem tror Haze har högst fart kiten eller åkaren??
Du förbiser tre grejer:
1) Båten har, till skillnad från ett kite-ekipage, en motor som alltid drar i linans riktning, oavsett hur båten svänger. Kiten har en vinkel som är optimal mot vinden. Svänger man så ändras kitens vinkel och draget påverkas/försämras.
2) En kitare åker inte i linornas dragriktning på samma sätt som en vattenskidåkare eller liknande. Åkriktningen är nästan vinkelrät mot linorna och kiten som genererar draget åker med samma hastighet som åkaren och i samma riktning. Det är i stort sett samma princip som när man åker wakeboard eller vattenskidor och åker upp jämsides med båten. Det går inte att åka snabbare än båten i långa loppet.Avslutningsvis vill jag citera en av vår tids stora tänkare – Ingemar Stenmark: ”He ä int’ lönt å förklara för dom som int’ begrip’.” Ha en trevlig kväll och ta det lugnt med slungningen.
-
sourra;501040 wrote:Du förbiser tre grejer:
1) Båten har, till skillnad från ett kite-ekipage, en motor som alltid drar i linans riktning, oavsett hur båten svänger. Kiten har en vinkel som är optimal mot vinden. Svänger man så ändras kitens vinkel och draget påverkas/försämras.
2) En kitare åker inte i linornas dragriktning på samma sätt som en vattenskidåkare eller liknande. Åkriktningen är nästan vinkelrät mot linorna och kiten som genererar draget åker med samma hastighet som åkaren och i samma riktning. Det är i stort sett samma princip som när man åker wakeboard eller vattenskidor och åker upp jämsides med båten. Det går inte att åka snabbare än båten i långa loppet.Avslutningsvis vill jag citera en av vår tids stora tänkare – Ingemar Stenmark: ”He ä int’ lönt å förklara för dom som int’ begrip’.” Ha en trevlig kväll och ta det lugnt med slungningen.
Svar på fråga nr ett: Ja det stämmer..
Det är precis det jag sagt ungefär 1000 gånger nu..Svar på sista raden fråga två: ja det stämmer för kite med..
Nää det är inte lönt att försöka förklara något för någon som inte förstår.. Skulle gissa att din förmåga att inte förstå samt att bevisa dina påståenden beror på din oförmåga att skaffa dig teknisk utbildning..:grin:
-
Var det inte denna diskution som skulle redovisas via PM???? eller på något utedass på TT?
-
Äh.. Hade förhoppningar om att det skulle bli en vettig diskussion. Ämnet stängt
-
P Malmkvist: Vi kommer aldrig komma någon vart i den här frågan så länge du inte kitesurfar och ditt resonemang bygger på antaganden. Men visst är det ett rimligt antagande att någon som kört kite några år har bättre koll på hur det faktiskt förhåller sig än någon som provat lite på land? Adidas sombrero!
Logga in för att svara.