Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedarenor i Sverige?

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 14:06

Östra Öland (Öland igen, såklart) verkar ha ett par-tre lovande ställen, några locals som kan uttala sig om hur det ser ut på dessa tre spots?

Ut till Högby fyr ser det ju (förutom fyren + huset) RUGGIGT platt ut…

hogbyfyr1.jpg

Speeda På!

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 22:44

Östra Öland är ofta stenigt. Har för mig att Speedkenta nån gång sa att innan han provseglade nånting där så åkte han först ut med båt och tittade.

• speedkenta

Medlem
    23 augusti, 2005 vid 05:56

Ja det kan jag säga att där Masse lagt in en bild är det stenigt. Till och med djävligt stenigt.
    Vi håller på att kartlägga öns speedställen så som vi kartlade öns vågställen en gång i tiden.
    Om ett ställe som vi hittade häromdagen håller.
    Så har vi ett ställe i världsklass.
    Vatten och land ser ut som vi vill.
    Vi skall bara se om det fungerar i praktiken också.
    Får inte tala om var det ligger då kallar Robban och Pugge mig Golkenta grin.gif
    Utan när vi har slagit S-holmarnas 34,5 knop så släpper
    vi platsens läge cool.gif

• getwet

Medlem
    27 augusti, 2005 vid 16:59

Hörru Faster eller Slower som vi hädanefter kan kalla dig, inte den typen av skrift på denna konf va…. wink.gif Tror dom flesta är betydligt räddare pga farten än vågorna. wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2005 vid 13:18

Dom farterna du har kommit upp i blir man väl inte rädd av

• poppo

Medlem
    26 januari, 2007 vid 23:19

@getwet 252096 wrote:

Nänä….jag har inget sagt…det finns inga bra ställen alls på Gotland så åk inte dit någon och testa blush.gif blush.gif smirk.gif
    Det här är ingen lek längre……
    Däremot verkar Ekoln i Uppsala vara ett riktigt baddarspeeedplace så jag åker nog dit och kollar läget på bra prognos, det har iaf presterats bra farter på sjön. Vilken vindriktining gäller där ni som surfar på Ekoln?

Tror inte Ekoln en halvmil söder om Uppsala är bättre än någon annan insjö för speed (kommer iofs från en våg- och freestyleseglare) jag har dock 18 års ekoln-surfande i ryggen så koll på sjön har jag. Skog och terräng runt hela sjön, så slicka nån strand i frånlandsvind ör inte aktuellt,

Kolla klubbens hemsida uvk.se under fliken “övrigt” för de vanligaste ställena att launcha vid olika vindriktningar.

ekoln.jpg

• getwet

Medlem
    27 januari, 2007 vid 07:18

@poppo 362173 wrote:

Tror inte Ekoln en halvmil söder om Uppsala är bättre än någon annan insjö för speed (kommer iofs från en våg- och freestyleseglare) jag har dock 18 års ekoln-surfande i ryggen så koll på sjön har jag. Skog och terräng runt hela sjön, så slicka nån strand i frånlandsvind ör inte aktuellt,

Misstänkte det, att Ekoln inte var så bra. Men när inlägget skrevs så fanns det uppgifter på GPS speedsurfing att det seglats över 41 knop på sjön……:wink:

• gammelsurfen_

Medlem
    27 januari, 2007 vid 08:55

Har hört att det ska vara gött drag med fint plattvatten under uddevallabron. Har dock inte varit där själv men.

• Oregistrerade

Gäst
    27 januari, 2007 vid 09:45

Tips för speed Wikings.

Det är många år sedan jag var duktigt fanatisk surfare men då satte vi igång å köra i sthlms området så fort isen började lätta (t.o.m i isrännorna efter finlandsfärjorna!!). Att surfa precis vid kanten på isen ger ju givetvis stenplatt vattten så det gick grymt fort (dock inga GPS:er med oss). Kallt som fan om man vurpade men grymt ballt. Så en stor fjärd eller havsbandet med en schysst iskant att hålla sig efter och ett par extratjocka surfshorts sen ryker nog svenska rekordet.

(Planerar en comeback i år. Börjar med Formula och om tiden räcker till tänkte jag köra speed också. Grymt fräckt med GPS utvecklingen!)

• joth

Medlem
    27 januari, 2007 vid 09:46

@JohanC 253361 wrote:

Själv har jag hittat en ny webdarling i form av GoogleEarth!! Klockrena satelitbilder över hela planeten, lite varierande upplösning dock.. Hittar där på 55gr26’N 12gr57’E ett ställe som heter Foteviken. Ser ju ut att vara klockrent på SW eller är det nåt slags fågelskydd där??? Kanske gamla nyheter för alla skåningar..

Johanc

Foteviken är grunt och full av vikingaskepp och sten. Tror det är naturskydd där med, som många guldställen runt Falsterbonäset. Men om man är lite olydig så kan det säkert testas. Tror att det bästa stället inte är i foteviken utan utanför landtungan vid nordost. Man kan ta sig dit från Klagshamn eller från Falsterbokanalen.

Jag har funderat på det och får se om jag kan få med mig den habo och klagshamnska speedkåren på en utflykt dit. Jag och Thomas B var på väg vid ett tillfälle men vinden var mer sydost så det blev inte helt lätt. Får se om man kan ta sig närmare med bil.

• carl-r

Medlem
    16 augusti, 2008 vid 22:42

Vart riggar man om man ska prova kanotstadion i nyköping i höst? Är det brandholmsvägen bort då eller?
    Btw, hur mycket vind krävs för att det ska vara intressant för att köra där?

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedarenor i Sverige?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.