• jester

Medlem
    8 maj, 2006 vid 06:18

Första gången had jag inte sparat mitt track i GPS:en och då kom inget ner

Vad menar du med det egentligen? Man skall ju definitivt INTE spara ner “tracken” i GPSen. saxat från speedmanualen:

GPS’ens sparfunktion “sorterar bort” väsentlig information… Ladda spåren direkt till din dator

.

Kan det vara detta som gjort att du fått problem enligt punkt 2??

• fredrik-ygge

Medlem
    8 maj, 2006 vid 06:46
    Jester wrote:

Första gången had jag inte sparat mitt track i GPS:en och då kom inget ner

Vad menar du med det egentligen? Man skall ju definitivt INTE spara ner “tracken” i GPSen. saxat från speedmanualen:

GPS’ens sparfunktion “sorterar bort” väsentlig information… Ladda spåren direkt till din dator

.

Kan det vara detta som gjort att du fått problem enligt punkt 2??

Aj, aj. Där hade jag inte läst ordentligt. Svårt att komma ihåg i efterhand exakt vad man gjort, speciellt då det var första gången jag använde programmet och det var många nya intryck. Vill dock minnas att det var så att jag gjorde download all tracks och inte fick någonting. Därefter sparade jag i GPS:en och fick ner det. När man gör download all verkar det som om man får ner sparade plus aktuell. Jag hade en gammal sparad (som var raderad ur aktuellt minne) och en ny som fanns kvar i minnet och var sparad. Fick ner tre sessioner när jag hämtade. Skall kolla efter skillnader vid tillfälle.

Hmm, detta som verkade så enkelt …

• jester

Medlem
    8 maj, 2006 vid 06:55

Ta en promenad o testa dig fram, så du lär dig hur man gör. inte kul o loosa en bra session…

• fredrik-ygge

Medlem
    8 maj, 2006 vid 07:35

Glöm mitt inlägg från igår, 23:37. Hade gjort alla fel man kan i GPS-inställning. :blush: :blush: :blush:

rtfm och fy skäms och allt möjligt

• swe170

Medlem
    15 maj, 2006 vid 08:04

Har problem med “send to web” får meddelande att “user can not be found” men jag har inga problem att logga in på gps-speedsurfing.com så jag är ju korrekt registrerad som användare. Jag har även kompletterat min fil med mina inloggningsuppgifter enligt manualen. Någon som vet vad jag gör för ngt fel ?
    /Mats

• tbsurf

Medlem
    15 maj, 2006 vid 09:42

kolla .xml filen i conf mappen igen, det låter som att något är felstavat där

• pugge

Medlem
    24 maj, 2006 vid 06:22

En liten påminnelse!
    Kanon att ni skriver lite ang. era sessions på gps-speedsurfing.com, fortsätt gärna med det men tänk på detta om ni skriver på svenska!!

Saxat från speedmanualen
    Tips; Använd inte å, ä, ö, Å, Ä, Ö eller specialtecken som t.ex. apostrof (typ é) – Det blir tokfel. Om du har någon av dessa tecken i ditt namn, utrustning eller surfspot etc. använd a, o, A, O i stället och skippa alla specialtecken !!! Gäller i hela sajten.

/Pugge

• tobhed

Medlem
    23 juni, 2006 vid 06:56

Jag har ett problem: När jag väljer “download all” så tar det ca 1 sek så står det i displayen på GPS:en “download complete”, men ingenting kommer upp på skärmen och ingen data finns för ananlys?

När jag däremot istället väljer “download tracks” så kommer download rutan upp och därefter så ritas allt upp på skärmen och det finns data att analysera.
    Vad kan detta bero på och vad missar jag om jag endast tar “download tracks” och inte “download all”?

• fredrik-ygge

Medlem
    23 juni, 2006 vid 07:53
    tobhed wrote:
    Jag har ett problem: När jag väljer “download all” så tar det ca 1 sek så står det i displayen på GPS:en “download complete”, men ingenting kommer upp på skärmen och ingen data finns för ananlys?

När jag däremot istället väljer “download tracks” så kommer download rutan upp och därefter så ritas allt upp på skärmen och det finns data att analysera.
    Vad kan detta bero på och vad missar jag om jag endast tar “download tracks” och inte “download all”?

Med risk för att det blir “the blind leading the blind” försöker jag mig ändå på ett svar.

Jag hade samma problem, men har det inte nu längre. Har inte grävt ner mig i vad som hände, men tror det var så här:

(Vad har du för GPS förresten? Själv har jag en Geko 201.)

Efter mina första turer gjorde jag “save track” direkt på GPS:en. Det skall man inte göra. Har du möjligen gjort det? Jag tror att det i så fall sparas undan från något slags “nuvarande track” till ett sparat och nuvarande töms. Jag tror vidare att “download all” betyder “ladda ner nuvarande track samt waypoints”

Man önskar att GPSar i detta läge skulle säga något i stil med “Fail to read current track. There are saved tracks. Would you like to download these instead?”

Kan detta vara till någon hjälp?

Trevlig midsommar förresten!

• tobhed

Medlem
    23 juni, 2006 vid 08:16

Njae, det har jag inte… (inte avsiktligt i alla fall)

Det märkliga var att jag fick det att fungera när jag gjorde en cykeltur med GPS:en härmodagen.

Btw, har man någon “nytta” av waypoints i vårt fall eller är det bata tracks som är det viktiga?

och det samma – glad midsommar alltså 🙂

• jps

Medlem
    23 juni, 2006 vid 08:39

Du behöver bara Tracks.

Waypoints har du ingen nytta av i detta sammanhang. De är till för att kunna hitta tillbaka till ställen du varit på tidigare (svampställen, elaka stenar, krogen, hem osv)

• tobhed

Medlem
    23 juni, 2006 vid 09:02

Jo, misstänkte nästan det.

Sista frågan, när vi var i Habo på Speedchallenge så hade jag GPS:en för första gången, dock hade jag inte tagit bort gammal data i den så det fanns data från Kina, Thailand etc – kan man på ett enkelt sätt ta bort data som är från ett visst datum (eller rättare sagt, tidigare än ett visst datum)?

• jps

Medlem
    23 juni, 2006 vid 10:09

Är rätt säker på att det går att splitta datat från GPSen (i datorn) så att man kan separera olika sessions från varandra.

Exakt hur detta går till får någon annan svara på. Har inte behövt göra det ännu så jag är också intresserad av svaret 😉

• the_novice

Medlem
    23 juni, 2006 vid 12:26

I GPSAR är det väldigt lätt att splitta tracks i flera delar, ställ tidsmarkören där du vill dela upp filen, markera de tracks som du vill splitta upp, och klicka på split…

• marden

Medlem
    5 juli, 2006 vid 22:23
    tobhed wrote:

har också haft samma problem länge men efter att hård discen gått sönder och fått instalera om allt från början verkar allt fungera till och med compute speed stastisk som jag trodde var ett följ fel på nämda problem men det kanske fungerar hos dig?

Sida 6 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.