Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Spinout Hjälp!?
-
Spinout Hjälp!?
Publicerad av anonym-anvandare på 9 april, 2000 vid 21:56Jag ville bara höra vad man bör göra då man känner att man får spinout med sin fina 40 fena med storseglet i måttligg vind o måttligt tryck?
Skall man byta till mindre eller större fena?…??anonym-anvandare svarade 24 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Beror på, vad har du för bräda och vad väger du, vilka förhållanden råder, reser sig brädan, får du spinout i landningarna eller hela tiden? Mycket som spelar in!!!
-
Jag och min polare åkte halva landet runt igår för att köpa ett beggat surfkit åt polarn. En lättvindsracer blev det, mistral SLE 303. Seglet var ett simmer freerace på 8.1 kvm. Lättvindsfenan till detta kit var 56cm!! Ja, man hajade verkligen till när man såg den. Glöm att segla de första tvåhundra meterna från stranden i t.e.x. Haga park med detta veritabla samurajsvärd. Nu vet jag ju förstås inte vad det är för kit du har men som sagt, seglar du i måttliga vindar = måttliga farter så behöver du stor yta på fenan för att den ska orka ge tillräckligt med motstånd i sidled. Sedan kan det ju förstås hända att du har dragit för lite i nedhalet. Då får du förlite twist i toppen på seglet vilket gör att belastningen i sidled ökar dramatiskt => ökad risk för spinout.
Lycka till!
/Fredde
-
Beror lite på om ditt storsegel är 7.5 eller 10… För 7.5 är 40 bra storlek (fast kan vara lite liten ändå om det inte blåser så mycket och om du är tung) Är seglet större än så är fenan för liten.
Vad har du för segel- och brädstorlek?/Robin
-
…Fanatic Mega Falcon 293 o körde vid det aktuella tillfället med 7.0 , men jag har även ett Simmer free 8.1. Jag fick spinouten i planingen , visst har man under åren fått åtskilliga med spinouts men inte vid så lite tryck i seglet som jag då hade.
Jag undrar alltså om man generellt sett skall i detta till fälle med måttliga vindar byta till 8.1 o ta större fena…svårt att förklara problemet känner jag…
Logga in för att svara.