Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Spinout-flärp?

Taggad: 

• Spinout-flärp?

Publicerad av anonym-anvandare på 1 maj, 2003 vid 08:36

Hallå!

Jag seglar en SB 175 med NP RX2 10,6 och 70cm North Shore fena. Problemet är att jag ofta får spinout då jag trycker med bakfoten/tårna. Problemet uppstår sällan då jag använder samma fena till ett 8,7 segel.

Istället för att byta fena har jag hört att man kan komma runt problemet genom att sätta på en flärp bakom fenan. Vilka mått skall en sådan ha i så fall? Kan man tillverka den av fenfodralet? Hur fästa den? Vilken tjocklek?

Om ínte flärpen fungerar, vilka fenor funkar hyfsat till ett bra pris (jag väger ca 78kg, 186cm lång)?

Är det någon som kan reda ut förhållandet mellan styvhet på fena, vikt på seglare, tidig planing osv?

-Tacksam för svar,

hälsn. Daniel

swe-16 svarade 21 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • swe-16

Medlem
    1 maj, 2003 vid 18:42

Tja!
    Hade samma problem med min SB175. Jag gjorde en flärp av ett fenfodral ca 5-7 cm i radie.

Sätt en eltejp på aktern först ca 0,1 mm ovanför kanten eller precis där rundningen försvinner (annars finns risk att vatten trycks upp och den lossnar). Limma sedan med superlim fast flärpen ca 0,5 mm ovanför kanten på brädan. Fördelen med detta är att det är enkelt att ta av flärpen och det blir inga märken. Skulle du limma fel är det heller inte hela världen.

Ang fena så tyckte jag Curtis (SB orginalfena) funkade alldeles utmärkt även för mina 95 kg. Marcus x2 körde med denna fena halva säsongen 2001 och vann många race så den är bevisligen helt OK för denna bräda. Hittar du ingen på konfen så har jag en beggad hemma i lådan.

Lycka till!
    mvh
    Per

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Spinout-flärp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.