Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Speedrekord på floder, är det OK?
-
Speedrekord på floder, är det OK?
Publicerad av andersbq på 4 januari, 2008 vid 19:18Hur är det egentligen med speedregler när man seglar på floder, älvar etc.
Jag är själv från Trollhättan där vi har en bred fin Göta älv norr om staden med lågväxt terräng runt omkring. Kan tänka mig att vattnet för sig med typ 2-3 knop. Jag antar att de som seglar i “the Ray” knappast seglar uppströms?
För många år sedan seglade jag i Göta älv och jag kan säga att det går fort nerför och otroligt trögt uppför.the_novice svarade 16 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
@andersbq 436787 wrote:
Hur är det egentligen med speedregler när man seglar på floder, älvar etc.
Jag är själv från Trollhättan där vi har en bred fin Göta älv norr om staden med lågväxt terräng runt omkring. Kan tänka mig att vattnet för sig med typ 2-3 knop. Jag antar att de som seglar i “the Ray” knappast seglar uppströms?
För många år sedan seglade jag i Göta älv och jag kan säga att det går fort nerför och otroligt trögt uppför.Dom räknar bort ev strömmar på hastigheten. vet att Bringdals svenska rekord räknades ner från 42 och nånting till typ 41,92.
-
Svårt att tänka mig att vanliga GPS gubbar är ute o bedömer strömmar innan man postar upp! Är inte Sandy Point också en floddelta?
-
@andersbq 436869 wrote:
Svårt att tänka mig att vanliga GPS gubbar är ute o bedömer strömmar innan man postar upp! Är inte Sandy Point också en floddelta?
Näe, det tror inte jag heller att nån gör. vet inte hur det är med SP.
-
Det är liksom lite märkligt att en holländare åker till Themsen när det regnat mycket och sätter GPS-rekord, när det dessutom är ovanligt choppiga förhållanden. Och redaktionen på Boards bara häpnar över att världens bästa speedställe råkar ha hamnat utanför deras fönster…
-
@andersbq 436874 wrote:
Det är liksom lite märkligt att en holländare åker till Themsen när det regnat mycket och sätter GPS-rekord, när det dessutom är ovanligt choppiga förhållanden. Och redaktionen på Boards bara häpnar över att världens bästa speedställe råkar ha hamnat utanför deras fönster…
Jo, lite skumt är det. Men nu ska dom ju köra en officiell tävling där (the Ray) så då lär vi väl få reda på om det är strömt el ej.
-
Hmmmm….
Någon som vet var på Themsen det ägde rum?
Vad jag minns av Themsen sedan i somras när vi besökte London så var det djäkligt strömt vatten. Iaf i områdena runt och i London. -
Nu var det väl inte på Themsen Martin v M körde fort utan vid Southend-on-sea (the Ray) som ligger vid kusten och tekniskt sett är öppet vatten.
-
Aha, är det den session Anders är ute efter så är det definitivt inte Themsen vatten.
Var mer nyfiken på om Anders vet om någon seglat på floden och i såfall var? -
MacTS;436935 wrote:Nu var det väl inte på Themsen Martin v M körde fort utan vid Southend-on-sea (the Ray) som ligger vid kusten och tekniskt sett är öppet vatten.
Här är adressen
-
The ray är väl en pir på typ 3 miles ut i havet, 7 mil öster om Themsens utlopp och verkar vara utan ström.
Man kör bakom minst 2 sandbankar som går i dagen pga tidvattnet och skapar en plan övergång mellan vattnet och sandbanken, som borde vara helt utan turbulens till skillnad emot st marie kanalen. Det känns som att det borde blåsa oftare där än på kanalen också. -
Mistral sveper väl förbi kanalen (den franska) vilket betyder att det kan blåsa apmycket under vissa årstider.
Vad jag förstod av Pascal Maka vid samtal så är kanalen inte alltid vattenfylld. Därav av höga avgifter för att vara med. Man måste tydligen pumpa in vatten……
-
Man behöver inte segla på älvar för att få betydande strömmar. Det är inte ovanligt med strömen sätter ett par knop lägst ut i havsbadet också. Utanför Måseskär har jag varit med om att det varit närmare 3 knop. Det kan röra på sig hyfsat utanför Vinga också.
-
Kan förstås vara en ren slump att väldigt många GPS rekord sätts i utlopp eller på flodliknade vattendrag och inte på öppet vatten på kända speedspots såsom Tarifa eller Sotavento… men man kanske ändå skulle ta med brädan upp till Trollhättan nästa gång det blåser storm från öst…
Nedan är bilder på Strand Horst, Sandy Point, The Ray och Göta älv mellan Vargön & Trollhättan
-
Är det inte seglingsförbud i älven!?
Ett annat problem är väl att kanterna ofta är för höga, buken i seglet är ju störst under bommen…
Logga in för att svara.