Senaste nytt Forums spinout? vafan….

• spinout? vafan….

Publicerad av marra på 12 oktober, 2003 vid 23:05

senaste 2 gångerna jag var ute och seglade så råkade jag ut för kanske 5-6 spinouts. brädan bara kasade på sidan.. först tänkte jag att det var sjögräs, för jag kände på fenan och lite hade fastnat varje gång. fenan var då 33 cm, ska passa perfekt enligt mina uträkningar. men i alla fall så bytte jag till sjögräsfena, men den är kortare. har för mig att den är 26-28 nånting. och så fortsatte jag köra, men råkade trotts detta ut för några spinouts till innan dagen var slut. är det fenan som är för kort? eller kan det vara nåt annat?

getwet svarade 21 år sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • axxl

Medlem
    12 oktober, 2003 vid 23:15

är fenorna repiga eller är det mycket hack i framkanterna? Det är ju det här med laminär kontra turbulent strömning… Även en ganska liten skada kan göra att omslagspunkten från laminär till turbulent flyttas fram markant. Detta gör som bekant fenan känsligare för spinout. Prova att slipa med succesivt finare och finare slippapper, fenan ska vara riktigt slät, och särskilt framkanten är viktig!

• marra

Medlem
    12 oktober, 2003 vid 23:20

aha
    det kan bero på det…
    jag råkade banka brädan mot en sten, men då var det inte fenans framkant utan bakkant som tog stryk… ca 3 cm upp från fenans nederkant blev det ett litet hack ca 5 mm högt och 5mm djupt. kan det bero på det?
    kan man spackla igen det isåfall?
    jag har nämligen inte haft problem med spinouts tidigare, fast å andra sidan var jag lite överriggad den här gången…

• axxl

Medlem
    12 oktober, 2003 vid 23:38

Tja, det är inte lika känsligt med skador i bakkanten som i framkanten, men det är ju inte omöjligt att det spelar in. Om du dessutom säjer att problemen började efter att hacket uppstod så… Prova att laga med epoxi och slipa. Lycka till!

• getwet

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 07:03

Lika ofta som fenan är problemet, lika ofta är det riggningen som spökar. Dåligt/felaktigt riggat är en mycket vanlig orsak till spinout. Även om det är för lite tryck i grejerna så orsakar även det spinout. Jag tror mer på att grejerna inte lirar riktigt som jag skrivit ovan än att finishen på fenan skule vara orsaken, såvida den inte är riktigt risig. De flesta fenor idag håller en så pass hög kvalite så finishen är inget större problem. Och de flesta av oss kommer aldrig upp i sådana hastigheter så det skulle påverka. Nä…….trimma ordentligt och se till att det är fullt tryck i grejerna så funkar det nog. Om fenan däremot är skadad så ska den naturligtvis fixas.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums spinout? vafan….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.