Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Speedmanual
-
Var ute och surfade idag, men hade glömt ladda batterierna i GPSn så jag han bara tre ben innan den slog av (och vinden kom förstås efter det) :blush: Registrerade dock min session i alla fall som surfdagbok.
Noterar att resultatet i GPSar och på weben blir väldigt olika. GPSar säger att 5 bästa 10s är 22.2 medan weben säger 14.97. Någon som kan förklara skillnaden i sätten att räkna? (Man önskar förstås att de skulle räkna på samma sätt.)
-
fredrik.ygge wrote:Var ute och surfade idag, men hade glömt ladda batterierna i GPSn så jag han bara tre ben innan den slog av (och vinden kom förstås efter det) :blush: Registrerade dock min session i alla fall som surfdagbok.
Noterar att resultatet i GPSar och på weben blir väldigt olika. GPSar säger att 5 bästa 10s är 22.2 medan weben säger 14.97. Någon som kan förklara skillnaden i sätten att räkna? (Man önskar förstås att de skulle räkna på samma sätt.)
Det är inte så att resulaten i GPSar är överlappande? dvs slutet av ett 10 sek intervall kan vara början på ett annat? Medans man på webben har intervall som är separerade??
-
adde wrote:Det är inte så att resulaten i GPSar är överlappande? dvs slutet av ett 10 sek intervall kan vara början på ett annat? Medans man på webben har intervall som är separerade??
Det är min gissning också. Det var bara tre korta ben så jag kan nog inte haft mer än 3 st separata 10s registreringar. Man undrar dock exakt vad GPSar menar med vad som skulle vara “överlappande men ändå olika”. Ett sampels förskjutning kanske?
-
Precis som adde skriver så blir det så här när du bockar av ” one best per run only” i gpsar
Läs igenom basic rules #6 i faq på gps-speedsurfing.comfredrik.ygge wrote:Var ute och surfade idag, men hade glömt ladda batterierna i GPSn så jag han bara tre ben innan den slog av (och vinden kom förstås efter det) :blush: Registrerade dock min session i alla fall som surfdagbok.Noterar att resultatet i GPSar och på weben blir väldigt olika. GPSar säger att 5 bästa 10s är 22.2 medan weben säger 14.97. Någon som kan förklara skillnaden i sätten att räkna? (Man önskar förstås att de skulle räkna på samma sätt.)
-
tbsurf wrote:Precis som adde skriver så blir det så här när du bockar av ” one best per run only” i gpsar
Läs igenom basic rules #6 i faq på gps-speedsurfing.comTack! Hittade den till slut och nu blev det samma svar. Hittade den dock först efter att ha testat alla options i menyerna. Kanske något att lägga in i speedmanualen?
(Nu när jag väl hittat denna option genom råsökning i menyerna ser jag att det är Basic rule #7 och inte #6. Om någon annan skulle ha samma problem och läsa i denna tråd.)
-
Basic Rules är nu uppdaterad till version 4.0
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=faq&smnu=basicrules&val=&uid=
Det vore kanon om alla läser igenom detta och tar till sej innehållet
Om fler kan förstå innebörden av dessa enkla regler så gör det att allt flyter på smidigare
-
Så här är det
Efter att du har registrerat dej tar det ett tag innan det går att posta din första sessionVad är det som händer som gör att det skiter sej om man postar sin session direkt efter man registrerat sej?
Webbadmin Onno Pierik har postat ett bra svar på gp3s forumet
Hi Andreas, that is because you have yourself just registered.
The sessions and ranking will be visible after one of the webmasters has checked you profile.
If your profile is ok (no nickname of something) your profile status will be changed to active.But we cannot wait 24 hours a day for some new registered users.
We check the list often and most new users will be visible within one day. -
@tbsurf 321658 wrote:
Så här är det
Efter att du har registrerat dej tar det ett tag innan det går att posta din första sessionVad är det som händer som gör att det skiter sej om man postar sin session direkt efter man registrerat sej?
Webbadmin Onno Pierik har postat ett bra svar på gp3s forumet
[highlight]Har lagt in ovanstående problem i Speedmanualen under aktuellt avsnitt…[/highlight]
-
Knatte
Gäst2 augusti, 2007 vid 07:01Helt plötsligt så kan jag inte använda spara funktionen i GPSar längre:confused2: Det händer liksom ingenting när jag trycker på spara. Likaså så funkar inte open längre heller.
Har testat att lägga in en ny version av GPS:ar (avinstallera/lägga in på nytt) Men jag hade 3:3 och la in 3:3 igen och samma probs kvarstår..Kan man ta bort GPS:ar mera fullständigt på något sett?? Den finns ju inte registrerad under lägga till/ta bort program eller hittas vis reegseeker mm.
Så nu tog jag bara bort GPS:ar katalogen från hårddisken. Men det verkade ju inte klara biffen…:crazy:
Tips och ideer på hur jag skall få tillbaka funktionerna spara och öppna igen ??
Allt annat funkar och jag kan skicka över filer till GPS.speedsurfing……. utan problem. Men jag kan inte spara filerna, utan dessa finns just nu bara på hemsidan och i min GPS:mad: -
För att rädda filerna på GPS’en så kan du alltid testa med Get7towin.
Konstig dator du verkar ha…
Har du testat att uppdatera/ominstallera Java? -
Knatte
Gäst2 augusti, 2007 vid 07:34@The_Novice 402138 wrote:
För att rädda filerna på GPS’en så kan du alltid testa med Get7towin.
Konstig dator du verkar ha…
Har du testat att uppdatera/ominstallera Java?Japp! gjorde detta igår och då försvann GPS i menyn:cool2: Men den har jag fått tillbaka igen…
Men att rädda filerna är ju inte så intressant just nu, då jag ligger och harvar på 20 knop. Men vill ju få ordning på mysteriet mm.
Men får väl använda Get7towin för att rädda filen isf.. -
Knatte
Gäst2 augusti, 2007 vid 07:51Speedmanualen och hur man skall rensa spikar är väl inte helt pedagogisk väl ??
Jag vet hur man skall rensa spikar via “trackpoint data table” men det som nu visas på speedsmanualen är tyvärr för mig obegripligt om man följer era bilder/texten.
Jag klarar inte av att rensa en spik, OM jag gör precis som det står i texten..:confused2:
Rätta mig om jag har fel, men man rensar väl enklast bort de felaktiga värderna i “Track point data table” och där tar bort alla felaktiga värden i tabellen???
Samtidigt ser du ju att du har fått med rätt värden och att det är de riktiga spikarna vi pratar om.Här har jag markerat de felaktiga “spikarna”, som jag lättast tar bort via att trycka på “backspace-knappen” under F11/F12 tagenterna
Rätta mig om jag har fel, men det verkar ju vara betydligt enklare att samla ihop de spikade värderna, som man har hittat via graferna och sedan ta bort dessa via “Track point data table”.
Det kanske är så, ni försöker beskriva i speedmanualen, men jag kan inte följa/förstå eran beskrivning där…:confused2: :frown: -
Jag tycker att manualen har “rätt”…
Med din metod så tar du bara bort en enda trackpoint för varje spik i hastigheten?När GPS’en tappar signalen så antar den att man fortsätter raktfram med den farten man senast hade. Antag att man lagt sig i en gipp tex, när GPS’en sedan får tillbaka signalen så blir det ett långt hopp tillbaka den riktiga positionen och detta ger en spik i hastigheten men det är alltså fler än en enda trackpoint som är fel för varje spik som syns i hastigheten.
-
Knatte
Gäst2 augusti, 2007 vid 10:07@The_Novice 402155 wrote:
Jag tycker att manualen har “rätt”…
Med din metod så tar du bara bort en enda trackpoint för varje spik i hastigheten?När GPS’en tappar signalen så antar den att man fortsätter raktfram med den farten man senast hade. Antag att man lagt sig i en gipp tex, när GPS’en sedan får tillbaka signalen så blir det ett långt hopp tillbaka den riktiga positionen och detta ger en spik i hastigheten men det är alltså fler än en enda trackpoint som är fel för varje spik som syns i hastigheten.
Manualen kanske har rätt ?? Tyvärr fattar jag inte hur de vill att man skall göra bara???:crazy: Det behövs mer förklarande text eller mera bilder steg för steg. Säkert fullt begripligt om man vet hur man skall göra, men om man gör precis som det står, så lyckas jag inte ta bort en endaste spik, då jag inte kan följa tänket/logiken….
I mitt fall ovan så tog jag bort alla på varandra följande spikar(trackpoints) som bildade det felaktiga spikarna.
(Jag kollade upp tiden och såg att trackpointsen låg i en följd tidsmässigt) -
Ok, får erkänna att jag inte har testat att ordagrant följa manualen steg för steg…
Om man först rangordnar efter hastighet (eller acc.) så kan man hitta spikarna genom att bläddra igenom de snabbaste och kolla att spåret är ok. Sedan kan man anteckna nummret på de spikar man hittar. Man rangordnar sedan i tidsordning igen och går igenom varje spik för sig. Genom att kolla på spåret så ser man vilka punkter som skall bort, markera dessa i listan och tryck back-space…
Eller som manualen säger så deletar man punkt för punkt till spåret ser riktigt ut (syns på bilden ovan från manualen), det viktiga är att inte bara deleta tills spiken blir så låg att den inte hamnar högt på listan över maxfart. Lite lägre spikar kan ju påverka medelhastighet och distance om man inte tar bort de på rätt sätt.
Logga in för att svara.