Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Speed-segelfråga till getwet69 el andra Speedster
-
Speed-segelfråga till getwet69 el andra Speedster
anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 45 Svar
-
Hej!
Seglar själv på en RRD276, ruggigt snabb upp till ca 16ms, däröver börjar det bli lite mycket…..sjön börjar gå lite för grov liksom! Brädan blir då totalt livsfarlig, helt okontrollerad vid minsta våg, trots 28 fena och max i nedhal. Jag och Robban i Kalmar har numera varsin RRD268 (den röda avantslalom) och kan bara konstatera att det går betydligt fortare med den än 276 i riktigt hård vind. Anledningen till det måste vara volymen som är mindre, något mer taillift och med det så blir brädan betydligt mer kontrollerbar och du kan stå på/vågar ännu mer än vad man kan på 276. Om man har en riktig hårdvindsslalom (90l och nedåt) och känner att det börjar bli för mycket, så är en mindre fena ofta (skulle nästan kunna säga alltid) den rätta medicinen för att ”lugna” ned den lite. Pröva det, Robban och jag kör utan problem 276:an med 27-28cm fena och 6.6, men det måste punga på ordentligt och det ska vara rejält överriggat. En smalare bräda kommer troligen att gå fortare under förutsättning att du kör överriggat (vi speedfreaks anser iof att man inte kan vara överriggad), brädorna lirar inte annars. Men kör du så kommer troligen en smalare att gå fortare pga av bättre kontroll. Men ej att förglömma, RRD276 är nog bland det snabbaste som tillverkats i sin klass!!! Den kräver mycket (framförallt ben om det ska gå för fullt) men f.. vad det går på slören med en 30fena eller 28………!!!Angående segelrep så har jag kollat med min ”lokala” segelmakare här i stan vad en monofilmsvåd kostar att byta, ca 500kr per våd, lite beronde på var den sitter mm. (fick även reda på vad monofilm kostar per meter, 25 spänn!) Anser du det vara värt att bekosta din VX3 det så allright! Annars finns det nog en hel del bättre beg i nyare liner. Men jag tror att VX3 fungerar bra som slörsegel och med det även som speedsegel. Det viktigatse är nog att du känner dina grejer, riggar rätt och framförallt vågar, gegga skrev tidigare att hans RTX går bäst precis innan spinouten, och det är där vi ska vara, precis innan spinouten eller kastfallet……för den kommer, garanterat!
-
Flygturer och rejäla krascher hör till, ett par spruckna revben likaså!!!
Kontroll på brädan, nr 1 är att gå ned på fenstorlek och ta ett litet snäpp till i nedhal. 2cm på fenan kan göra underverk, både på fart och kontroll.
Nr2 om inte nr1 hjälper…ring surfshopen och beställ en ännu mindre fena….det är oftast där kontrollen ligger, samt volym men en 44cm och 60l borde kunna gå att hantera hur länge som helst. Vad väger du? -
Hej, Getwet.
Köpte en 68liters(känns som mindre, vattnet går nästan till midjan och jag väger 73kg)windtech speedslalom på 4,5kg i kolfiber-sandwich för 500(billigt värre!).
Har inte testat den i rätt förhållanden än (hade knappt planing med 6,3m2 och kom upp i planing, men inte mycket mer..). Körde med en Lewis-fena på 29cm (riktigt tunn och vass..)
Är lite fundersam på en sak. Säljaren påstod att det knappast är lämpligt att köra med mer än 5,8m2 , men jag fick en känsla av att det borde funka med 6,3 om det blir tryck. -Så jag har köpt en 32cm select-fena och ber om mer vind just nu.
Jag har ej måtten i huvet men har för mig att den är 260 lång och typ 50 bred.
Det som slog mig var att brädan gjorde lite motstånd när den ”kom upp” och att den inte planar så mycket senare än min vivace 282 carbon (100 liter typ)
vad tror du om maxrigg?
Har du erfarenhet av detta brädfornat? -
Hej!
Bästa är att tejpa skadan kant i kant. Om du byter ut panelen finns risk att seglets egenskaper ändras. -
Getwet, har du testat RRD 281? Den vita från 97 tror jag. Kan få loss en sån skitbilligt i nästan nyskick. Väger 90 så den borde väl passa mig rätt ok, tror förresten jag har nåt test liggande, ska leta lite….
-
Oj Oj många inlägg var det, kul. Får man fråga om någon känner till Gaastra G-force och har jämfört det med andra race segel ? Enligt tips så ska det vara skapligt.
-
Ja du kan ha rätt där.
GT 75 ser också mycket intessant ut och verkar ha potens för svenska vatten. finns det några tester på den brädan här på nätet? -
Jag skulle tro att en 6.3 fungerar, men under förutsättning att den går att trimma ordentligt. Modernare race segel går lätt att ”strypa” ned 1.5 kvm om man vill. Så din 6.3 går förhoppningsvis att trimma som en 5.8.
32cm fena låter mycket, det kör vi på 90 liter och lättvind (10-12ms)……det kommer självklart att fungera men inte ultimat.
Nu känner jag inte alls till karaktären på din bräda, vet att de äldre speed/downvind var betydligt mer förlåtande än de från 96,97 och framåt till 01,02 då spektrat blev lite bredare igen. Så max segelstorlek är svårt att ange men det borde vara där runt din 6.3, inte större. Glöm dock inte att dessa brädor KRÄVER överiggat för att ge allt, precis som gegga skrivit tidigare. Det ska vara jobbigt, kännas på gränsen, kastfallet ska vara några mm ifrån, det är då dom går som bäst. -
Har inte testat 281:an, men seglat mycket på 271, 276 och dom kommer från samma line. 281:an är, om jag inte minns helt fel en upwind, (rätta mig om jag har fel) men en fruktansvärt snabb sådan. Det som är kul med hela den här linen (Anders Bringdals)är att det finns knappt några brädor än idag som seglar ifrån dem, grejerna är tillverkade 96.97! Men en sak ska du ha klar för dig, dom är ömtåliga!!! Men riktigt trevliga brädor om man gillar att kämpa och åka fort. Möjligen att 281:an är något annorlunda än de mindre, men min 276:a fungerar inte alls med andra segel än camber, tänk på det, samt att det är långt ifrån en freeride!!!
-
Jo jag har funderat länge på att komplettera min Twister med ett riktigt ”åka fort kit”. En kompis kör på den röda 276an med VX 6.3 och ett fullcambrat gaastra proto 5.7 men han får ju ingen speed förrän det blåser 10+.
Funderat mkt på en AHD SL58 och ett 7.5 eller 6.6. När börjar ett sånt kit bli kul, 6-7m/s eller 10+??? Om man ska åka fort i mindre än 10 så kanske det är en GT75 eller liknande som gäller?
RRD 281an bör väl ha ungefär samma register som AHDn. -
Förstår att han inte får fart på grejerna, 276:an ska inte rulla på ordentligt före 12ms. Man kan inte jämföra dessa brädor med freeride eller liknande. Läste just i RRD:s folder från 1997 att 276 ska seglas från 6.5-5.5, och en 6.5 race fungerar dåligt vid 10m/s och definitivt inte alls därunder. Så jag säger det återigen, dessa brädor ska seglas toköverriggade!!!! Allt annat blir bara fel.
Vid 10ms seglar jag själv 8.4RX och 125l MTX, och håller det upp till ca 12-13ms. Formula killarna kör 10-11kvm i 10ms …….så det är kanske inte så konstigt att en 276:a på 90 liter med 6,3 inte får fart.
Vad menar jag då med det…..jo, en så pass extrem bräda som en downvind kräver en hel del, seglen SKA vara minst 1kvm större än alla andras på stranden och fenan något kortare och dubbelt så styv! Klarar man inte det ska man nog kika lite på freeridehyllan!!:)
Angående AHD vet jag inte mycket, men jag vet att det är mycket bra grejer överlag i hela deras sortiment, samt att deras racegrejer alltid legat i topp och troligen gör så än idag. -
Har ju haft lite raceprylar för bl a tiga 260 och 284, AHD D72, WARP 8.5 och 10.2 och vet ju att det är kul när det går fort. Det låter som om jag får kolla lite mer på 8.5 segel och 65 till 75 cm brädor för att segla fort under 10 m/s. Fan vad kul det är med prylar!
-
Kan meddela att MTX:en och 8.4:an går som f.. Så vill du åka tokfort så är det bara att uppgradera! Och glöm inte mottot….flest prylar när man dör vinner!!!!
-
Felet var nog en alltför stor fena till denna extremt smala bräda. Körde 33-34cm, helt fel till 60l o 44cm bredd!! Borde varit runt 25!!
/Speed Freak
Logga in för att svara.