Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Speedkungar och GPS-mätningar
-
Knatte
Gäst16 januari, 2005 vid 14:3735 knop på vågbräda är riktigt imponerande Hur lyckas man med det
I vilket fall som helst så har Garmin släppt en godsak. Någon sådant här kan vara bra att ha
Hade man inte nyss bytt GPS, så hade denna varit kanon…
http://www.garmin.com/products/foretrex101/#Även Dunkerbeck skall snart börja sälja en GPS, speciellt anspassad för speedsegling. Den avänder sig av 11 sateliter istället för normala 3 st.
Dvs större noggranhet. Sedan finns bla finns snittfarten över 500 m som en option
För oss prylnissar, så ser framtiden ljus ut….. -
de flesta gps använder sig väl av fler än tre om de kan? i alla fall den vi har på segelbåten.
Vad har du bytt till för nån? -
Den var inte dum den, min GPSMAP76 är en aning stor ombord på en bräda alltså!!
-
Knatte
Gäst16 januari, 2005 vid 15:11Jag bytte från Garmin 12 till en Garmin Etrex.
En mindre avancerad GPS, men mindre och mer hanterbar GPS, att ha med på brädan/kajaken/ryggsäcken mm.Angående mer än 3 st sateliter, så var det direkt saxat från senaste Board magasin och förhandsreklamen för Björns GPS variant.
-
Jo det har du rätt i, alla Garmins GPSer har väl 12 kanaler och det skulle väl i så fall betyda att man maximalt kan ta in 12 sateliter. Det är väl med WAAS funktiornalitet som man kan fånga in en särskild typ av satelit som man får högre noggranhet. Fast jag vet inte om det funkar så bra så här långt norrut, jag har alldrig set att min GPS lyckats fånga upp någon WAAS signal
-
Jahaha, vad skummt.
Det kan inte vara så att en vanlig GPS kräver minnst 3 satteliter för att börja “spåra” och den nya GPSen kräver 11, vilket verkar rätt högt!!!Jag har för mig att min GPS kräver tre st för att få in en 2D position onh ytterligare någon för att få in 3D position.
-
Här är mer info, saxat från Starboards forum:
=========
The advice has proven to be spot on as I managed to borrow an Acid 74 today for a blast and I just loved it. Below is a copy of the post I put on GPS Speedsurfing forum:
I did an interesting comparison today. It was blowing a strong Easterly, (the first for a couple of weeks which is very unusual for this time of the year), and I usually would just have fun with Bump and Jump sailing. Today the wind was pretty good at 25-30 knots so I took the GPS just for interest. I rigged my favorite 4.2, a KA Kontrol (2000 model – sweeeet sail – pity it is not made in this size anymore). First run off the wind on the short easterly speed bank I got a 34 kts peak so it sort of had my interest. Soon after this my neighbour sailed past on his Acid 74 waveboard with his 4.2 KA Kaos wave sail and asked me to see how fast he was going. I followed him on a few runs and he was definitly getting over 30 knots. The S-type ProKids I was on carried speed much better through the lulls and was significantly faster upwind but was not that much faster in the really good gusts off the wind. After a few runs we sailed back to the beach and my friend started to pack up. He generously offered me his board for some runs so I swapped my rig on and went out again.
This was a great opportunity as I have been seriously considering getting one of these for this type of day here and strong wind Bump and Jump on a freshwater lake.
The Acid is a very different board to ride. It is not much slower to plane but does not leap straight to a fast speed when it starts to plane. Rather it gradually builds speed and does not hit top gear until really powered in a good gust. Then it sits up on the short tail section and really goes. The fin was a big surprise. It really held in well and went upwind quite ok when fully powered. It is much more controlable in the jumps (2 ft steep chop) where the S-Type gets bown around more in the air and does not take off as predictably. Over the severe short chop in the channel it is very secure and gives great confidence to keep pushing hard for speed for the next jump. The inboard strap position makes it feel very different but I quickly adjusted to it and found it very comfortable in the rough chop. It is such a dream to Gybe! I thought the STPK was a good gyber (and it really is) but the Acid just carves any kind of turn with smooth bite and beautiful flow. The footstrap positioning makes it so easy to slip from strap to strap in a slammed carve gybe, but will do a lovely smooth wide slalom type gybe as well which is nice to maintain speed if not fully powered.
The Acid thrives on power and I actually let out my outhaul alittle to power up a bit. I would not have considered this on the STPK. I thought I could have easily sailed with a 4.7 which would have been better in the lulls and I think it would have still been under control in the gusts
Anyhow, to try to cut a long story a bit shorter, I got quite a few speed runs over 30 knots, even though the wind was getting a little less consistent (more lulls) and the gusts maybe not quite as strong.Peak speed 2 sec. on the STPK was 36.2 kts
Peak speed 2 sec on the Acid 72 was 35.0 kts
Not bad for a dedicated wave board with its standard fin!100m STPK = 34 kts
100m Acid74 = 32.5 kts5 x 10 sec average STPK = 32.8 kts
5 x 10 sec average Acid74 = 31.7 ktsThe postscript is that I had an immense amount of pure fun on the Acid and while I just love the STPK I am definitly plotting to obtain an Acid 74 ASAP for high wind bump and Jump. You never know, I may even get back into a bit of surf sailing!
Cheers,
from Andrew (sailquik@hotmail.com )
========= -
Knatte
Gäst16 januari, 2005 vid 18:29Jag testade och GPS:en ville ha 3 st sateliter för att ge klartecken
Då angav den en noggranhet på 57 m. Men det var ju på min balkong, så plockar man upp flera sateliter, så blir det väl betydligt bättre precision. -
Själv tar jag Starboards forum med en nypa salt numera, klok efter fjolårets heta debatt och lovord om Hypersonicens enorma framfart och fartpotential.
Själv har jag inte sett ett enda riktigt bra resultat från dessa brädor, inte heller har jag märkt det själv ute på vattnet med HS runtomkring mig……..så åtminstone för mig är SB forumet inte riktigt “rent”, det känns inte så iaf. -
Det är väl ngn holländare som varit uppe i runt 40 knop med HS111 så helt kass kan den ju inte vara. Sen så är det väl inte ren topfart som den är bra på utan snarare medelfart och höjdtagnig. Har en HS96 och tycker nog att den är hyfsat snabb med segel kring 7.5-8.5 och relativt platt vatten…
-
Jag har inte följt med i speeddebatteen, eller debatten om Hypersonicen. Sedan kan förstås vem som helst lägga upp vad han eller hon vill i hastighetsväg på en webbsida. När det gäller inlägget ovan så fanns det dock varken någon reklamvilja eller specifik anleding till skryt från killen som postade så vitt jag kan bedömma. Det är långt ifrån den hype som finns runt en så pass originell bräda som Hypern. Det hela gällde just en fråga om vågbrädor för B&J, och det bar han som senare testade Acid74:an och postade hastigheter som var den som undrade från början. Läs gärna hela inlägget på
http://www.star-board.com/forum/askteam/read.asp?ID=4308&t=200511051722
Sedan är det inte utan att jag undrar vad man skulle kunna få för (momentan)hastighet med vågprylar i ideala förhållanden nedför en lite större våg.Det borde kunna gå rätt fort. Och hur är det förresten om man mäter den vertikala hastigheten precis innan landing av en 10 meter hög bakåt?
-
När ni snackar toppfart menar ni då en peak eller tar ni ett medel på tex 500m??
-
Knatte jag har en etrx venture och när man får in 11-12 sateliter så är nogranheten runt 3-5m. Men med bara 5-6st sateliter så är nogranheten runt 6-12m ibland 21m, pendlar en hel del.
-
Jepp,
peak farten är det som GPSen registrerar, dvs medelfarten mellan två registrerade punkter i GPSen och det är som regel ca 1sec mellan punkterna har jag för mig. Fast det är ju beroende på modell så klart.
Logga in för att svara.