Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Speed-segelfråga till getwet69 el andra Speedster

• Speed-segelfråga till getwet69 el andra Speedster

Publicerad av anonym-anvandare på 1 oktober, 2002 vid 11:00

Tja, har sett i en del trådar där även jag gjort inlägg att du(getwet69) har en hel del rutin vad det gäller speed.

Jag kör speed o av gammal vana föredrar jag NP-segel. Är sugen på att prova rx2 el rx1 el ev z1 eller Rs1-3 för att maxa speed. I dina inlägg så kan man se att du kör bla rx2 6,6 o z1 5,1. Hur är dessa för speed? Vad har du för erfarenheter o vilket är bäst? Vilken mod twistar bäst? Vad skiljer mellan rx1-2 o z1. Funkar de utan Racepromasten(rx1-2). Har du testat RS. Etc…. Ps! Tillför Carbonbom något till speed?

Tacksam för svar
    grin.gif /Speed Freak

anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 45 Svar
  • 45 Svar
  • getwet

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 11:52

Hejsan Speedfreak!
    RX1 och 2 duger gott till att speeda med. Kan inte exakt säga skillnaden mellan dem men det känns som om 1:an är något mer ”flexibel” och inte fullt lika känslig för felriggning. Min kamrat ”Robban Bräck” i Kalmar har tidigare kört Z1:or och numera RX2. Han anser att skillnaden känns just i det där lilla extra, som man får på slutet….fenåkningen… och jag är beredd att hålla med honom. Z1 5.5 borde gå fortare än 6.6 (förhållande till vind naturligtvis) men så är inte fallet. RX2:an går lik förb… snabbare!!!! Nu ska det dock erkännas att 6.6 har 100% mast, och 5.5 75%, med det fick du svar på racepro mast eller inte….svaret blir bara JA!
    Carbon bom har jag bara till mitt formula kitt, skulle mycket gärna kunna tänka mig en mindre till 5.5 och 6.6 men har ingen erfarenhet.
    Freestyle killarna som kör carbon säger att skillnaden är stor, men det handlar nog mer om att grejerna är lättare. Men man kan se det även så att det borde gå fortare eftersom bommen böjer sig marginellt och med det inte förändrar seglets form….kanske.
    RS grejerna vet jag inte mycket om, har aldrig sett eller seglat något mindre än 9.0, så jag kan inte uttala mig.
    Vad man ändå kan påpeka så tror jag inte att dessa går bättre på en slör (det är där vi speedsfreak vill vara) än RX2, RX1. Upwind däremot, där finns det nog skillnader, men det skiter väl du o jag i:)

• gegga

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 13:26

Glöm inte att trimmet är den viktigaste nyckeln till
    maximal fart (både segel och brädtrim).
    Neil Pryde har väldigt hög klass på sina race segel.
    Har själv kvar mina VX från 1995 pga ekonomiska skäl,
    tycker att dom fortfarande duger att speeda med har
    man väl hitta rätt trim på grejorna så är farten enorm.
    Skulle dock vara kul och uppgradera till RS 02 men
    dom är ju så himla dyra!!!
    Fart är dock subjektivt vissa grejor kan kännas fortare
    än andra ända sättet är att head to head segla med en
    polare och trimma om och byta grejor mellan varann för
    att se vilka grejor som går fortast.

PS. ART SPEED 4.5 1993 fortfarande världens snabbaste segel!

• anonym-anvandare

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 14:25

Ok, tack för svaret!! Intressant! Märker du skillnad mellan rx1 o rx2? Tvisten lär vara mindre på rx2, stämmer det? Vilken av shertip 1-3 är bäst? Har heller inte sett någon med mindre RS-segel hammavid, men Dunkan lär ha haft RS3 vid sitt rekordförsök i småstorlekar!

Jepp det är på slören man vill vara, att ta höjd är bara ett nödvändigt ont för att kunna speeda.

grin.gif/Speed Freak

• getwet

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 16:23

Det är just det jag menar med att RX1:an är lite mer förlåtande i riggningen och det verkar som spelutrymmet är lite större än på RX2. Det märks ganska tydligt eftersom 2 vill inte alls vara med vid minsta lilla miss i riggningen.
    Inte ovanligt att man får gå in och trimma om 2-3ggr innan det känns ok, RX1:an däremot brukar funka direkt med enbart mindre justeringar (en vanesak förvisso men skillnad finns). För att inte tala om när jag körde RX2:an på en 75%, då drog den inte förän det var kuling!!!!
    Shertipparna är ett he…. rent ut sagt, synd på så otroligt bra segel förövrigt, men det går att steloperera. Men fram till att ”bussningarna” slitits ut så fungerar det. På RS linjerna har man dock tänkt till ordentligt med toppen!Så svaret blir….ingen shertip med glidplattor är bra.
    Ett tips om man vill ha små racesegel är att kontakta Rene Egli surfcenter på Fuerte/Sotavento. Där brukar det finnas en del beg, enbart NP och det kan vara smått också. Fördelen med dem är att det sällan seglats (blåser det apa så vill alla köra freeride, konstigt!!!)så dom håller hög kvalite och bra pris.
    Känns detta igen……kryssa i 30 min, slöra i 3min? Men va fan, fort går det…

• anonym-anvandare

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 17:12

getwet69 är bara en stel gubbe som börjat speedat för att
    han inte fixar en enda manöver förutom möjligtvis gippen samt jag börjar va less på geggas tjat om sin mistral
    RTX 100 vilken vettig person köper en sån bräda sen kan
    du ju elda upp dina gamla VX segel ingen använder 7
    cambers nuförtiden.
    Speed är inte det minsta märkvärdigt det är ju bara
    att hålla stort. men ni törs väl inte segla i vågor!!!

• anders_hoffman

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 18:13

vad är det för jävel som håller på o klankar ner på getwet69. Han tycker väl kanske det är roligare att köra speed än att köra wave och freestyle. Precis som att du antagligen tycker det är mer utmanande att köra wave än speed, så jag fattar inte varför du klagar… mad.gif mad.gif

• getwet

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 18:27

Jag tror mig veta vem det är……synd att han inte såg oss på Fårö för två veckor sedan när det rippades ordentligt på mina söners vågprylar. Men det är som du säger, utmaningen är större på speed än vawe, åtminstone för mig. Jag tror nog att anonym själv är för feg för att åka fort så det får räcka med en vågis och en freeride för att lugnt puttra fram i maklig takt, har man tur kan man även plana!:)
    Och att införskaffa en RTX anser jag vara en riktigt bra investering, ett riktigt fullblod av senaste snitt, jag säger bara grattis GEGGA!!! Hoppas vi kan ta ett riktigt race någon dag innan isen lägger sig. Vem vill rida Islänningar när det finns riktiga fullblod????

• boman

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 19:05

Vad tror ni om nya AHD skapelse då, kanske ett fullblod det med smile.gif
    http://www.a-h-d.com/news/detail.php?ref=n9262324
    En liten kontring från AHD mot SB`s Hyper.

• getwet

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 19:14

F.. va kul, nu kommer fortåka grejerna på löpande band i nya förpackningar….trendbrott eller???

• boman

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 19:37

Jepp!
    Mycket snack på http://www.star-board.com/forum/forum.asp?page=1 om just det

• anonym-anvandare

Medlem
    1 oktober, 2002 vid 20:34

Halåj !
    Märker att det bara tycks vara NP som gäller. Är det någon som kan utveckla hur stor skillnade är det mellan ett gammalt VX och tex en RX ?

• anonym-anvandare

Medlem
    2 oktober, 2002 vid 08:46

Tack för svar II! Nu har jag lite mer att gå på…. Vill helst bygga en hel SPEEDlinje med en o samma segelmodell o samma årsmodell för enklast möjliga riggning (samma mast, småjusteringar av h-linor etc etc). Jag tänker mig en 6,6a som standard storlek samt något runt en 5a för high wind samt ev ev något ännu mindre för extremsegling(såsom 1a nov förra året-då många fick stå på stranden o se på, prylar som flögiväg luften, fick själv stå o trycka ned bräda o rigg för att de inte skulle blåsa bort!!).

Speed är jakten på den perfekta slören o känslan som den ger! Det blir en del tid på kryss i väntan på rätt vindby o rätt taiming men de är det värt!!

Ps! Getwet, hur får du kontroll över en speednål??? Själv har jag tidigare testat en Bic Allergo Speed 44cm bred 60L volym, ren adrealin när jag drog i väg o maxade i hårdvind men fick ingen kontroll över den o det slutade med att jag gjorde en flygtur i luften efter att ha lättat mot skyn över en våg när vinden greppade tag under brädan som blev till ett flygplan…….

grin.gif/Speed Freak

• anonym-anvandare

Medlem
    2 oktober, 2002 vid 10:46

Faan vad nice!

Äntligen lite snack om vad vindsurfingen handlar om (för mig!). Speed är det manligaste man kan syssla med.
    Jag flög igenom min VX-3 6.6 för lite sedan och undrar om vad ni speedfreaks har för uppfattning om huruvida jag skall laga (det är en stor panel som pajat!) eller köpa ett annat speedmonster? Tilläggas skall att jag gillade seglet starkt.
    Jag läste någon stans att VX-3 var snabbare än Z-1, någon som har en uppfattning?
    Jag har en RRD 276 och undrar även om en smalare bräda skulle gå snabbare på en choppig insjö eller om vågorna gör en smalare okontrolerbar?
    Skriv o spåna bara!!!!!
    Faan, vi måste fixa en speed-tävling nästa säsong. Inget krav på superplatt vatten utan bara full pung Head to Head, vad säger ni?
    ha det bra och håll större! wink.gif

• teabag

Medlem
    2 oktober, 2002 vid 12:05

Jag ställer upp som given rundningsboj med storbrädan och logi när det dagas.

• oscar

Medlem
    2 oktober, 2002 vid 12:52

Attitude Inspiro är ersättaren till free diamond och ingen slalombräda á la hypersonic. När det gäller AHD ska man nog jämföra med GT75 istället som är mer race. Men test får väl visa om Inspiron är snabb.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Speed-segelfråga till getwet69 el andra Speedster

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.