-
Spinout
Tänkte be om lite hjälp/tips. Jag har en FanaticFalkon som är ny för mig (begagnad) och en BicTachno283 som jag seglat ett år. Problemet är att jag får spinout väldigt ofta. Så fort jag tar lite fart så släpper fenan och jag börjar “glida” i sidled. Ibland kan jag gå ett par hundra meter, men jag kan inte “slappna av” ordentligt, efterssom jag måste va beredd på att det släpper. Jag har kollat att fenorna är släta och fina, samt att övergången botten/fena har minimal skarv. Det måste alltså vara mig det är fel på. Det kanske finns några traditionella fel som vissa gör? Jag kan tillägga att jag väger lite över 90kg, så det är ganska mycket kraft på fenan…
Jag har även funderat på om det skulle underlätta med en mindre fena i hårdare vindar. Min minsta är 48cm (BICen=46), det kanske skulle räcka med en mindre när det blåser mycket???
Jag offrade hela söndagen för att fladdra runt i sidled med en 3 meters-båge vatten bakom mig i Näsby Park. Nästa helg skulle jag vilja segla lite också. 🙁Alla åsikter och tips är varmt välkommna!
Logga in för att svara.