• Publicerad av baver på 11 oktober, 2006 vid 10:43

Har hört många åsikter gällande om man ska ta masten eller bommen direkt, vad tycker ni. Har det någon betydelse. Vissa säger att man får bättre kontroll om man tar bommen direkt och vissa säger att du får snabbare rotation om man tar masten först. Själv vet jag inte,, tittade en del på bröderna Frans som alltid verkar ta masten först och det ser ju grymt säkert ut. Antagligen är det väl bara att göra det som känns bekvämast. Hur gör ni?

Jag menar vanlig spock, inte enhands eller 540.

snaffe svarade 18 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • surfmanj

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 11:48

Jag tar alltid i bommen! Båda hållen. men visst du kan få lite snabbare rotation på seglet om du håller i masten, men om du skall göra 1 hands eller 540 är det en klar fördel om du håller i bommen! Så därför är det bättre att lära sig att hålla i bommen direkt!

• kelso

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 13:06

Ta i bommen. Många andra trix bygger på samma handföring så det är lika bra att träna in “rätt” teknik direkt….

• surfjohan

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 13:25

Jag har inte ens börjat ladda på spock, men är det inte lite gay att ta i masten? Typ som att grabba knät när man åker lagg eller bräda?

• johnjrambo

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 14:30

jag har en förmåga att ta i masten, funkar fint oavsett..det enda som stör mig är att när jag gör 540 blir det en extra rörelse som inte behövs “igentligen”, jag flyttar handen från masten till bomen, hade man haft den där från början hade man sluppit detta..

Men du kan göra 540´s´med en hand på bomen som med båda..
    Öva på tricket o se vad som är lättast, tror därimot det är lättare om man lär sig ta i bomen från början än att försöka avvänja sig från att ta i masten.

Bara ett filmklipp på spock med mast: http://rambooo.kicks-ass.org/MOVIEZ/Moves/spock.mpg

o ett klipp på spock 540 från mast till bom: http://rambooo.kicks-ass.org/MOVIEZ/Moves/Spock540.wmv

• adde

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 17:59

jag kör handen på masten och det funkar fint både på vanlig och 540. För enhands spelar det ju ingen roll då framhanden ändå skall släppas…

• surfmanj

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 06:24

Måste säga att om du skall göra en hands spock540 tycker jag att det ser klart mycket snyggare ut om man släpper bakhanden, eller flyttar fram den längre fram på bommen, svårt att förklara. Men har bakhanden där du hade framhanden först, då får man in seglet så gott bakom ryggen!

• snaffe

Medlem
    13 oktober, 2006 vid 16:51

Jag tar masten, har precis lärt mig men det funkar bra för mig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.