Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedsegel utan cambers…

• anonym-anvandare

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 16:07

Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte på den grejjen. Jag har testat flera (mer än 1, men färre än 100)olika segel utan cambers som varit menade för att åka fort och dom har inte riktigt haft det vi söker, dom känns inte stabila och släpper inte iväg som dom ska för att åka riktigt fort. sedan så har jag faktiskt testat lite olika Hot-segel genom åren och tycker inte att något av dom har den snabbare känslan i sig. Med risk för att få all Hotfreaks på mig så tror jag dom kommer misslyckas.

confused.gif

• boman

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 19:49

Prövade ett Simmer zero seven för länge sen och det känndes otroligt stabilt och var väldigt mycke race känsla i.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 20:52

Det är nog det seglet som ligger bäst till, men det saknas några cambers i det för att bli riktigt stabilt tycker jag

• vinta_kestrel

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 23:20

Ännu en grej är ju att det är designat för RDM.

Måste säga att det är tur några eldsjälar satsar på att utveckla sporten, annars hade vi väl alla kört omkring med trekantsegel och kört triangelbana med Windsurfers. eller hur wink.gif

Ska bli intressant att följa utvecklingen kring detta alldeles oavsett.

• getwet

Medlem
    20 augusti, 2005 vid 08:06

Ytterligare ett försök att få ett segel att likna ett cambersegel, troligen dömt att misslyckas såsom alla andra försök. Camberlösa segel är visserligen bra, men varför försöka jämföra dem med camber??? Det går inte att jämföra! För mig personligen blir det lite löjeväckande att läsa om segel som är “snabba som camber, lättriggade, tar höjd som ett racesegel” osv. Sorry, men ett camberlöst segel blir aldrig som ett med camber……min åsikt!
    Och hur stor är skillnaden på riggningen egentligen….om dessa segel är lättriggade så måste ett cambersegel vara svårriggat eller? Vilket naturligtvis inte är fallet…svårgippat är det inte heller, inte ens svårt att vattenstarta med. Däremot får man ut så oerhört mycket mer av det där sista gottigaste, men det kostar! mad.gif
    För den som söker speed och fart så är cambersegel ett måste enligt mig, under förutssättning att resten av materialet är rätt, såsom bräda mm.
    Vet en person som körde med zeroseven (som ändå ska vara ett mycket snabbt camberfritt segel)tidigare, bytte till ett högpresterande cambersegel och fick en ny upplevelse, STOR skillnad! Om man tom känner skillnad på en V8 och ett RS så måste skillnaden bli än större på ett camberfritt och ett med.
    Näää…för den som vill räjsa ordentligt och vill få ut det mesta för speed finns det nog inga genvägar, fram för mer cambers. cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2005 vid 09:02

Där kom spiken i kistan, dom kan lägga ner det direkt. RDM och “snabb” (alltså speedsegel) matchar inte riktigt varandra. Toppen på en RDM jobbar mycket långsammera än en STD-mast. Fysikaliska lagar som inte hype och hållbaret kan upphäva. Mastens respons är beroende av låg vikt, inte hög kolhalt. Toppen på RDM-masterna är ju nästa lika tung som botten. Men att många upplever att RDM är så himla bra är ju för att dom alrdrig har provat en högprestandamast.

• jester

Medlem
    20 augusti, 2005 vid 09:17

Svar till:

Där kom spiken i kistan, dom kan lägga ner det direkt. RDM och “snabb” (alltså speedsegel) matchar inte riktigt varandra. Toppen på en RDM jobbar mycket långsammera än en STD-mast. Fysikaliska lagar som inte hype och hållbaret kan upphäva. Mastens respons är beroende av låg vikt, inte hög kolhalt. Toppen på RDM-masterna är ju nästa lika tung som botten. Men att många upplever att RDM är så himla bra är ju för att dom alrdrig har provat en högprestandamast.

[/ QUOTE ]

Njae. Saxat från Naish Sails hemsida ang deras Stealth-segel (som har världsrekordet); ” In the smaller slalom sizes(5.0, 5.5, 6.0, and 6.5) we use RDM masts, dramatically improving rig efficiency.”

• vinta_kestrel

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 16:54

Tack Jester… smile.gif
    Därmed inte sagt att man har en RDM wave-mast i seglen.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 22:14

Framtiden får nog utvisa huruvida det funkar, men jag är skeptisk.

• tbsurf

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 15:22

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

Njae. Saxat från Naish Sails hemsida ang deras Stealth-segel (som har världsrekordet); ” In the smaller slalom sizes(5.0, 5.5, 6.0, and 6.5) we use RDM masts, dramatically improving rig efficiency.”

[/ QUOTE ]

och självklart kommer nu gaastra att ha rdm från 6,5 och neråt

We are working still on the racing program. Right now we are leaning towards using the RDM masts for the smallest size race sails up to 6.5 size. That is how we set the world speed record. For larger sails, the masts will be standard tapers, and bends very similar to this season.

thanks,
    Dan Kaseler

• ubbe

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 07:09

Vad har Gaastra för rekord?????

Johan via Ubbe…

• speedjanne

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 07:18

Dan Kaeseler Gaastras designer var förra året på Naish och var pappa till Naish stealth som slog rekordet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedsegel utan cambers…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.