Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed tour 2009-diskutera

• p-malmkvist

Medlem
    15 september, 2008 vid 09:03
    SWE 496;499691 wrote:
    Om man kör en tävling i Stockholm kan mycket väl ha tävling där det ser bäst ut för dagen. Man behöver bara ha en gemensam samlingspunkt där man ses på morgonen och bestämmer vart man ska ta sig. Finns inget som hindrar att man ses typ kl 8 på morgonen och ger sig iväg till det ställe som ser bäst ut för dan.
    Kommer troligen köra någon speedtävling nästa år. Vi har ju kört lite mobila tävlingar i Formula i Stockholm. Det är troligen mer roddigt med en Formulatävling än med en speedtävling.

Grymt!! Bra med extra förstärkning i 08-teamet.. Vad blir det för pryttlar då?? exocet å challenger??

• klang

Medlem
    15 september, 2008 vid 10:09

@P Malmkvist 499730 wrote:

Slutligen så tycker jag svf-speedtävlingar inte ska anordnas i marginalvindar, speed hör hemma i friska vindar.

Jo, det är väl sant att det blir lite anti-klimax med speed i 26 knop…

Jag förstår alla toppåkare som har t.ex. sponsorer att svara upp till, det är lite tufft och tvinga dessa toppåkare land och rike runt för tveksamma prognoser. Resultatlistan ser dessutom annorlunda ut i hård jämfört med lätt vind.

Samtidigt har vi ju en stor grupp åkare som kommer främst för att insupa atmosvären och ha lite kul. För oss gör det inget att det är lite tveksamma vindar.

• p-malmkvist

Medlem
    15 september, 2008 vid 10:48
    Klang;499829 wrote:
    Jo, det är väl sant att det blir lite anti-klimax med speed i 26 knop…

Jag förstår alla toppåkare som har t.ex. sponsorer att svara upp till, det är lite tufft och tvinga dessa toppåkare land och rike runt för tveksamma prognoser. Resultatlistan ser dessutom annorlunda ut i hård jämfört med lätt vind.

Samtidigt har vi ju en stor grupp åkare som kommer främst för att insupa atmosvären och ha lite kul. För oss gör det inget att det är lite tveksamma vindar.

Hmm.. Tycker absolut windsurfing är skitkul även i lätta vindar.. Så fort det rör sig lite extra i träden så är man ju direkt ute vid havet någonstans..
    Lätta vindar och tex formularace är ju jäkligt utmanande men när det kommer till speed så har jag kanske en lite skadad uppfattning..:wink: Tycker nämligen att speed i de övre vindregistren handlar mest om surfarens förmåga tex mental styrka såsom att våga gasa när man tror det ska gå åt he..vete men även trim, teknik och fysisk styrka, uh nu blev det lite väl macho men men..:grin: Medans lätta vindar handlar mer om senaste berget av prylar.. Vill påstå att de som vinner i hårda vindar kan göra det på slalomprylar från 1997-2008 medans lätta vindar handlar mer om svindyra semiformula prylar..
    Därmed inte sagt att det inte går att åka på svf-speedtävlingar bara för att tjöta lite på stranden osv..

• tobhed

Medlem
    15 september, 2008 vid 11:18
    P Malmkvist;499838 wrote:
    Hmm.. Tycker absolut windsurfing är skitkul även i lätta vindar.. Så fort det rör sig lite extra i träden så är man ju direkt ute vid havet någonstans..
    Lätta vindar och tex formularace är ju jäkligt utmanande men när det kommer till speed så har jag kanske en lite skadad uppfattning..:wink: Tycker nämligen att speed i de övre vindregistren handlar mest om surfarens förmåga tex mental styrka såsom att våga gasa när man tror det ska gå åt he..vete men även trim, teknik och fysisk styrka, uh nu blev det lite väl macho men men..:grin: Medans lätta vindar handlar mer om senaste berget av prylar.. Vill påstå att de som vinner i hårda vindar kan göra det på slalomprylar från 1997-2008 medans lätta vindar handlar mer om svindyra semiformula prylar..
    Därmed inte sagt att det inte går att åka på svf-speedtävlingar bara för att tjöta lite på stranden osv..

Skulle nästan tro att det faktiskt handlar väldigt mycket om teknik när man speedar i lättare vindar. Nu senast i Klagshamn så var det vissa som konstant planade och det var i stort sett gubbarna som brukar köra slalom – de har grym teknik på´dett amed att plana tidigt. Vidare är det ju bara till att titta på Ulf Sjöstedt, dels nu i helgen, men även förra året på SM då han vann med ett segel på 6.3 kvadrat även om alla andra seglade på storlekar runt 7-8 kvadrat. Alltså inget berg av utrsutning och massa teknik.
    Den som vinner den totala cupen borde vara den person som behärskar att speeda både när det brallar i, men även när det blåser lite mindre.

• jester

Medlem
    15 september, 2008 vid 11:31

Mjo, men sista heatet i lördags var ju värsta lotteriet. Att ens komma på tanken att köra det heatet var ju löjligt. Daniel planade en repa med 8.4 och 104:a. Jag hade behövt en formula för att ens plana…

Ananrs tycker jag att upplägget börjar bli bra, men minimigränserna måste ses över om jag ens skall börja tänka på att köra tävlingarna igen.

Som sagt: average av 2 bästa 10s och 3-5 pers som passerar minimigränsen med sitt average.

• tobhed

Medlem
    15 september, 2008 vid 12:33
    Jester;499849 wrote:
    Mjo, men sista heatet i lördags var ju värsta lotteriet. Att ens komma på tanken att köra det heatet var ju löjligt. Daniel planade en repa med 8.4 och 104:a. Jag hade behövt en formula för att ens plana…

Ananrs tycker jag att upplägget börjar bli bra, men minimigränserna måste ses över om jag ens skall börja tänka på att köra tävlingarna igen.

Som sagt: average av 2 bästa 10s och 3-5 pers som passerar minimigränsen med sitt average.

Håller helt med!

• klang

Medlem
    15 september, 2008 vid 12:49

Det borde åtmistone vara 8 m/s vind kontinuerligt under minst 40% av tiden i heatet tycker jag…

• benke-2

Medlem
    15 september, 2008 vid 13:22

Kanske var lite onödigt att köra fyra heat och orättvist.
    Dom 40% av startfältet från Haga som har över 120 mil tur och retur, åker ju inte ner på en 5-9 ms avtagande, prognos.
    Hade man kört 2 heat, hade dom som inte åkte kunnat räkna bort 2 heat, och fortfarande ha chans på totalen. Vilket inte finns kvar om man ska räkna bort 4 heat, seglade i Longdistansförhållanden.
    Om man hade följt poängräkningen enligt apendix A (vilket det står på SVF sidan).

• andersbq

Medlem
    15 september, 2008 vid 14:51

Om man bryr sig om någon slags totalranking så måste man nog pallra sig iväg till alla tävlingar. En grundläggande förutsättning är att vara på plats.
    jag tycker det hade varit ännu fånigare om rankingen skulle baserats på en enda tävling.

• mackee

Medlem
    15 september, 2008 vid 15:54

Gör det inte för krånglit nu.
    Tycker att det räcker med average av 2st 10 sec på minst 27 knop inte en massa % hit och dit och ett visst antal gubbar över gränsen.
    Som gjort för en massa gnäll.

• jester

Medlem
    15 september, 2008 vid 16:31

Mackee: jag menar alltså att det bestäms innan säsongen att x personer måste ha ett average över 27 knop för att ett heat skall vara giltligt. Alltså inga procent. Blir inget snack av det, eller?

• mackee

Medlem
    15 september, 2008 vid 17:22

Jag menar bara att det blir lätt att vi hittar på en massa regler och krånglar till det i onödan håll det så enkelt som möjligt.
    Det är ju tillräckligt krångligt att rensa fenan från sjögräs hela tiden och att undvika att köra på alla sandbankar!!!!

• tobhed

Medlem
    15 september, 2008 vid 17:46

Har läst alla inlägg och tänkt på detta i några dagar nu och…

Det är banne mig svårt att komma ifrån att konceptet vi har idag trots allt fungerar ganska bra, men tanke på tävlingskalender, funktionärer, intresse mm.
    Vi har valt att köra tävlingar på platser och vid tidpunkter då det enligt statistiken borde vara bäst rent vindmässigt(vilket även bevisas av det Gustav säger ang. inställda tävlingar). Att vissa tävlingar kommer att få ställas in får vi nog leva med så länge vi bor i Sverige.
    Jag tror vidare att det är viktigt att försöka sprida tävlingarna så att vi får upp intresset för speed, i Skåne växer intresset så det knakar just nu och det beror mycket på F2 speed samt swespeed syd. Sen är det nog så att vill man ha chans att vinna totalen så får man nog vara beredd på att åka till alla tävlingar (om vi inte säger att man får stryka en tävling), men man måste samtidigt bestämma att tävlingar måste vara minst 2 dagar samt varje heat måste uppfylla de kriterier som Jesper säger i sitt inlägg ovan.

• p-malmkvist

Medlem
    15 september, 2008 vid 17:56
    tobhed;499842 wrote:
    Skulle nästan tro att det faktiskt handlar väldigt mycket om teknik när man speedar i lättare vindar. Nu senast i Klagshamn så var det vissa som konstant planade och det var i stort sett gubbarna som brukar köra slalom – de har grym teknik på´dett amed att plana tidigt. Vidare är det ju bara till att titta på Ulf Sjöstedt, dels nu i helgen, men även förra året på SM då han vann med ett segel på 6.3 kvadrat även om alla andra seglade på storlekar runt 7-8 kvadrat. Alltså inget berg av utrsutning och massa teknik.
    Den som vinner den totala cupen borde vara den person som behärskar att speeda både när det brallar i, men även när det blåser lite mindre.

Absolut behövs det god teknik i lätta vindar men jag tycker ändå att pumpteknik osv inte hör hemma i speedsurfing.. Speedsurfing ska väl ändå handla om fart och att våga ladda det där extra när det brallar i..

Som förslag till minimumgräns för svfspeed-tävling tycker jag 10m/s i medelvind under ett heat.. Sedan kan ju 8m/s el avarage 30 knop vara minimum i våra lokala tävlingar men när en svensk mästare i speed ska utses ska det väl ändå trycka i lite för att få en godkänd tävling..

• tobhed

Medlem
    15 september, 2008 vid 18:08
    P Malmkvist;499982 wrote:
    Som förslag till minimumgräns för svfspeed-tävling tycker jag 10m/s i medelvind under ett heat..

Lycka till…

Sida 5 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed tour 2009-diskutera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.