• c-g

Medlem
    21 mars, 2006 vid 13:13

Kalas!
    Jag lovade Linsurfs styrelse att skriva en användarmanual till klubbens Foretrex. Nu behöver jag inte göra det. Allt finns redan här online för alla att läsa 🙂

• Knatte

Gäst
    21 mars, 2006 vid 16:03

TBSurf! Ni har gjort ett stabilt jobb!!:smile:

• Knatte

Gäst
    21 mars, 2006 vid 18:43

En tillläggsfråga, nu när jag har funderat lite mer. Skall ni fylla på med mer info angående att ta bort spikar och finna felaktigheter i loggarna. Det kändes som detta området kunde utvecklas lite. Detta är ju i så fall, hjälp till självhjälp för RTK:erna. Det är väl där ev, problem kan dyka upp framöver 😀

• joth

Medlem
    21 mars, 2006 vid 18:52

Tackar tackar, nu är det bara att våren skall komma så man får prova sin nya GPS…

• pugge

Medlem
    21 mars, 2006 vid 20:48
    Knatte wrote:
    En tillläggsfråga, nu när jag har funderat lite mer. Skall ni fylla på med mer info angående att ta bort spikar och finna felaktigheter i loggarna. Det kändes som detta området kunde utvecklas lite. Detta är ju i så fall, hjälp till självhjälp för RTK:erna. Det är väl där ev, problem kan dyka upp framöver 😀

Som TB skrev så är manualen på intet sätt färdig utan kommer succesivt uppdateras och förmodligen blir den kanske aldrig “färdig” utan förnyelse och förbättringar kommer nog ske med jämna mellanrum. Samt alla som har förslag eller någon fundering så tveka inte att skicka det till: speedmanualen@bredband.net

/Pugge

• jeppe

Medlem
    22 mars, 2006 vid 06:23

Grymt bra jobbat grabbar, då kanske det finns lite hopp att man kommer igång snabbt i vår. 🙂

• forfun

Medlem
    22 mars, 2006 vid 17:04

Ruggigt gensvar på Speed Manualen… Riktigt kul !

Sporrar verkligen till att skriva vidare. Som sagt, den är inte på något vis klar. En hel del kompletteringar av manualen ligger i röret och slutet är inget annat slut än där jag slutade skriva… !?! Fortsättning följer !!

Det har redan droppat in ett och annat förslag på kompletteringar vilket är toppen, ju mer komplett SpeedManualen blir desto mer användbar blir den för oss alla speeders.

Manualen kom till från ett underlag som jag, TB, Pugge och Robban skissade ihop i Danmark. För några veckor sedan tog TB fram blåslampan så jag blev tvungen att ta fram skissen. Har hackat på den då och då tills TB ringde mig och sa; “Jag har lagt ut den…” Efter en kort? inre kris så var det bara att acceptera fakta; som sagt, fortsättning följer!

• ola-h

Medlem
    22 mars, 2006 vid 20:35
    The_Novice wrote:
    Jag kan ta med min GPS till Åsa när det blir vind nästa gång om du vill testa speeden på EVOn kontra Acid… 😀

Jag har faktiskt seriösa planer på att segla igenom alla mina brädor, säg en full patte 5.3-dag, för att se hur fort en vanlig amatörseglare egentligen seglar på de olika brädorna. Jag har 8-10 brädor som alla nog går rätt OK med just en fullpatte 5.3. Det skulle ge en viss fingervisning om det t ex finns någon sanning bakom påståendet att EVO är långsamma etc.

Betydligt lösare planer inkluderar införskaffandet av en speedbräda…..men jag går nog den säkrare vägen via en slalomraket först. Kul att variera sig lite.

• the_novice

Medlem
    22 mars, 2006 vid 20:52
    Ola H. wrote:
    The_Novice wrote:
    Jag kan ta med min GPS till Åsa när det blir vind nästa gång om du vill testa speeden på EVOn kontra Acid… 😀

Jag har faktiskt seriösa planer på att segla igenom alla mina brädor, säg en full patte 5.3-dag, för att se hur fort en vanlig amatörseglare egentligen seglar på de olika brädorna. Jag har 8-10 brädor som alla nog går rätt OK med just en fullpatte 5.3. Det skulle ge en viss fingervisning om det t ex finns någon sanning bakom påståendet att EVO är långsamma etc.

Betydligt lösare planer inkluderar införskaffandet av en speedbräda…..men jag går nog den säkrare vägen via en slalomraket först. Kul att variera sig lite.

Jag kan ta med en Sonic 85 och en HS96 som går väldigt bra med just fullpatte 5.3, jag har haft uppe båda i +30knop med chamberfritt segel… 😀
    Frågan är väl hur man hinner/orkar med att testa drygt 10 brädor ordentligt på en och samma dag… 😮

• irieman

Medlem
    23 mars, 2006 vid 21:40

Vart får man tag i schyssta kartor till GPSAR, skall ju helst vara .maps eller .jpg verkar det som. Framför allt vill jag få tag på kartor från Stockholmsområdet och Gotland.

Irie Man

• jps

Medlem
    23 mars, 2006 vid 21:48

eniro, hitta, google etc

• irieman

Medlem
    24 mars, 2006 vid 14:56
    JPS wrote:
    eniro, hitta, google etc

Jag tänkte mer på sjökortsliknande kartor, har sett att en del använder det, ser jäkligt proffsigt ut.

Irie Man

• the_novice

Medlem
    24 mars, 2006 vid 15:07
    IrieMan wrote:
    JPS wrote:
    eniro, hitta, google etc

Jag tänkte mer på sjökortsliknande kartor, har sett att en del använder det, ser jäkligt proffsigt ut.

Irie Man

Det går att köpa bara precis de områden man är intresserad av i tex jpg format från här men man måste sedan själv fixa till skala och position i GPSAR. Man betalar per km2 men det kan bli en slant ändå…

• jester

Medlem
    24 mars, 2006 vid 15:58

Jag använder ett program som heter Fugawi 3.0 som klarar av att läsa sjökort i .bsb-format. Man kan ställa in programmet så muspekaren visar korrekta koordinater i longitud o latitud. Bara att se till att Fugawi visar det område man är ute efter, göra en print-screen och spara som en jpeg-fil. Sedan är det ju bara att titta vilka koordinater övre vänster och undre höger hörn har. Har inte testat funktionen i senaste GPSar där man enklare kan läsa in bilder, men det funkar säkert bra.

• c-g

Medlem
    25 mars, 2006 vid 08:27

Man hade ju hoppats att det skulle bli enklare att lägga in kartor i nya GPSAR.
    Nu kan kartorna vridas 360 grader så om man inte har exakta koordinater kommer kartan att vrida sig och lite grann vilket kan se lite oproffsigt ut.

http://users.info.unicaen.fr/~mathet/gpsar/index.php?menu=0&choice=2

I nya GPSAR är det inte som i det gamla man behöver inte ange hörn koordinaterna utan kan ta ett par eller fler koorditater varsomhellst på karta. T ex en vägkorsning som bildar ett kryss eller ett hus som är en prick på kartan. När man anger koordinaten ska man hålla ner ctrl + shift samtidigt som man drar kartan på plats och det är då kartan kan vrida sig 360 grader så man måste vara stadig på handen.

Har någon lyckats att ange sin karta som default och få upp den direkt vid uppstart av programmet?

Sida 2 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.