Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedtävling April/Maj 2009, Windsurfing

• swe-496

Medlem
    1 december, 2008 vid 04:02

Micke…Det är ju en deltävling i cupen också, då krävs det ju medlemskap i förbundet..

• p-malmkvist

Medlem
    1 december, 2008 vid 10:38

Vilka vindhastigheter kommer det vara för godkänt race? Min eller medelvind?
    Om vi tävlar om den högsta max, 10sec etc så kan det ju bli väldigt slumpartat om vi kör när det är extremt ojämn vind med starka byar men med långa perioder med lite vind, i sådana förhålanden så kan den som fångar rätt vindpust köra fort medans övriga knappt planar..

• mattias-j

Medlem
    1 december, 2008 vid 12:54
    P Malmkvist;518847 wrote:
    Vilka vindhastigheter kommer det vara för godkänt race? Min eller medelvind?
    Om vi tävlar om den högsta max, 10sec etc så kan det ju bli väldigt slumpartat om vi kör när det är extremt ojämn vind med starka byar men med långa perioder med lite vind, i sådana förhålanden så kan den som fångar rätt vindpust köra fort medans övriga knappt planar..

Jesper lade in ett väldigt bra förslag i en tråd i september. Det blev sedan rättesnöret för tävlingen i Torkelstorp. 25% av fältet ska ha uppnått minst 1 st 10 sec avg över 27 knop. Och detta är vad jag förstår det som många anser som en väldigt bra kompromiss.

Mattias J/Micke Ö

• p-malmkvist

Medlem
    1 december, 2008 vid 14:08
    Mattias J;518863 wrote:
    Jesper lade in ett väldigt bra förslag i en tråd i september. Det blev sedan rättesnöret för tävlingen i Torkelstorp. 25% av fältet ska ha uppnått minst 1 st 10 sec avg över 27 knop. Och detta är vad jag förstår det som många anser som en väldigt bra kompromiss.

Mattias J/Micke Ö

Ok!! I vart fall 2 av 4st 45min heat i TT hade stiljtje på ca 2-4m/s i 40 min för att sedan komma en vindpust på 8-9 m/s och de som var på rätt sida av viken kunde pressade upp sig i ca 30 knop..:grin: Det är ju nästan omöjligt att slöra under 27 knop på en modern 100l bräda som planar.. Det jag vill säga är att 25% à 27 knop inte säger mer än att det är plattvatten och 1-2 vindpustar på 5-8m/s med dagens speedmaterial, då kan vi köra funrace om två hotdogpaket, men inte speedtävling väl..:wink:

• mattias-j

Medlem
    1 december, 2008 vid 14:18

Svenska Speed cupen och dom som ställer upp där måste vara medlemmar i SVF och ha segelnummer.

För Speed Meeting delen krävs inget medlemskap i SVF, utan vem som helst får ställa upp, bara man har godkänd GPS Amaryllo GT11/31.

Mattias J/Micke Ö

• mattias-j

Medlem
    1 december, 2008 vid 14:22
    P Malmkvist;518872 wrote:
    Ok!! I vart fall 2 av 4st 45min heat i TT hade stiljtje på ca 2-4m/s i 40 min för att sedan komma en vindpust på 8-9 m/s och de som var på rätt sida av viken kunde pressade upp sig i ca 30 knop..:grin: Det är ju nästan omöjligt att slöra under 27 knop på en modern 100l bräda som planar.. Det jag vill säga är att 25% à 27 knop inte säger mer än att det är plattvatten och 1-2 vindpustar på 5-8m/s med dagens speedmaterial, då kan vi köra funrace om två hotdogpaket, men inte speedtävling väl..:wink:

Vi får hoppas att vindgudarna vill oss väl och inte sätter oss i den sitsen…:smirk:

• tbsurf

Medlem
    1 december, 2008 vid 14:41

@Mattias J 518873 wrote:

Svenska Speed cupen och dom som ställer upp där måste vara medlemmar i SVF och ha segelnummer.

För Speed Meeting delen krävs inget medlemskap i SVF, utan vem som helst får ställa upp, bara man har godkänd GPS Amaryllo GT11/31.

Mattias J/Micke Ö

Now we ‘re talking..

• p-malmkvist

Medlem
    1 december, 2008 vid 14:48

Kommer garanterat ner om det verkar finnas möjlighet till vind.. Om det nu inte blir bra med vind så kan man istället för att stressat dra igång ett speedförsök då de flesta blir sura, istället ordna med grilla, speedfilm och kalla öhl..
    Kan nog bidra med ngt, skicka ett pm isåfall..

• getwet

Medlem
    1 december, 2008 vid 14:54

@Mattias J 518873 wrote:

Mattias J/Micke Ö

En helomvändning alltså? Känns skönt!

[

• jester

Medlem
    1 december, 2008 vid 15:13
    Mattias J;518863 wrote:

Mattias J/Micke Ö

Så som det blev i TT är en kompromiss. Ett steg i rätt riktning, men fortfarande för lågt. Hoppas jag nu inte motsäger mig själv, men orkar inte leta reda på mitt ursprungliga inlägg. Men är helt säker på att jag iaf ville ha average på 2*10s om man kör SVFs heatsystem. Gissar att jag även skrev att denna average skulle vra 30 knop, men är osäker…

• mattias-j

Medlem
    1 december, 2008 vid 17:03
    P Malmkvist;518879 wrote:
    Kommer garanterat ner om det verkar finnas möjlighet till vind.. Om det nu inte blir bra med vind så kan man istället för att stressat dra igång ett speedförsök då de flesta blir sura, istället ordna med grilla, speedfilm och kalla öhl..
    Kan nog bidra med ngt, skicka ett pm isåfall..

Det var precis detta som var meningen med detta initiativ! Att träffas, snacka skit, ha kul, segla, dricka bärs och grilla en kotlett. Med familj och allt på plats. Då blir det ju liksom legaliserat också.

Alla som har gamla filmer och egna klipp och kort, ta med detta. Vi kan tillsammans minnas och garva. Eftersom jag tidigare själv jobbat på Böda Sand, så känner jag folket där. Vi kan säkert låna konferensrum och sånt.

Väl mött i april då, nu kör vi…!!!

• mattias-j

Medlem
    1 december, 2008 vid 17:08

PS.
    Är det någon som råkar ha en inspelning från Eurosport där de visar O´neill Brighton Slalom från PBA tour 1994?! Om ni sett den och också sett en kille bli tokspolad i 3 meters shorebreak upp mot tävlingområdets stängsel, och bli hängandes där till nästa våg, och nästa och nästa. Ta med den, jag har tappat bort min egen. Det är nämligen jag!

/Mattias

• hanko

Medlem
    1 december, 2008 vid 17:09

Å om jag bara kunde hitta en filmsekvens från Sydostcupen typ…med självaste SVF-ordförande S-73 (Peter D) och mina WoxterKamrater..! Undrar om inte legenden R.Lindholm hade en tidig Speedbräda oxå…och visade! Otroligt lätt….enligt S-111 var den oxå..hehe!

Mot ÖLAND 2009…..here we goo…! Har utan fruns vetskap skrivit upp det i familjekalendern och det som står i den GÄLLER !!

• hanko

Medlem
    1 december, 2008 vid 17:11

Ne men jag har en video från !Amatör-VM i Skanör typ 1987″….där självaste Arto Kantojärvi kör järnet…o Eric Thieme (F) drar en cheezeroll och var coolast den dagen..! Ja , herregud vad sporten har gått fram på 20 år…!
    @Mattias J 518918 wrote:

PS

.
    Är det någon som råkar ha en inspelning från Eurosport där de visar O´neill Brighton Slalom från PBA tour 1994?! Om ni sett den och också sett en kille bli tokspolad i 3 meters shorebreak upp mot tävlingområdets stängsel, och bli hängandes där till nästa våg, och nästa och nästa. Ta med den, jag har tappat bort min egen. Det är nämligen jag!

/Mattias

• mattias-j

Medlem
    2 december, 2008 vid 17:33
    getwet;519036 wrote:
    Till Mattias och Hänkö, ber om ursäkt där jag bad er om att “plugga” angående försäkringen, nu visar det sig att det kanske är jag som ska plugga……
    Men efter kontroll med både seglarförbundet och Folksam TVÅ ggr (varav den ena faktiskt var en fd kollega) och fick blankt nej av samtliga, bara RF försäkring så var jag förvissad om att så var det. Vid ett tredje samtal (ganska långt sådant) efter att Dala påpekat att han fått ersättning så kom det till slut ett avtal, insatt i en pärm långt in i hyllan på Folksam i Farsta. Avtalet finns inte reggat på dator….avtalet är så litet!

Återigen, jag ber om ursäkt att jag var tyken och själv hade fel uppgifter.

Ursäkten godtagen!!!

Som Jesper sa, lägg försäkringsbiten på en egen tråd som kanske kan nålas så att vi en gång för alla vet vad som gäller.

Går det kanske att ta bort de försäkringsrelaterade inläggen från själva Ölands norra tävlingstråden? Vore skönt att bara ha med det som rör ursprunget, nämligen tävlingen och att träffas, segla och må gott.

/Mattias

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedtävling April/Maj 2009, Windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.