Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spickor och vatten i bräda fråga..

• Spickor och vatten i bräda fråga..

Publicerad av anonym-anvandare på 8 september, 2001 vid 20:25

Jag har lite frågor om det där med sprickor/lagningar och sådant i brädor. Min bräda (en modern race) är rätt så ömtålig, eller rättare sagt jävligt ömtålig…och nu har jag fått lite sprickor i den på några ställen

Hur ska jag veta om brädan tar in vatten eller inte (utan att väga den). Jag har hört många prata om bubblor och sånt men jag kan inte se något, för jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter!? Tar en bräda normalt in vatten om det “bara” är en spricka i ytskickten? Jag har provat att suga på sprickan men det kommer inget vatten då iallfall….!?

Eftersom jag är lite nervös av mig 😉 så är min bräda nuförtiden ihopplåstrad av silvertejp på ställen som jag kan tänka mig att den kan ta in vatten på, för det skyddar väl ganska bra isåfall?

Och sen undrar jag hur jag ska laga brädan….måste jag skära upp sprickan med kniv och sedan lägga i epoxy, hur djupt måste jag skära isåfall? Det verkar som om sprickorna bara är i ytskicktet och det är inga större sprickor. Vad är det bästa att laga med..är det Epoxy som gäller eller? En skada är på undersidan…är det samma sak med den eller? (för det verkar ju vara ett annat material…typ)

Och tillsist vad kan det kosta att lämna in en bräda för att få den genomgången..och var kan jag göra det;)?

Usch, jag känner att det här blev kanska rörigt…men kanske någon därute förstår min situation och har några hjälpande tips och ideér?

Tack på förhand

Jonathan..

anonym-anvandare svarade 23 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • fjant

Medlem
    8 september, 2001 vid 21:30

Tat bara lungt! Gå till närmaste båt-tillbehörs affär å köp: liten burk spricktätare (lättflyktig), polyesterplast, en seg epoxi samt gelcoat-spackel.

Lagning:
    Om sprickan är liten och fin (dvs ej “kexig”) så räcker det med att hälla i lite spricktätning och sedan stryka epoxi över skadan. Skadan döljs hyfsat om du sprejar mycket lätt med en matchande sprejflaska.

Om sprickan är stor, ful å “kexig”, och brädan känns mjuk runtom sprickan så har den “delaminerat”, dvs. laminaten har släppt från varandra. Kolla om brädan är deformerad i områdena omkring skadan. Sedan blandar du ohop polyester och häller försiktigt ner i skadan. Vrid och vänd på brädan så att polyestern kan rinna runt skadan från insidan. Om brädan är deformersd måste du se till att fixera den, så att den får “rätt” form under härdningen. Detta tar tid, så det är bra om du kan tejpa den till rätt form, man orkar inte hålla så länge. Efter härdningen känner du efter så att brädan känns hård och stumm överallt runt skadan. Om inte får du köra i lite mer polyester. Troligtvis kommer det att kännas bra, och då är det bara att “spackla” ihop med epoxi.

Om sprickan är på brädans undersida, får du först avgöra om du behöver laga med polyester. Troligtvis är det bara en liten reva i ytan. Håll i lite sricktätning, sedan är det bara att spackla med med gelcoat-spackel (obs! tunnt lager!). Görs detta bra kommer skadan knappt synas efteråt. (ev. färgskiftningar)

Och tillslut; SKÄR INTE I BRÄDAN!!! Endast om det är en JÄTTESKADA ska man skära i den för att kunna återställa den till ursprunglg form. Mindra skador kan man fixera utan våld.

Lycka till!!!

• johansson

Medlem
    9 september, 2001 vid 09:44

Marinspackel och sedan sprayfärg eller topcoat på. (den skall täcka skadan)

• anonym-anvandare

Medlem
    9 september, 2001 vid 19:49

Hmm… polyester?? Är det inte så att polyester smälter styrofoam och cellplast?? Låter inte helt
    lyckat att hälla in polyester i en skadad bräda (om den inte är byggd i polyester och Clark Foam block el. likn.)
    Varför inte laga med enbart Epoxi istället? /Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spickor och vatten i bräda fråga..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.