• Knatte

Gäst
    2 augusti, 2007 vid 11:48

Eller som manualen säger så deletar man punkt för punkt till spåret ser riktigt ut (syns på bilden ovan från manualen),

Hur kan man deleta punkt för punkt?? Jag kan inte deleta några punkter alls i spåret ?? Beskriv utförligt hur jag kan fånga och ta bort punkterna via spåret. För jag förstår inte hur jag skall bära mig åt??:confused2:
    Ända stället som jag kan ta bort punkter är via “Track point data tablen” (Hitills i alla fall)
    Vet inte om det är min utgåva på GPS:ar eller min okunskap som spökar, för jag klarar inte av att ta bort punkt-för-punkt som det står i manualen….
    Det är just detta jag vill ha bättre förklaringar via text och skärmdumpar på :laugh:

• the_novice

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 12:46

Ok, när man håller inne shift-tangenten och klickar på Delete-mjukvaruknappen så deletas punkten bakom där punkten där man står med tids-cursorn. Om man då ställer sig (med slidern eller genom att spela upp och stoppa) där man fick tillbaka signalen så kan man deleta punkt för punkt bakåt tills alla punkter där GPS’en har “gissat” är borttagna. Gör man på detta sättet så behöver man inte vara inne i själva data tabellen…

• kinetic

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 12:48

Svårt det här…En fråga: De 4 “topparna” kring 30knop är de spikar? (Se bilden). Borde väl inte vara det eller???

• the_novice

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 13:17

Nej, det där är inga spikar det är bara brus/osäkerhet i mätningen av positionen.
    “Spikar” uppstår när GPS’en tappat signalen, brukar normal bara ske om den hamnat under vattnet tex vid en krash…

• Knatte

Gäst
    2 augusti, 2007 vid 15:43

@The_Novice 402243 wrote:

Ok, när man håller inne shift-tangenten och klickar på Delete-mjukvaruknappen så deletas punkten bakom där punkten där man står med tids-cursorn. Om man då ställer sig (med slidern eller genom att spela upp och stoppa) där man fick tillbaka signalen så kan man deleta punkt för punkt bakåt tills alla punkter där GPS’en har “gissat” är borttagna. Gör man på detta sättet så behöver man inte vara inne i själva data tabellen…

Skall testa detta igen… Men jag har gjort så innan, utan framgång 😀
    Men jag raderade tracksen från GPS:en efter ha tankat ner sessionen via GET7towin och sparat på hårddisken. Så nu kan jag inte öppna upp spåret igen, då open-funktionen inte funkar just nu….:blush:
    Får väl gå ut och gå en snutt, så jag får lite tracks igen…

Ingen som vet hur jag skall få tillbaka SAVE/OPEN funktionerna ?? Har ominstallerat hela GPS:ar och sitter på 3.3.3 versionen nu. Uppdaterade javat igår. Men det kanske är någon speciell java fil som behövs justeras 😉

Det är för övrigt de första fyra alternativen : Open till Cut tracks som verkar sakna funktion, om det kan vara någon ledtråd:smirk:

• Knatte

Gäst
    2 augusti, 2007 vid 17:34

@The_Novice 402243 wrote:

Faktiskt funkade någonting i GPS:ar idag 🙂 🙂 🙂 Jo, det var precis som du beskrev, att man skall göra!! Tackar för tipset/hjälpen där :laugh: 🙂

• Knatte

Gäst
    3 augusti, 2007 vid 14:35

Ingen som vet eller upplevt något liknande som mig ?? Min ursprungsfråga alltså, innan jag snöade in på delete och hur man gör detta bäst…

Att “open och Save” funktionen har försvunnit på GPS:ar ?? Som sagt var har jag installerat om GPS:ar till 3.3.3 som är sista versionen. och uppdaterat java.
    Men skall jag försöka ta bort all Java och göra en komplett nyinstallation av Javat, precis som jag gjorde med GPS:ar ? Jag vet inte vilken funktion Java har för just spara/öppna i GPS:ar:confused2:
    Var finns alla datahackers och gps-människor??:tongue:

• jps

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 14:58

Hela GPS-menyn försvinner varje gg man uppgraderar Javainstallationen. Det borde dock inte påverka Open och Savefunktionerna.

Har tyvärr inte upplevt det problem du lider av och kan inte komma på någon rimlig förklaring till det heller. Sorry.

• jester

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 16:36

Knatte: Mycket märkligt det där… Har du provat med Alt+o resp Alt+s? Kan ju vara så att genvägarna fortfarande fungerar…

• Knatte

Gäst
    3 augusti, 2007 vid 19:06

@Jester 402596 wrote:

Knatte: Mycket märkligt det där… Har du provat med Alt+o resp Alt+s? Kan ju vara så att genvägarna fortfarande fungerar…

Testat och samma klena resultat, med genvägarna..:mad:
    Jag funderar på om det kan vara värt att rensa borta all java och installera om just Java-delen. Eller kan jag få andra kul probs istället ??:wink:

• jester

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 21:41

Skit i GPSar o kör GPSresults eller RealSpeed istället. Då slipper du allt Java-trams!

• Knatte

Gäst
    4 augusti, 2007 vid 06:44

@Jester 402691 wrote:

Skit i GPSar o kör GPSresults eller RealSpeed istället. Då slipper du allt Java-trams!

Länkar dit Jester ?? Är det ok (lika lätt att lägga upp/publicera resultaten) på GPS.speedsurfing.com som med GPS:ar? Tycker jag har haft bra koll på GPS:ar innan, tills detta sista strulen dök upp:frown:

Men jag som får segla så sällan, blir ju ringrostig på GPS:ar mellan varje gång..:tongue:

• jester

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 08:53

GPSResults: http://www.gpsresults.com/download_e.html

RealSpeed: http://www.intellimass.com/RealSpeed/Index.htm

Bägge dessa är godkända på GP3S, står ju ganska tydligt på denna sida: http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=faq&smnu=software&val=&uid=

Där finns även en funktionsmatris. Intressant nog så skall det gå att ladda upp resultatet direkt til GP3S direkt från GPSResult, så matrisen är inte uppdaterad till 100%. Öhhh… Tror jag är till 99.9% säker på att jag gjorde just detta med en av mina sessioner, men börjar bli gammal o glömsk… 😀

• jester

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 08:59

Japp, det gick utmärkt. Programmet var tom så snällt att den öppnade gps-speedsurfing.com och inloggn ingsssidan där.

• Knatte

Gäst
    4 augusti, 2007 vid 12:33

Får testa detta program då :laugh:
    Själv rensade jag bort allting som hade med Java och GPS:ar på datorn i morse..
    (Höll till och med på att slänga alla mina sparade session-filer från förr :blush: :blush: )
    Installerade om allting igen och vad…. Samma skitproblem kvar a126.gif a122.gif

Sida 8 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.