Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Speedkungar och GPS-mätningar
-
30,5 knop högsta uppmätta hastighet. RRD 271, Simmer Prorace 6,2. Uppmätt i Björlanda i början av sommaren. Det var egentligen rätt kassa förhållanden för speed då, alldeles för choppigt och så var jag för överriggad. Sedan dess har det inte blivit av att jag kört mer med den brädan men nästa säsong ska det seglas mycket snabbare! Hoppas jag…
-
Hehe okej.
Jag skulle också vilja prova med gps och se vilken fart man lyckas lura upp JPn i. Skoj att se vad en freestyle kan ge. (Men jag har en slalomfena att fuska med.)
Måste bara jaga tag i en gps först. -
Efter min första säsong på formula så har jag registrerat 21.7 knop som toppfart. I farter över 20 knop så hade jag grymma problem att hålla brädan kvar på vattnet. Råkade ut för några grymma vurpor när brädan helt plötsligt lyfte rätt upp i luften, snacka om kastfall alltså!!!
Man kan lugnt konstatera att min 70cm lättvinds fena inte funkar så bra över 6-7m/s
Well nu har jag investerat i två fenor till så vid säsongs premiären då jäklar!!!
-
Fick till 34.1 knop i Fiskebäck i somras. Körde med F2 Thommen 265 och Arrows T-Force 5.9…..
-
Jobbade hårt på mina 33,8 RRD 276 och Gun sails M8 6,2
Otroligt mycke som påverkar när fartern kommer över 30 knop. Seglade Kapellskär den dagen och där är det mycket stampigt över 30 knop i scop funkar inte
Kryssade upp bland några låga kobbar och skär som vinden gick över, riktigt nice platt vatten på baksidan.
Tittade på GPSèn efter varje sväng 30.2.. 31,6 osv. riktigt kul att tävla med sig själv, det gör att man tar ut det där sista.
Nästa år blir det 35+… lätt -
Knatte
Gäst13 januari, 2005 vid 21:13Inga fler som vill avge några siffror?? Markram, speedjanne mm.
Annars har nya Board ett bra reportage om Weymouth speed week.
De skickar ett freestyle/vawe kille för att racca lite.
Han klockade in 24 knop på speedcoursen med sitt kitt
Sedan fick han låna David White “standard produktions grejer, som han satte sitt rekord med” Dvs. Severerne SSR race och F2 Missile.
Han nådde som bäst 30.32 knop över 500 meters bana. Det är inte så lätt att segla över 30 knop -
Härligt Boman, jag är så dj…. sugen på att spräcka den däringa 35 gränsen så du anar inte. Men det krävs MASSOR bara att passera 30 knop så man måste väl se till att allt klaffar i 200 om det ska gå.
Fick rapport från en person som nyligen varit på Hawaii och seglat en del ihop med A.B, vår idol uttryckte sig något milt om att det är helt omöjligt att sätta några speedrekord i Sverige. Helt fel vatten……mycket mer än 30 knop lär det inte bli enligt honom.Så jag kommer upp till dig snart så får vi pressa skiten ur grejerna och maila Hawaii att nu är 35 knop uppnått
-
Har ni GPSen i rem runt halsen eller hur löser ni det? Vad kostar en vattentät hygglig variant? Några rekomendationer? Man vill ju gärna tro att man klarar 30 men det hade varit gött med bevis…
-
Jag brukar sätta fast den runt masten precis ovanför bommen, då kan jag vrida den så att jag kan se den när jag seglar.
Här har du ett riktigt kanon erbjudande på garmins nya GPS med färg skärm, det är väl lite “over kill” att köpa denna för att logga farten på brädan men en mycket kul “leksak”
-
Knatte
Gäst14 januari, 2005 vid 12:08GPS:en är fasttejpad längst fram på bommen, brevid snabbkopplingen.
Ligger i en vattentät påse för säkerhets skull -
Knatte
Gäst14 januari, 2005 vid 15:52Getwet!
På vilket sätt är vattnet fel i Sverige enligt Bringdal?? Densiteten
Skulle vara bra att veta om man behöver ytterligare bortförklaringar utöver…..
Kass fena, fel vindrikting, tung/klumpig bräda osv..Så fort Naish Stealth 5.0 kvm och Gun Booster 5.8 har hittat hem till mig, så blir det ett seriöst försök att köra över 31-32 knop++
Men jag borde ju redan ha en fördel, då jag kör på Bringdals gamla Fins tävlingsfenor/RRD 271. Speciellt nöjd är jag med hans “secret weapon” fena
-
Nu fick jag faktiskt inte riktigt reda på det, men jag ska nog ställa den frågan igen så man får svar……….
Men jag misstänker att det inte finns tillräckligt bra ställen som är officiella, menar här lätttillgängliga, rätt sträcka, vindsäkert mm. Det krävs en hel del för att sätta rekord liksom! Jämn fin och hård vind, dvs. troligen en passadvind, våra lågtrycksvindar är ju över på ett nafs och för att få ihop en bra tävling i speed så krävs det lite planering och timing. På de ställen där man kör speed är förhållanden lite annorlunda mot här hemma hos oss.Men även vattnets salthalt har betydelse, kan låta smålöjligt men faktiskt……även jag känner av det. Kanske det är inbillning men logiskt borde det vara skillnad beroende på salthalt i vattnet. Fler än jag tycker sig märka skillnad.
-
Jag hade en konversation på Starboardforumet med en kille som sökte en snabb vågbräda för freeride. Han gjorde följande resultat på en Starboard Acid 74 2004:
Peak speed 2 sec on the Acid 74 was 35.0 kts
Not bad for a dedicated wave board with its standard fin [en fena som inte ens bland vågfenor kan betraktas som snabb. Min kommentar]!100m Acid74 = 32.5 kts
5 x 10 sec average Acid74 = 31.7 kts
Logga in för att svara.