-
Spinnout när man gippar – vad beror det på?
Prövade mig på slalom här på veckoslutet men utan att klara en enda gipp på 6 deltävlingar :mad:. Det var byigt och jag hade min JP134 SL, NP RSR8,4 och Select RS7 41. Jag var överriggad i byarna, ca 14m/s och underriggad när det blåste 6 m/s. Inga lätta förhållanden men täten planade hela tiden och gipparna löpte. Inte mina. Ett problem var att varje gång jag komm in för en gipp så gjorde brädan spinnout :mad:. Ni vet hur jävligt det är, där är tunnan, trapetsen lös, bakre foten bort ur stroppen och sedan vikten fram, bakre benet till kanten av brädan och sedan spinn out….. och trying. Och till råga på allting seglet i fel riktning…. 😡
Har ni några ideer om vad det kan bero på? Jag tror själv att jag var överriggad och att fenan var för liten i gipparna. Brädan är ju 80cm bred. Men fort gick det. 27 knop på rakan som bäst men normalt ca. 22-25knop. Hade inga problem med att köra om folk :laugh: men allting grusades i gipparna :mad:. Nu är jag ganska deppad och väntar på goda råd :santa:.
T
Logga in för att svara.