Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Speedmanual
-
fredrik.ygge wrote:1. Försöker installera mjukvaran, men får bara “Page cannot be displayed” på allt relaterat till gpsactionreplay. Gissar att den kommer upp i sinom tid, men finns det någon alternativ nedladdnings-site?
2. Har ingen RS-232 port på min dator, utan bara USB. Köpt kabel och datorn säger att den hittat hårdvaran (med hjälp av drivrutin på CD:n). Behöver man fortfarande “Modifieringar för att möjliggöra seriekommunikation” eller fungerar det på annat sätt när den installerats som ny hårdvara via USB?jag kollade igenom länkarna precis nu och det fungerar som det ska
Jag är inte riktigt kompis med ordet “modifieringar”!!?? ska lyssna med bappel om det
jag tycker det är enklare att se dom som “javadrivrutiner för comm-porten”, det blir på nåt sätt självklart vad dom där filerna är till för då -
tbsurf wrote:jag kollade igenom länkarna precis nu och det fungerar som det ska
Yes, nu är de igång igen.
tbsurf wrote:Jag är inte riktigt kompis med ordet “modifieringar”!!?? ska lyssna med bappel om det
jag tycker det är enklare att se dom som “javadrivrutiner för comm-porten”, det blir på nåt sätt självklart vad dom där filerna är till för dåHåller med, inte perfekt term. Själva frågan kvarstår: Är det dessa rutiner man skall ha även med USB? (Vill helst inte påbörja installationen annars då det av erfarenhet kan vara lite knepigt att avinstallera sådant.)
-
fredrik.ygge wrote:Håller med, inte perfekt term. Själva frågan kvarstår: Är det dessa rutiner man skall ha även med USB?
ja, dom ska in där
vet inte varför dom inte sitter färdigt i gpsar, men det finns nog någon förklaring till det också 😉 -
Japp. Dom behövs. Mitt GPSar vägrar starta utan dessa på datorn. Det lite luriga är att Java ibland installerar sig i ny mapp vid större uppdatering, så man får tanka ner filerna igen.
-
fredrik.ygge wrote:tbsurf wrote:jag kollade igenom länkarna precis nu och det fungerar som det ska
Yes, nu är de igång igen.
tbsurf wrote:Jag är inte riktigt kompis med ordet “modifieringar”!!?? ska lyssna med bappel om det
jag tycker det är enklare att se dom som “javadrivrutiner för comm-porten”, det blir på nåt sätt självklart vad dom där filerna är till för dåHåller med, inte perfekt term. Själva frågan kvarstår: Är det dessa rutiner man skall ha även med USB? (Vill helst inte påbörja installationen annars då det av erfarenhet kan vara lite knepigt att avinstallera sådant.)
Bra synpunkt – har ändrat “modifieringar” till “drivrutiner för COM-porten”. Kommer i nästa uppdatering !
-
Jester wrote:En liten fråga ang. byte av utrustning… Gäller det att det blir en ny session om man byter fena oxå? Eller rättare sagt vad får man byta?
Vad står det egentligen i ”basic rules#7 multiple sessions”?
Så här är det.
Det är fritt fram att åka på vad du vill inom en och samma session.
Det material du anger i din session ska vara det som du gjorde dina bästa tider på.
I rutan för kommentarer bör du sedan berätta om dina bräd-segel-fen byten som du gjort under dagen.Enda möjligheten att posta flera sessions under en och samma dag är om du byter bräda eller spot.
Det är alltså upp till dej om du vill göra två sessions av en vid tex brädbyte.
-
Klart som korvspad numera då! Iofs är ju inte korvspaden så j-vla klar, men ändå… 😉
-
Hur gör man för att skriva in kommentarer till en session? Tänker på fritextupplysning som folk brukar lämna av typ: “Very nice flat water today, but really gusty.” Relaterat: Hur anger man vindstyrkan för sin session? Lyckas inte läsa mig till detta i manualen. Ber om ursäkt om jag bara är blind.
-
Knatte
Gäst17 april, 2006 vid 20:07Detta görs väl när du editerar din session inne på själva GPS.spee….. sidan efter uppladdad session. Då fyller du i vissa obligatoriska uppgifter, angående åket och kan slänga upp lite brödtext också :laugh:
edit: Det var så länge sedan jag surfade och lade upp en session, så jag är lite osäker faktiskt….
-
Knatte wrote:Detta görs väl när du editerar din session inne på själva GPS.spee….. sidan efter uppladdad session. Då fyller du i vissa obligatoriska uppgifter, angående åket och kan slänga upp lite brödtext också :laugh:
edit: Det var så länge sedan jag surfade och lade upp en session, så jag är lite osäker faktiskt….
Ok. Tack.
Inte så tokigt att skriva om det i manualen ändå kanske.
-
fredrik.ygge wrote:Hur gör man för att skriva in kommentarer till en session? Tänker på fritextupplysning som folk brukar lämna av typ: “Very nice flat water today, but really gusty.” Relaterat: Hur anger man vindstyrkan för sin session? Lyckas inte läsa mig till detta i manualen. Ber om ursäkt om jag bara är blind.
börja med att skicka iväg en session
-
logga sen in på gps-speedsurfing och gå till dina “sessions”
tiderna du skickade med ”send to webb” ifrån gpsar kommer hit och är redan ifylldaså här ser det ut där man gör det du frågar efter, obs detta är en skärmdump för att visa hur det ser ut “där inne” jag har alltså inte skickat en session på den här bilden
-
Tack! Kristallklart.
(Kanke lägga in just dessa dumpar i manualen?)
-
fredrik.ygge wrote:Tack! Kristallklart.
(Kanke lägga in just dessa dumpar i manualen?)
Hej Fredrik !
Kul att Speedmanualen kommer dig till nytta.
Men ännu är Speedmanualen under uppbyggnad. Vi har inte gått in i finslipningsskedet ännu… det kommer en fortsättning med hur man laddar upp sina data m.m.
Men fråga på !!! TB rätar ut frågetecken, du får svar på dina frågor och jag får bra uppslag till fortsättningen på manualen…
MVH – Bappel
-
ForFun wrote:Men fråga på !!! TB rätar ut frågetecken, du får svar på dina frågor och jag får bra uppslag till fortsättningen på manualen…
Eftersom du inbjöd till det:
1) Kommentar: Skriv gärna något i manualen (och gärna med skärmdump) om hur det skall se ut när man laddat ner alla sessioner från GPS:en. Första gången had jag inte sparat mitt track i GPS:en och då kom inget ner. Eftersom GPSar inte gav något felmeddelande tog det lång tid att fatta att jag inte fått in någon data. (Allmänt är det knas att programmet inte säger “No tracks found” i det läget, men det kan ju inte du hjälpa 😉 )
2) En fråga om toppfart. Idag var jag ute och finkörde med min 9.5:a. GPS:en verkar ha registrerat allt fint. Men följande förvånar mig: Min toppfart på 2s var samma som för 10s. (GPSar säger t.o.m. att den farten var på en sträcka av 14s.) Detta är ju helt extremt. Naturligtvis hade jag inte samma fart i 14s. Hur kommer det sig att den samplat så extremt glest här? Med en lyckosam sampel hade ju toppfarten varit fundamentalt annorlunda. Detta värde måste väl således vara helt meningslöst? Skall det verkligen vara med på web-sidan? Mer om det: maxfart på displayen var 1.8 knop högre än max 2s. Vad säger det värdet egentligen? (Hade en spik som jag rensade bort. Kan display-värdet varit relaterat ill den? Vill minnas att Jester sa att det värdet i princip alltid var rätt.)
Logga in för att svara.