Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Speedkungar och GPS-mätningar

• getwet

Medlem
    17 januari, 2005 vid 08:55

Det går säkerligen fort nedför vågen, brukar själv utnyttja vågor på öppet vatten för att “farta upp” innan man går in på plattvatten. Men min upplevelse (och GPS:ns) är att farten ökar markant mer “bakom udden” där det är platt. Men det är en mäktig känsla när det rusar ner för vågen…….
    10 m hög bakåt….. shocked.gif Har aldrig prövat att mäta hastigheten, kommer nog aldrig att få göra det heller wink.gif Inte riktigt min grej liksom….. blush.gif Men du får gärna lära mig…sugen!

Vad jag menar Ola med mitt inlägg är att ungefär samma stuk på inlägg fanns det massor av på SB forumet angående HS. Senare har det visat sig att det kanske inte riktigt var så som det beskrevs……Snabb är den förvisso men ingalunda extremt snabb. Fartkänslan är dock stor med den “svävande” känslan som den inger.

Efter att själv ha försökt att sätta mina egna hastighets rekord har man lärt sig att det är ganska svårt och kräver en del för att passera 30 knop, för en glad amatör som dom flesta av oss är. Detta trots riktiga räjser prylar…..nervlugnande tabletter, och ett försäkringsbolag som sponsor smile.gif
    Mig veterligen har ingen i Sverige kommit upp i de angivna hastigheterna trots fullmatade utrustningar och riktigt duktiga seglare. Därför känns det lite konstigt att någon som inte finns med på någon rankinglista (vad jag vet) skulle kunna göra 35 knop med 4.2 vågsegel och bräda…..
    Jag har provat själv och vet att det är ENORMT stor skillnad på på grejerna……..

Peace and love ooo.gif

• andreas-f

Medlem
    17 januari, 2005 vid 09:19

Det går ju helt klart att segla snabbt på vågbrädor. Förr kördes det väl stundtals på vågbrädor i speedtävlingar har jag för mig. Jag har själv testat och mätt med gps när jag kört med min RRD Cult250/Simmer Onshore 5.0 och fick då en notering på 29,9 knop. Detta postade jag om på konfen nån gång under 2003 och då blev det en smula debatt om det verkligen kunde stämma. Jag är inte heller helt säker, men snabbt gick det i alla fall. Det kändes också som att det gick ungefär lika snabbt som när jag seglat i 30 knop med slalomprylar. Detta är dock såklart en aning svårbedömt. Det är en annan känsla att segla vågbräda kontra slalombräda.

Sedan pratar vi fortfarande bara toppar. Snitthastighet är något helt annat. Att under lång tid segla riktigt snabbt är riktigt svårt/jobbigt och dessutom en ganska skrämmande upplevelse. Finian och grabbarna är helt otroliga som lyckas köra så snabbt under nära en halv minut. Själv känner jag mig redo för psykakuten efter bara några sekunder i farter strax över 30 knop, och då är det ju en bra bit kvar till deras noteringar… Fast det är ju möjligt att jag lider av extrem vekhet.

Förvisso har dom lite andra förutsättningar men har man själv testat att segla fort så inser man lite av vad det handlar om och vilken grym prestation det är.

Nu råkade jag visst babbla lite om rekordseglingar men det är lätt hänt att nämna det så fort det diskuteras speed.

• getwet

Medlem
    17 januari, 2005 vid 09:19

Jag menade inte att den var helt kass, men den håller väl inte riktigt den klass som utlovades från SB och en hel del inlägg på SB forumet. Jag har seglat brädan och tycker att den känns helt ok, skön “svävande” känsla i den. Jag tror nog att de som har både en traditionell slalom och en HS är beredda att hålla med mig.

Som ett exempel kan ge ge att jag seglat tillsammans mycket med en person som införskaffade en 133:a förra säsongen. Personen ifråga är en rutinerad och duktig seglare som passerat 30 knops vallen med trad.slalom.
    Märkligt nog håller vi jämt på vattnet, trots att jag kör på en RRD Beast (gammal formula) med fullcambrat 9.0, och han kör fullcambrat 9.9. Jag bedömmer oss som ganska likvärdiga seglare, så att det inte skiljer sig något i fart förvånar mig. confused.gif Däremot pressar jag duktigt mycket mer i höjd på formulan smirk.gif

När sedan de mindre slalom brädorna kommer fram blir det tack och adjö……

• boman

Medlem
    17 januari, 2005 vid 16:57

Jag tycker HS fortfarande är en grym bräda, fruktansvärt Nmponerad av dens breda register, jag har ju till och med provat en bakåtlopp med den på matsväg,väddö laugh.gif

Det ända som var hypat med hypern (tycker jag) var att den skulle ta så stora segel, visst det gör den det men det blir inte optimalt, Bättre att stå på en formula då) jag kör 7,4 som störst använde mitt 8,7 och hs en gång förra året. planar nästan lika tidigt med 7,4 och 42cm fenan som med 8,7 brädan är optimal med 7,0-7,8
    Vid några tillfällen förra året så körde jag toköveriggad med Hs och 6,2, växlade bräda till RRD 276 och genast poppar topfarten upp någon knop ingen snack om det, “MEN” i ganska begränsad vinkel mot vinden, falla av jobba som fan för att komma upp i vind igen. Med Hs är det inga problem den är grym i alla vinklar, tuggar höjd som en formula och det med en 34 cm fena. En perfekt bräda för oss som har massa öar och annat skit i vägen.
    När det väl är full pung så är ju 276:an det självklara valet.

speeda på wink.gif

• the_novice

Medlem
    17 januari, 2005 vid 18:10

Jag är väl inte särskilt duktig, men med HS96, fullcambrat 9.8 och Select 51cm har jag gått högre och snabbare än en kille på just RRD monster (eller heter den beast?) och lika stort segel . Däremot hade jag inte en suck på slören tillbaka när vinden dessutom dog lite. Håller med om att det är lite bökigt med stor rigg på hypern och det går ju inte att få lika tidig planning som på en formula med större fena och bredd. Bäst funkar det med 7.5-8.5 tycker jag, blåser det 6.5 är jag hellre på en liten freeride….

• Knatte

Gäst
    17 januari, 2005 vid 19:44

Vi pratar nog alla om peakhastigheten.
    Men det skiljer inte så hemskt många knop på peakvärdet och medelhastigheten över en lite längre sträcka.
    Själv har jag haft medelhastighet på ca 30 knop över en lite längre sträcka typ 100 m
    enligt bifogad bild. I mitt fall så har alltid Björlandaviken varit för kort och jag måste avbryta raccet mad.gif

• the_novice

Medlem
    18 januari, 2005 vid 07:25

Lite roligt att göra 30knop på 4 meters djup, lågt vatten den dan?

Nästa grej är väl annars att ha GPS inbyggt i brädan…

• stang

Medlem
    18 januari, 2005 vid 12:49

Man kan ju lugnt konstatera att det är väldigt slumpartat vilken sträcka som man får peak farten registrerad på.
    Den “punkten” som du noterade 30 knop på är ca 150fot lång, medan många av de andra “punkterna” är en beräkning på 500fot.
    Summa sumarum om man skall få en hög peak fart med GPS så gäller det att hålla en hög fart under en längre tid kanske dvs en så där 3-5sek kanske.

• kesse

Medlem
    18 januari, 2005 vid 13:49

Jag kan bara hålla med GetWet om att Hypersonic inte är så snabb som man kan tro. Efter att ha läst tester och snackat med folk köpte jag en sådan för att bli snabbast i viken IGEN.
    Inte fan blev jag det. Personligen blir jag mer frånåkt på den än med mina gamla renodlade slaomprylar.
    Men som allround är den kanon.

• Knatte

Gäst
    18 januari, 2005 vid 14:55

Med risk att stå i skamvrån,så kommer jag med en teori som jag har iaktagit på ett antal mätningar laugh.gif
    Ju fortare jag åker, ju kortare sträcka mäter GPS:en på.
    På andra mätnigar, där jag har noterat 30 knop, så har den mätt över 150 fot.
    När jag har kört i 28-29 knop så har den mätt över 400-500 fot istället.
    Kanske bara en slump, men jag tycker det fanns ett visst mönster..

Sedan att jag ligger 4 meter under vattenytan och reccar, visar ju bara vilka vedermödor som du utsätter dig för, för att nå 30 knop blush.gif

• boman

Medlem
    18 januari, 2005 vid 15:07

Svar till:

Jag kan bara hålla med GetWet om att Hypersonic inte är så snabb som man kan tro. Efter att ha läst tester och snackat med folk köpte jag en sådan för att bli snabbast i viken IGEN.
    Inte fan blev jag det. Personligen blir jag mer frånåkt på den än med mina gamla renodlade slaomprylar.
    Men som allround är den kanon.

[/ QUOTE ]

Man kan köpa sig nya prylar till fördärvet för att tro att man ska bli snabbare, men det hjälper ju inte alltid. Vissa seglare är natuligt snabba med bra trimm på sin utrustning, spelar ingen roll om dom står på -95 eller -05 års utrustning.
    Tid på vattnet trimma hit och dit och en helhet i sin utrustning fena mast mm, kan göra att man en dag blir riktigt snabb. smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    18 januari, 2005 vid 16:32

Jorå, har man lite teknik, platt vatten å ett fett freleach, så att seglet funkar fint på en djup slör, är ju inte 30 knop något problem, (gick i 32 knop även med 7,8 ,fast det var ju ett Cyberrace)/Benke

• kesse

Medlem
    18 januari, 2005 vid 16:53

Mr Boman.
    Jag skrev att jag köpte nya prylar för att bli snabbast IGEN.

Jag har surfat i 21 år,alltid varit snabb. Men de senaste åren har jag blivit mer och mer omseglad. Jag har inte uppdaterat min utrustning så värst mycket sen -98 på småbrädsfronten, vilket fartnissarna gjort i viken hemma. Därav köpte jag nya prylar, då jag trodde de var snabbare.
    Grejen är den att mina gamla grejor var snabbare än den nya HS.

• nordgren

Medlem
    18 januari, 2005 vid 17:01

Men grejen med HS är ju inte att vara snabbast, då tar man fram lilla Sonicen (eller valfritt slalomspett). Men däremot så är ju just allround speeden på HS det som den är känd för. Att ta bra med höjd, inte bara speeda.

Ska man ha snabbaste brädan så är det som alltid ett slalomspett som man ska använda, och det lär ju faktiskt inte ändras. Men vill man dessutom kunna ta bra höjd och ändå vara snabb så är HS alternativet.

• boman

Medlem
    18 januari, 2005 vid 18:49

Svar till:

Mr Boman.
    Jag skrev att jag köpte nya prylar för att bli snabbast IGEN.

Jag har surfat i 21 år,alltid varit snabb. Men de senaste åren har jag blivit mer och mer omseglad. Jag har inte uppdaterat min utrustning så värst mycket sen -98 på småbrädsfronten, vilket fartnissarna gjort i viken hemma. Därav köpte jag nya prylar, då jag trodde de var snabbare.
    Grejen är den att mina gamla grejor var snabbare än den nya HS.

[/ QUOTE ]

Det var inte menat som ett påhopp, just som du skriver menar jag att man köper nytt för att man tror att man ska bli snabbare men så blir det ju inte alltid…
    Jag tycker hypern kompletterar min RRD mycket bra.

Nu kanske man ska konvertera sin lilla vågis till en speedboard blush.gif

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Speedkungar och GPS-mätningar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.