Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedspot i Vänern??

• svartepeter

Medlem
    18 oktober, 2009 vid 14:45

Verkar som länken inte funkar så jag postar en bild istället :blush:

• andersbq

Medlem
    18 oktober, 2009 vid 15:00

Ser bra ut från ovan men Hindens rev är trädbeväxt hela vägen ut och väldigt mycket sten. Det är en rullstensås som sträcker sig över till Dalsland på andra sidan, Hjortens udde.
    Vi seglade mycket vid Svalnäs i början av 90-talet. Bäst är sydväst, men då för bump & jump.

(i och för sig Peter, om du köper 100 snökäppar och vadar runt längst spetsen & märker ut alla stenarna så lovar jag att komma och prova igen)

• andersbq

Medlem
    18 oktober, 2009 vid 18:25

En annan spot som jag spanat lite på:
    Eller är holmen för hög tro?
    och är det tillåtet att svänga av?

• klas-tss

Medlem
    18 oktober, 2009 vid 18:51

Svalnäs på Nord eller NordVäst. Hur mycket stoppar skogen?? Lägger man i vid badplatsen är man ändå en bit nedanför revet och träden.. kanske ger mer plattvatten, eller är det för byigt pga skogen. Inne i Lidköping antar jag är lika choppigt som annars i Vänern..

Samma tanke med Sikhall på ost, inne i viken? Enligt Frisk blir det lite byigt pga träden på halvön som sticker ut, men borde vara platt och fint i viken. Har inte haft chansen att prova ännu.

//Klas

• andersbq

Medlem
    18 oktober, 2009 vid 19:00

Jag tycker ni Trollhättebor ska ut och reka Hullsjön och Dättern.
    Båda är väl grunda och lerbotten a la TT, ingen skog i närheten. Kanske hur bra som helst, nära er dessutom! Kom igen nu och posta upp en 40 knopare från the city of Trollhättan!

Lite info om Dättern:
    Föreskrifter för allmänheten
    Känn er välkomna att besöka Dätterns naturreservat men tänk på att det inte är tillåtet att
    – medföra okopplad hund,
    – göra upp eld,
    – tälta eller ställa upp husvagn,
    – anbringa tavla, skylt, inskrift eller liknande,
    – framföra motordrivet fordon, annat än på tillfarten till parkeringsplatsen på Frugårdsudde,
    – framföra motorbåt med högre hastighet än fem knop,
    – anordna båttävling.

Naturvårdsförvaltare: Länsstyrelsen

• swe-31

Medlem
    18 oktober, 2009 vid 19:03
    andersbq;584170 wrote:
    En annan spot som jag spanat lite på:
    Eller är holmen för hög tro?
    och är det tillåtet att svänga av?

Är ett kanon ställe, funkar på masor av riktningar, problemet är att det är förbjudet vatten, sälskyddsområde och kameraövervakat av öresundsbron.

+ att du behöver båt för att ta dig dit, men seglar du +40 är det ju få som hinner ikapp dig:smile:

• glader

Medlem
    18 oktober, 2009 vid 21:35
    andersbq;584178 wrote:
    …Hullsjön och Dättern…

Nästa storm åker jag dit. Det ser tillräckligt bra ut på bild för en timma i bil!

• kapten-k

Medlem
    18 oktober, 2009 vid 22:03

Anholt och västerö, eller saltholmen i sundet borde ju funka, vet inte om man får segla där dock,, båt krävs ju nog med.

http://www.anholt.dk/images/Anholt/Img_4408-2-b.jpg

• klas-tss

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 10:45

Dättern i alla ära, men hur är vattnet! Jag väntar på en stark Syd eller sydostan vind och åka norr om Dättern i områden mellan Vänersnäs och Såtenäs. Fungerar bra på nordost (med chop), men borde bli hur platt som helst på syd och sydost! Inget som stoppar vinden heller. Men det blåser faan aldrig från sydost i Vänern!!

//Klas

• andersbq

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 15:18

Insjövatten smakar väl alltid skit, men jag kan nog inte säga att skiten från 100 får och några tusen svanar och småfisk vid TT är så mycket bättre…
    Dättern är kanske sveriges motsvarighet till Strand Horst.
    Det borde dessutom vara så att Hunneberg (ett platåberg) pressar extra mycket vind förbi Dättern på sydlig vind. Jag tror på följande områden där det är cirka 0,7-1 meter djupt.

(Sydlig vind är inte helt ovanligt, sydost är dock bara nån gång per år)

• jfr007

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 17:39
    SWE-31;584179 wrote:
    Är ett kanon ställe, funkar på masor av riktningar, problemet är att det är förbjudet vatten, sälskyddsområde och kameraövervakat av öresundsbron.

+ att du behöver båt för att ta dig dit, men seglar du +40 är det ju få som hinner ikapp dig:smile:

Kanonställe? Du är rolig. Jag har seglat där med katamaran i arton sekundmeter, och kan inte föreställa mig att det skulle vara särskilt lämpligt för speed. Ön (och särskilt stenbankarna nere vid strandlinjen) är alltför höga för att vinden ska komma ner nära land (även om det ser vackert ut ibland från bilen på bron). Skulle vara på sydlig styv kuling så att man kan köra tillräckligt långt ifrån ön för att få vind, men då blir det oplatt och sten dessutom. På sydsidan går det dessutom ruggigt med ström och sjö. Nej fy tusan, bättre att sitta hemma i soffan.

• jfr007

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 17:47
    Kapten K;584228 wrote:
    Anholt och västerö, eller saltholmen i sundet borde ju funka, vet inte om man får segla där dock,, båt krävs ju nog med.

http://www.anholt.dk/images/Anholt/Img_4408-2-b.jpg

Har suttit i litet flygplan över Anholt och reveln längst upp i bild skulle nog bli ruskigt bra för speed. Reveln är rejält lång i verkligheten – det måste vara mycket högvatten på bilden. Sandreveln böjer sig dessutom i en trevlig båge så att den inte blir så riktningskänslig.

Bara att lasta brädorna på taket, åka till Flygklubben på Getterön, slänga upp en femhundring och ta svarttaxiflyg över. Eller inte.

• svartepeter

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 18:10

Hmmm Hullsjön åker jag förbi varje dag och tänker att här måste det vara perfekta speedspoten, vi ska inte ta och reka där tillsammans någon gång?? Vet du vad som gäller Hullsjön och fåglar osv…? Blir nog en del traskande också för jag har inte hittat några vägar ner till vattnet men det är det kanske värt. Dättern däremot har jag hört är skvalpigt på dom vanliga riktningarna men ska ta första bästa syddagen och dra dit och reka. Alternativet med 100 snökäppar låter inte så jättelockande:eek:

andersbq;584178 wrote:
    Jag tycker ni Trollhättebor ska ut och reka Hullsjön och Dättern.
    Båda är väl grunda och lerbotten a la TT, ingen skog i närheten. Kanske hur bra som helst, nära er dessutom! Kom igen nu och posta upp en 40 knopare från the city of Trollhättan!

Lite info om Dättern:
    Föreskrifter för allmänheten
    Känn er välkomna att besöka Dätterns naturreservat men tänk på att det inte är tillåtet att
    – medföra okopplad hund,
    – göra upp eld,
    – tälta eller ställa upp husvagn,
    – anbringa tavla, skylt, inskrift eller liknande,
    – framföra motordrivet fordon, annat än på tillfarten till parkeringsplatsen på Frugårdsudde,
    – framföra motorbåt med högre hastighet än fem knop,
    – anordna båttävling.

Naturvårdsförvaltare: Länsstyrelsen

• andersbq

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 18:36
    peterpett;584365 wrote:
    Hmmm Hullsjön åker jag förbi varje dag och tänker att här måste det vara perfekta speedspoten, vi ska inte ta och reka där tillsammans någon gång?? Vet du vad som gäller Hullsjön och fåglar osv…? Blir nog en del traskande också för jag har inte hittat några vägar ner till vattnet men det är det kanske värt. Dättern däremot har jag hört är skvalpigt på dom vanliga riktningarna men ska ta första bästa syddagen och dra dit och reka. Alternativet med 100 snökäppar låter inte så jättelockande:eek:

Det fina med Hullsjön är att det varit åkermark, och därmed borde de tagit bort de flesta stenar. Dock är den bara “öppen” för segling mellan 15/11-15/3… Men å andra sidan så är det då det brallar i däruppe. Jag kan ju ta med lite grejer till jul om inte isen lagt sig. Enklaste stället att laucha är nog vid fågeltittartornet där finns bra parkering, du kan ju skicka upp Eva med kameran så blir det fina flygbilder. (Kör dock alltid weedfena första gången, ifall det finns sten i sjön).

Här är lite info:
    http://www.vastkuststiftelsen.se/VisaNaturres.asp?id=234

• svartepeter

Medlem
    19 oktober, 2009 vid 18:55

Tackar tackar för info, längtar redan till den 15:e….November :tongue: tur man har ny dräkt:smirk: vad tror du om djupet i pölen då?? Borde vara stådjup om det är gammal åkermark eller har dom grävt ut sjön??

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedspot i Vänern??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.