Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Speed N:a Öland/Swe-Ned
-
Ja, masten är ju alltid kul! Undrar om man orkar hela vägen numera, eller vågar…
Några träningsrepor måste det ju bli. Micke är ju på, säkert Marcus+Markus också. Och du, Hänkö kanske rent av. Han får ju smörja tanten med nån spa-resa eller nått..Sen har vi ju hela Haga flottan. Om man tjatar så kanske dom kan tänka sig att åka upp till udden, och känna på´t lite.(Kalmaritiska)Det ska i alla fall bli skitkul! Vi får hoppas på lite nordlig vind till tävlingshelgen, då skulle lyckan vara total.
/Rabbadabb!
-
Mattias J;527116 wrote:Ja, masten är ju alltid kul! Undrar om man orkar hela vägen numera, eller vågar…
Några träningsrepor måste det ju bli. Micke är ju på, säkert Marcus+Markus också. Och du, Hänkö kanske rent av. Han får ju smörja tanten med nån spa-resa eller nått..Sen har vi ju hela Haga flottan. Om man tjatar så kanske dom kan tänka sig att åka upp till udden, och känna på´t lite.(Kalmaritiska)Det ska i alla fall bli skitkul! Vi får hoppas på lite nordlig vind till tävlingshelgen, då skulle lyckan vara total.
/Rabbadabb!
Boom shakalack.. Hur många bultar finns det på ölandsbron?
-
@P Malmkvist 527122 wrote:
Boom shakalack.. Hur många bultar finns det på ölandsbron?
Bultarna ska snart ersättas enligt källa på Vägverket! Hela bron ska byggas om och bli ett kolfiberkompositbygge!! Allt för att tillgodose alla surfare som vallfärdar till ÖN!!
Tävlingen bokad i hemmakalendern, jobbkalendern men än så länge inte “confirmed”.Missar jag detta ska jag kraftigt överväga hela min surfkarriär !!
-
senaste skvaller är att bron får endast trafikeras av locals.
-
faster;527188 wrote:senaste skvaller är att bron får endast trafikeras av locals.
Vilken bro?? (jo, vi lovar att hitta den nästa år…)
SKitkul tävling och det ska bli riktigt roligt att träffa alla beryktade holländare som säkert kommer att tycka att jag har riggat seglet helt fel osv.
När nu “alla” kommer dit så bara en tråkig fråga, hur vindsäkert är det där i Maj och är det norr som är bästa vindriktiningen, det blåser väl i så fall inte nordligt så där jätteofta i April/Maj? Är Haga ett alternativ om det bli skumma vindar, inte kul om vi inte får segling nu när alla hot-shots är där. -
@tobhed 527215 wrote:
Vilken bro?? (jo, vi lovar att hitta den nästa år…)
SKitkul tävling och det ska bli riktigt roligt att träffa alla beryktade holländare som säkert kommer att tycka att jag har riggat seglet helt fel osv.
När nu “alla” kommer dit så bara en tråkig fråga, hur vindsäkert är det där i Maj och är det norr som är bästa vindriktiningen, det blåser väl i så fall inte nordligt så där jätteofta i April/Maj? Är Haga ett alternativ om det bli skumma vindar, inte kul om vi inte får segling nu när alla hot-shots är där.Delar din tanke, sannolikheten att HP levererar är betydligt större, eller Klagshamn. Statistiken för norra Öland är väl inte strålande direkt, och att det sedan ska inträffa en nordan också…….
-
tobhed;527215 wrote:Vilken bro?? (jo, vi lovar att hitta den nästa år…)
När nu “alla” kommer dit så bara en tråkig fråga, hur vindsäkert är det där i Maj och är det norr som är bästa vindriktiningen, det blåser väl i så fall inte nordligt så där jätteofta i April/Maj? Är Haga ett alternativ om det bli skumma vindar, inte kul om vi inte får segling nu när alla hot-shots är där.Det bästa med norra udden är att vi bara har max 1 mil att förflytta oss, för att kunna segla på alla vindriktningar. Vatten förhållandena är också såna att det blir betydligt jämnare vågor än på Haga. Nu menar jag inte ankdammen utan “vanliga” Haga, där speedtävlingarna brukar gå. Att sedan nordligt vore kanon är bara för att då har vi kanske Sveriges näst bästa speedstrip att tillgå. Holländarna är dessutom fullt medvetna om att förhållandena inte är som hemma hos dom. Men som dom säger “det blir ju lika för alla”.
Vindsäkerheten går ju aldrig att garantera, men nu har vi fyra dagar att tillgå. Det fina med norra udden är att det är öppet hav runt om, detta betyder att vinden har fri väg. Oftast innebär detta att man kan lägga på 3-4 m/s på en vanlig prognos. Sjöbrisen är inte riktigt lika bra som på Haga, men nästan. Skötte vindsurfinguthyrning på Böda Sand i början på nittiotalet, och visst när man ringde Haga och hörde Kennets glada stämma skrika ut “det blåser 5,0!!!” och vi seglade 6,0 slalom med ok drag. Då ville man ju bara till Haga. Nu vet vi ju att Kennets inbyggda vindmätare visar lite mer än den vindmätare som finns där idag :cool2: men sjöbrisen är faktiskt riktigt bra i Böda bukten. Sjöbrisen når ju inte till norra fyren, där vinduppgifterna kommer ifrån. Så därav sämre statistik från norra udden jämfört med södra.
-
getwet;527221 wrote:Delar din tanke, sannolikheten att HP levererar är betydligt större, eller Klagshamn. Statistiken för norra Öland är väl inte strålande direkt, och att det sedan ska inträffa en nordan också…….
Det är frivilligt att vara med i tävlingen, vore dock synd om inte alla ni speedkungar vill komma. Det behövs nog för att ha en chans. Kolla på Holländarna, de åker över hundra mil för att det ska bli så kul. Synd att inte samma entusiasm verkar finnas hos vissa i den svenska “speedeliten”…..
-
Såja… Frågorna som Tobhed och GetWet ställer är helt klart befogade. Och vi är flera som gjort resan ner till Holland tidigare, så entusiasmen är det nog inget fel på. Om nu stället är så bra, varför har ingen kört där??
-
Jester;527245 wrote:Såja… Frågorna som Tobhed och GetWet ställer är helt klart befogade. Och vi är flera som gjort resan ner till Holland tidigare, så entusiasmen är det nog inget fel på. Om nu stället är så bra, varför har ingen kört där??
Vi är nog väldigt många som haft fantastiska surf dagar på norra udden. Men kanske inte med GPS…
-
Känns som om det saknas något inlägg här eller?
Mattias, om det går att köra på samtliga vindriktningar så är det kanon tycker jag.
-
Om inte stället ger någon rejäl sjöbris så är det nog ingen höjdare så här ser Kalmarstatistiken ut i maj: http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_kalmar.htm#
Hagabrisen och Klagshamnstrumpeten kan ju rättfärdiga att lägga alla tävlingarna i maj (utom SM), annars är det väl årets sämsta vindmånad. -
andersbq;527257 wrote:Om inte stället ger någon rejäl sjöbris så är det nog ingen höjdare så här ser Kalmarstatistiken ut i maj: http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_kalmar.htm#
Hagabrisen och Klagshamnstrumpeten kan ju rättfärdiga att lägga alla tävlingarna i maj (utom SM), annars är det väl årets sämsta vindmånad.Går inte att jämföra Kalmar med norra udden. Det öppna havet hjälper som sagt väldigt mycket. Nu valde vi norra Öland eftersom det redan ligger en tävling på Haga. Och det bästa argumentet är som sagt möjligheten att segla på alla vindriktningar…
-
Tycker det verkar bra med Böda och Grankullaviken, å så ser man ju på kartan att det finns 3-4 riktiga sandspeedrevlar 1 mil söder om Böda.
Men jag har ju inget emot å åka ner 9-10 mil till Haga någon dag, om förhållanden verkar bättre där. -
benke.;527271 wrote:Tycker det verkar bra med Böda och Grankullaviken, å så ser man ju på kartan att det finns 3-4 riktiga sandspeedrevlar 1 mil söder om Böda.
Men jag har ju inget emot å åka ner 9-10 mil till Haga någon dag, om förhållanden verkar bättre där.Det är precis så vi måste tänka. Och detta får ju bli ett beslut när vi står inför en sån prognos. Vore ju fan om vi inte fick segla. Men som gammal norra udden nörd, så är jag inte orolig.
Logga in för att svara.