• Knatte

Gäst
    26 mars, 2006 vid 12:01
    tbsurf wrote:
    Knatte wrote:
    Var det någon insticksfil som man behövde eller andra förslag???

….

knatte för faen :laugh: rtfm

kör den här prylen för att få ordning på menyerna http://www.gpsactionreplay.com/gps_install.exe

Så jaaaa! Nu finns GPS-alternativet med igen 🙂 :laugh:

• Knatte

Gäst
    26 mars, 2006 vid 17:42

Mer frågor?? Hur blir man av med texten och pilen som följer tracksen?? (Active logg 20)
    Om man bara vill ha spåret och ingenting annat. Kan man ta bort detta, på ett smidigt sett?? Ser ju inte så snyggt ut, med en massa text…

bearlanda_mapsource_hypersonic.jpg

• tbsurf

Medlem
    26 mars, 2006 vid 18:15
    Knatte wrote:
    ?

det finns många rutor att kryssa i om man vill (se bild), och så kan man välja att inte kryssa i något alls här och då försvinner all text

• Knatte

Gäst
    26 mars, 2006 vid 19:57

Tackar TBSurf 🙂
    Märks att man är ringrostig och varken har surfat eller pillat med GPS:ar på 8-9 månader nu. Men nu börjar färdigheterna återvända:tongue:

• boman

Medlem
    27 mars, 2006 vid 16:59
    Knatte wrote:
    Får nog skaffa mig ett liv snart :ooo:
    Men nu har jag fixat in kartbilder och allt på rätt kordinater, med hjälp av LBJ..

Knatte kan du eller någon annan förklara i klartext hur man fixar den där nedrans kartbilden korrekt i gpsar, jag får inte till det. inte en siffra rätt!

Hade tänk mig kapellskär men tycker den är väl grötig i fugawi med alla fyrar och hamnen. Vad är bäst fugawi eller google.earth??

mvh

• the_novice

Medlem
    27 mars, 2006 vid 17:32

Enklast tycker jag det är att först ladda upp en track fil där man vet var man seglade med minst två välbestämda punkter. Sedan så öppnar man kartbilden med create new map. Klicka på kartan på en av de två välbestämda punkterna (med shift+ctrl nedtryckta) och dra den till motsvarande punkt på gps tracken. Sedan tar man nästa punkt och gör likadant. Blir man inte nöjd första gången så är det bara att fortsätta att dra i bilden men man bör omväxlande använda de två punkterna eftersom bilden roterar kring den senast använda punkten. När man är nöjd så spara man bilden i map format.
    Jag har haft problem med bilder som är större än 1Mb och har istället fått dela upp dessa i två mindre filer.

• boman

Medlem
    27 mars, 2006 vid 20:35

Tack för det Novice och tack Lars Bjärkling, nu är jag på rätt spår.

mvh
    Boman

• Knatte

Gäst
    27 mars, 2006 vid 20:56

Jag gör lite förtydligande till Novicens inlägg, med bilder och text

Först lade jag ut 3 stycken waypoints i ett kartprogram. I detta fallet Garmin Mapsource, som inte är så plottrigt som Fugawis sjökort. Dessa waypoints laddade jag ner i GPS:en igen. Sedan laddade jag upp dessa i i GPS:ar.

Då får du dessa punkter..

Sj_m_rke_waypoint_bearlanda.jpg

I mitt fall 3 waypoints, synliga i GPS:ar. Nu får du mickla lite med skala osv. innan du har fått waypointsen ungefär du vill ha dem (I rätt skala och skapligt centrerat) var beredd på många försök…

Sedan laddar jag in kartbilden som jag vill använda i GPS:ar, via “create a new map”

Mapsource_bearlanda.jpg

Om allt funkar och du har klickat i rutan wiev waypoints i GPS:ar, så bör du har fått följande bild…

vanda_vrida_waypointsen.jpg

Alltså en bakgrund i ett sjökort och dina waypoints liggande ovanpå kartan. Nu skall du försöka passa in dina waypoints, på rätt plats på kartbilden.
    I mitt fall så valda jag sjömärken till waypoints. För att placera waypointsen rätt så häller jag ner shift + CTRL knapparna samtidigt. Då kan kartbilden flyttas, vridas och förstoras. Efter lite pillande så bör du har placerat waypointen på sina rätta platser. När detta är gjort, så är kartbilden kalibrerad och i rätt skala. Nu kan du ladda in dina vanliga speedtracks och de lägger sig på rätt plats på kartan.

Forklaring_waypoint_bearlanda.jpg

• Knatte

Gäst
    27 mars, 2006 vid 20:58
    Boman wrote:
    Tack för det Novice och tack Lars Bjärkling, nu är jag på rätt spår.

mvh
    Boman
    Shit. jag som just har knopat med en snabbmanual i någon timma nu :mad2: 😉 🙂
    Hoppas att någon anna får nytta av denna istället :smirk:

• boman

Medlem
    27 mars, 2006 vid 21:22

Tack även till dig Knatte, den var seriös, riktigt bra!!

mvh
    Boman

• tbsurf

Medlem
    28 mars, 2006 vid 06:37

Om du vill se hur din fil landar på en karta rekommenderar jag fortfarande den här sidan
    http://www.gpsvisualizer.com/map?form=google

1. ställ in vilken storlek du vill ha på kartan
    2. bläddra fram din fil
    3. och tryck på ”draw the map”

se även tidigare tråd i ämnet
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=38136&highlight=gps+visualizer

:laugh:

• boman

Medlem
    28 mars, 2006 vid 07:36

Hey det där var ju enkelt. lite bättre skärpa hde ju inte skadat men det kanske man kan fixa med lite inställningar.

tack TB

• tbsurf

Medlem
    2 april, 2006 vid 13:04

bappel har gått loss ordentligt på senaste uppdateringen :ooo: 😀

• matzz

Medlem
    5 april, 2006 vid 20:17

Man tackar och bockar för denna eminenta speedmanual. Jag slipper nu ställa tusen och en frågor då jag skall införskaffa mig GPS nu i vår. Stabilt arbete!

• fredrik-ygge

Medlem
    12 april, 2006 vid 19:53

1. Försöker installera mjukvaran, men får bara “Page cannot be displayed” på allt relaterat till gpsactionreplay. Gissar att den kommer upp i sinom tid, men finns det någon alternativ nedladdnings-site?
    2. Har ingen RS-232 port på min dator, utan bara USB. Köpt kabel och datorn säger att den hittat hårdvaran (med hjälp av drivrutin på CD:n). Behöver man fortfarande “Modifieringar för att möjliggöra seriekommunikation” eller fungerar det på annat sätt när den installerats som ny hårdvara via USB?

Sida 4 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.