Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Speed tour 2009-diskutera
-
Minimivind är väldigt svårt att mäta, och det kommer alltid bli snack om hur mycket det verkligen blåste osv…
Har man däremeot minimhastighet, och har ett par hjälpregler för att eliminera slumpen så mycket som möjligt så tror jag det hela blir skitbra!
Visst hade det varit gött med en minimi-average på 30 knop, men då skulle vi inte få köra många rejs. 27 knop 2*10s average o 3pers som är över minimigränsen är en bra kompromiss. Detta är alltså vad jag personligen tycker.
-
Jester;499994 wrote:Minimivind är väldigt svårt att mäta, och det kommer alltid bli snack om hur mycket det verkligen blåste osv…
Har man däremeot minimhastighet, och har ett par hjälpregler för att eliminera slumpen så mycket som möjligt så tror jag det hela blir skitbra!
Visst hade det varit gött med en minimi-average på 30 knop, men då skulle vi inte få köra många rejs. 27 knop 2*10s average o 3pers som är över minimigränsen är en bra kompromiss. Detta är alltså vad jag personligen tycker.
Det låter som bomull i mina öron 😉
-
Jester;499994 wrote:Minimivind är väldigt svårt att mäta, och det kommer alltid bli snack om hur mycket det verkligen blåste osv…
Menade 30 knop på en 10 sec eller 8m/s i minimum vind när det är lokala tävlingar, dessa är ju till för att skapa intresse, även fast det är blodigt allvar ändå..:wink:
När det gäller svfspeed-tävlingar så är väl inte det viktigaste att få så många genomförda heat som möjligt utan att de heat/tävlingar som väl genomförs ligger i den övre vindregistret.. Att genomföra svf-speedheat/tävlingar i dålig vind är ju som att motarbeta det som speed handlar om, dvs att köra fort i stark vind på plattvatten-vågor..
-
andersbq;500020 wrote:Eller så åker vi till ett ställe med pungdrag !-)
Jepp!! Absolut karpathos nästa sommar.. Uhh vad vintern kommer bli svår att genomlida innan det blir aug igen..
Har även lite funderingar på tarifa.. Verkar riktigt bra då man kan pressa lite längre sträckor..
-
minimihastighet är definitivt något vi behöver se över. Idén nedan är nog såpass bra att vi skulle testa den i TT. Nu i Klagshamn blev det lite gränsfall ifall sista heatet skulle gälla. Tävlingsledningen bestämde att en 10s över 26 skulle räcka för att heatet skulle vara giltigt. Bra för Uffe och kasst för alla andra visade det sig. 🙂
@Jester 499994 wrote:
Minimivind är väldigt svårt att mäta, och det kommer alltid bli snack om hur mycket det verkligen blåste osv…
-
Enligt mina erfarenheter så är just antalet genomförda heat det viktigaste av allt för deltagarna under racet. Ju fler heat ju fler chanser att placera sig bra och få stryka dåliga heat. Sedan har vi ju knappt haft någon deltävling i gränsvindar. Snarare har det varit på gränsen till för mycket vind.
@P Malmkvist 500004 wrote:
Menade 30 knop på en 10 sec eller 8m/s i minimum vind när det är lokala tävlingar, dessa är ju till för att skapa intresse, även fast det är blodigt allvar ändå..:wink:
När det gäller svfspeed-tävlingar så är väl inte det viktigaste att få så många genomförda heat som möjligt utan att de heat/tävlingar som väl genomförs ligger i den övre vindregistret.. Att genomföra svf-speedheat/tävlingar i dålig vind är ju som att motarbeta det som speed handlar om, dvs att köra fort i stark vind på plattvatten-vågor..
-
@P Malmkvist 500021 wrote:
Jepp!! Absolut karpathos nästa sommar.. Uhh vad vintern kommer bli svår att genomlida innan det blir aug igen..
Har även lite funderingar på tarifa.. Verkar riktigt bra då man kan pressa lite längre sträckor..
En liten avvikelse från ämnet, men hur kommer det sig att man slutat vindsurfa på speedstrippen i Tarifa (stranden strax norr om byn) och lämnat den till alla kitare?
-
En fråga… Har man inte bestämt en viss minimhastighet som ska gälla under hela cupen eller bestäms det vid varje deltävling?
Borde ju vara bättre att ha en fast min.gräns om gäller hela cupen.Vindsurfing är en tekniksport där det gäller att kunna behärska både lätta och hårda vindar. De som kan åka fort i hårda vindar brukar oftast kunna åka fort i lättare (8m/s) vindar också.. Ta formula som ex. de som ligger topp 5 ligger där för att de behärskar både och.
-
Vi hade en minimigräns som gällde 2006 och 2007 då vi körde med laser och maxfart som mätmetoder. Den går ej att tillämpa 2008 så vi fick ta ett beslut under tävlingen i Klagshamn för att lösa problemet där och då. Jag tycker dock att minimigränsen skall gälla för hela cupen men det blir ju aktuellt först 2009. I TT får vi lägga till vilken minimigräns vi skall ha i NOR (Notice Of Race).
@SWE 496 500042 wrote:
En fråga… Har man inte bestämt en viss minimhastighet som ska gälla under hela cupen eller bestäms det vid varje deltävling?
Borde ju vara bättre att ha en fast min.gräns om gäller hela cupen.Vindsurfing är en tekniksport där det gäller att kunna behärska både lätta och hårda vindar. De som kan åka fort i hårda vindar brukar oftast kunna åka fort i lättare (8m/s) vindar också.. Ta formula som ex. de som ligger topp 5 ligger där för att de behärskar både och.
-
Jag har seglat väldigt mycket med Daniel, och han går igång hur tidigt som helst, men när ett heat blir godkänt när han planar en enda gång, och får en hastighet på 25 knop så är nåt tokigt. Han brukar köra 30+ knop ungefär samtidigt som jag börjar plana.. Nu följdes ju nuvarande regler i Klagshamn, men man kan ju alltid förändra det som sker framöver.
Och jag kan säga att det var inte direkt upphetsande o vara publik på tävlingen.. Var ju knappt styrfart… 🙂 -
Heat 1-3 var väl OK, men heat 4 kunde vi verkligen ha varit utan. Ulf träffade en vindby någonstans ute på banan som fick upp honom i otroliga 27knop (10 sekunder), 2 knop snabbare än hans nästbästa runda i samma heat
-
P Malmkvist;500004 wrote:Menade 30 knop på en 10 sec eller 8m/s i minimum vind när det är lokala tävlingar, dessa är ju till för att skapa intresse, även fast det är blodigt allvar ändå..:wink:
I SweSpeed West Cup har vi haft mellan 32.79 och 37.62 i average 5*10s på vinnarna på resp heat/dag…
Men det är ju enklare o träffa vind på hemmaplan med under 24h notis…
-
@andersbq 500041 wrote:
En liten avvikelse från ämnet, men hur kommer det sig att man slutat vindsurfa på speedstrippen i Tarifa (stranden strax norr om byn) och lämnat den till alla kitare?
Jag hörde nånstans att det handlade om att nån idiot byggt ett stort hotell i lovart om strippen och visserligen inte sabbat vinden helt, men tillräckligt för att garantera slut på speedrekorden.
-
Rasmus_W;500113 wrote:Jag hörde nånstans att det handlade om att nån idiot byggt ett stort hotell i lovart om strippen och visserligen inte sabbat vinden helt, men tillräckligt för att garantera slut på speedrekorden.
Ööu.. Vad siger du.. Måste kolla upp det där..:mad:
Logga in för att svara.